A mozi világa sokunkat elkápráztat, elámulva nézzük a vásznon megjelenő történeteket. A filmnézés ráadásul a kikapcsolódás egyik formája is lehet, ám közben még többet is adhat nekünk a bemutatott cselekmény, mint gondolnánk. Érezhettük már egy film után, hogy újult erőre kaptunk, rávilágíthatott egy elakadásra az életünkben, vagy különféle kisebb-nagyobb jó cselekedetekre is ösztönözhetett minket. Miben rejlik ez az erő? Hogyan befolyásol minket egy történet? Cikkünkben a mozi ebben rejlő varázsát mutatjuk be.

A vizuális hatások, a zene, a cselekményszál külön-külön is érzelmeket válthatnak ki a nézőből. Együttesen pedig még inkább felerősödik a hatás. A filmek remek eszközök, hogy érzelmeket váltsanak ki belőlünk, szinte bármit: boldogságot, tettrekészséget, undort, szomorúságot. Kognitív és érzelmi szinten is befolyásolhatnak minket. A kiváltott érzelmek irányíthatják azt is, hogy mit és hogyan észlelünk a filmbeli történésekből, mennyire köti le a figyelmünket. Sokunkkal megesett már, hogy egy izgalmas cselekmény alatt vagy egy varázslatos világot bemutató film során azt éreztük, mintha mi is ott lennénk, és együtt izgulunk a szereplőkkel. Részt szeretnénk venni benne, együtt szeretnénk működni a siker érdekében. De milyen tényezők válthatják ki ezt az érzést?

Történetmesélés és biológia

A történetmesélés ereje megmutatkozhat abban, hogyan formálja hitünket, viselkedésünket. Ha egy történetnek sikerül végig fenntartania figyelmünket, az egy folyamatos feszültséget generál a nézőben. Ráadásul egy jó történet hatásai akár fizikai aktivitásokkal is mérhetők, mint például megemelkedett pulzusszám, izzadás.

Ez a fajta folyamatos feszültség a nézőt hasonló cselekvésre ösztönözheti, mint a főhőst.

Kutatások szerint a karakterközpontú, erős történetek nézése közben olyan biológiai folyamatok is megfigyelhetők, mint az oxitocin termelődése. Ennek a hormonnak számos hatása ismert, megjelenése akkor figyelhető meg vizuális történetek nézése közben, ha bizalmat érzünk, kedvességet tapasztalunk. Ami még fontos egy történet bemutatásának szempontjából, hogy az oxitocin természetes termelődése motiválhat minket a másokkal való nagyobb fokú együttműködésre is. Így tehát motiválhatóak vagyunk egy film által például arra, hogy egy fontos szervezet munkáját támogassuk, vagy nyitottabbak legyünk a társas kapcsolatokban, ha a történet kifejezetten ezekre a témákra helyezi a fókuszt.

Vajon mit tenne most egy szuperhős?

A pozitív pszichológia eszközeivel készült filmek ráadásul egyes elméletek szerint olyan „fellegekbe repítő”, „mindenre kész” érzéseket is kiválthatnak, melyek erőteljesen befolyásolhatják a nézőt. De mit is jelent az, hogy pozitív pszichológia eszközeivel készült film? Niemiec és Wedding, a „Positive Psychology at the Movies" c. könyv szerzői szerint akkor nevezhetünk egy filmet „pozitív pszichológia” filmnek, ha megfelel 4 kritériumnak.

Első szempont a karakter bemutatása, akinek Peterson és Seligman (a pozitív pszichológia neves alakjai) által a 24 azonosított karaktererősségek közül legalább eggyel rendelkeznie kell. Ezek 6 fő erényből állnak, melyek a következők: bölcsesség és tudás, bátorság, emberiesség, igazságosság, mértékletesség és transzcendencia. A bemutatott karaktererősség ezek mentén lehet például becsületesség, kitartás, kedvesség, kíváncsiság, alázat vagy remény.

A pozitív értékek és erények bemutatása a nézők életére is hatással lehetnek. 

A következő kritérium az akadályok és küzdelmek bemutatása, konfliktusok, melyekkel a karakter szembesül, miközben céljaiért küzd vagy mialatt megismeri erősségeit. Harmadik kritérium, hogy a karakter története jól illusztrálja azt, hogyan kell keresztüljutni az akadályokon, vagy hogyan ismeri fel, tartja meg hősünk az erényeit a felmerülő nehézségeken keresztül. Negyedik, és utolsó kritérium, hogy a film hangulata legyen felemelő vagy inspiráló.

A bemutatott értékek, viselkedési formák által akár saját magunkban is felfedezhetünk új értékeket és erősségeket, új ötleteket is meríthetünk belőlük, inspirálhatnak melyek akár jövőbeli cselekedeteinkre is hatással lehetnek. A filmek így segíthetnek rámutatni arra, hogy melyek a pozitív értékek a mi személyiségünkben, melyeket kamatoztathatjuk, milyen tanulságokat vonhatunk le saját életünkben.

Az élet írja a legjobb történeteket

Megfigyelhetjük tehát, hogy egy film után mi mindenre ösztönözhetőek vagyunk egy-egy történet által, milyen érzelmeket, cselekedetek vált ki belőlünk. Fordíthatjuk saját hasznunkra is, tudatosan választhatunk olyan filmeket megnézésre, mely egy adott élethelyzetben akár segítségünkre válhatnak. Lehet az egy nehéz élethelyzetben lévő, hasonló karakterjegyekkel rendelkező története, mint amilyenek mi vagyunk. Lehet egy másik történelmi korban (vagy világban) játszódó film karaktereinek nehézségeinek bemutatása, melyekkel a bennük rejlő felfedezett erősségek miatt sikeresen megküzdöttek.

Gondoljuk végig, mely filmek voltak ránk nagy hatással, és miért!

Mit éreztünk közben és utána? Mire figyeltünk fel a karaktereknél a leginkább? Változott utána a hozzáállásunk valamihez, vagy megváltoztatta a viselkedésünket? Erőt meríthetünk ezekből a történetekből, és az ezzel együtt járó energiával személyiségünk újabb darabkáit ismerhetjük meg.

Felhasznált irodalom:

Bergsma, A. (2010). Can movies enhance happiness? DOI 10.1007/s10902-009-9151-8

Chambel, T., Oliveira, E., & Martins, P. (2011, October). Being happy, healthy and whole watching movies that affect our emotions. In International Conference on Affective Computing and Intelligent Interaction (pp. 35-45). Springer, Berlin, Heidelberg. doi.org

Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states. The journal of positive psychology, 1(3), 118-129. dx.doi.org

Zak, P. J. (2014). Why your brain loves good storytelling. Harvard business review, 28.