Generációk során az emberek képeket, később fényképeket készítettek, és gondosan elraktározták őket, mint életük emlékmorzsáit. A mobiltechnológia fejlődésével és a fotómegosztásra specializálódott alkalmazások elterjedésével a felhasználók ma már valós időben, nagyon egyszerűen tudják magukat reprezentálni a digitális világban. De igazából miért is posztolunk képeket lassan már mindenről, mindenhova? A következőkben erről tudhattok meg többet – előre szólok, többször is magatokra fogtok ismerni!
A közösségi média világának egyik talán legmeglepőbb „sztárja” a több mint 9 millió Twitter követővel rendelkező 80 éves Ferenc pápa. A pápa kommunikációjának egyik központi eleme a fiatal korosztály megszólítása, azonban ez emberfeletti feladatnak tűnhet, mivel az ifjúsággal majdhogynem két teljesen külön nyelvet beszélnek. Éppen ezért mondhatni az ég küldötteként érkezett hozzá Kevin Systrom és az ő csodálatos platformja, az Instagram. Az alkalmazás 500 milliós felhasználói bázisának jelentős részét az X és Y generáció alkotja. A vezérigazgató személyesen asszisztált a pápa @franciscus néven történő csatlakozásához és első posztjának debütálásához. Vajon bevált az ötlet? Nos, a kép 327 000 lájkot kapott ez idáig, szóval a válasz egy határozott igen. Azóta a hívek előtt feltárult egy rejtett világ és bepillantást nyerhetnek a pápa mindennapjaiba:
@franciscus kutyákat áld meg a Szent Péter téren, afrikai menekültekhez látogat ki
vagy baseball sapkás fiatal srácokkal szelfizik.
Mostanra 3,7 millióan követik nyomon Instagramon, mi is történik Őszentségével. De ami még érdekesebb, az a Facebook követőinek száma – ami egészen pontosan nulla.
A fénykép és a fényképezés a kommunikáció egyik formájának tekinthető. A közösségi médiában vonatkozásában a szöveges tartalom már kezd is alulmaradni a vizuálissal szemben. Ennek magyarázata biológiai szinten is megragadható. Az emberi agy a képi ingereket 60 000-szer gyorsabban dolgozza fel, mint a szövegeset, mivel hozzászokott ahhoz, hogy a hozzá beérkező információk 93 százaléka vizuális alapú. Egy kép feldolgozása kevesebb, mint egy másodpercet vesz igénybe, ami a márkák vonatkozásában, a fogyasztók figyelmének felkeltéséért és megtartásáért vívott küzdelemben kiemelt fontossággal bír. Amikor az emberek találkoznak egy üzenettel, legyen az online vagy offline felületen, átlagosan annak csak 10 százalékára emlékeznek vissza három nappal később. Azonban ha az üzenethez egy hozzá kapcsolódó kép is társult, ez az arány 65 százalékra javul.
Ez lehet az egyik magyarázata az olyan képmegosztó applikációk sikerességének, mint az Instagram vagy a Snapchat. A képmegosztás a különböző social media oldalakon a közösségi élmény egyik kulcstényezője lett, a felhasználók már szinte bármiről töltenek fel képeket. Különösen a ,,szelfizés” népszerű évek óta, mivel általa személyiségüket, életstílusukat, preferenciáikat tudjuk kifejezni.
A naponta készített szelfik száma különböző becslések szerint körülbelül 93 millió
– ebbe belegondolni is szédületes. A képes tartalmak dominanciája a közösségi médiában mindenhol tetten érhető. Twitteren azok az üzenetek (tweetek), melyekhez kép is társul 150 százalékkal több megosztást érnek el, mint azok, amelyek csak szöveget tartalmaznak. A képpel ellátott Facebook posztok közel háromszor nagyobb elköteleződést eredményeznek a fogyasztók körében. A közösségi média legújabb trónkövetelője, a Snapchat, már egyértelműen a képmegosztás igényére építi működését óriási sikerrel: felhasználói átlagosan 9000 képet osztanak meg másodpercenként.
Milyen motivációs tényezők állhatnak a képmegosztás ilyen erős igénye mögött?
Kutatók a képmegosztás mögött többféle motivációs komponenst tártak fel, mind belső, mind külső forrásból. Ilyen komponensek a személyes- és csoportemlékezet megkonstruálása és megőrzése, szociális kapcsolatok kialakítása és fenntartása, valamint az önkifejezés. Oeldorf-Hirsch és Sundar (2016) kutatásukban az online felületeken történő képmegosztás hátterében négy faktort tártak fel, ezek a következők:
- Élmények keresése és megosztása
- Technológiai megvalósíthatóság
- Szociális kapcsolatok
- Elérési hatókör
Eredményeik támogatják azt a nézetet, hogy
az emberek elsődlegesen szociális célból fényképeznek,
és az online felületeket egyre inkább arra használják, hogy a képeik által kommunikáljanak másokkal, kapcsolatokat építsenek ki illetve tartsanak fent.
Kifejezetten az Instagram használatának motivációt vizsgálták Lee és kutatótársai (2015). Arra keresték a választ, milyen szociális és pszichológia faktorok miatt lesz valaki az alkalmazás használója, sőt gyakran egyenesen megszállottja. Öt faktort azonosítottak ennek hátterében:
- Szociális interakció igénye
- Megőrzés iránti vágy
- Önkifejezés
- Elszabadulás a mindennapoktól
- Leskelődés
Az eredményeik legerősebb faktorként szintén a szociális interakciót azonosították, az Instagram felhasználók erősen motiváltak kapcsolatok kialakítására és fenntartására a platformon keresztül. Az előző kutatáshoz képest náluk megjelent önálló faktorként a mindennapoktól való elszabadulás és a leskelődés iránti igény. Az Instagram felhasználók keresik a kikapcsolódási lehetőségeket:
amíg mások képeit nézegetik, addig sem kell a saját életük gondjaival foglalkozniuk.
Arra használják a felületet, hogy elszakadjanak kicsit a való világtól mások képeinek segítségével.
Mindenkiben megvan az önkifejezés iránti igény – a 21. században az egyik legkézenfekvőbb eszköz erre a célra az online képmegosztás. Okostelefonjaink segítségével pár kattintással megmutathatjuk a világnak, kinek látjuk vagy szeretnénk láttatni magunkat: világlátott utazónak, gasztro gurunak vagy esetleg leendő szupermodellnek, gyakorlatilag a saját virtuális márkánkat építjük fel ilyen módon. A szelfik koronázatlan királyát, James Francot idézve:
„Különböző okokból osztunk meg képeket, de végső soron mindegyik poszt egy avatar, egy mini-én, amit azért osztunk meg, hogy megvillantsuk: kik is vagyunk mi valójában.”
***
A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!
https://youtu.be/z-htXgkYeeE