A kommunikáció szerves része létünknek. Mindenki szeretne jó kapcsolatokat ápolni a számára fontos személyekkel, odafigyelést és megértést kapni. Kapcsolataink minősége és sikeressége is függ attól, hogy hogyan tudjuk kifejezni önmagunkat és képesek vagyunk-e megérteni a másik személyt.
Dr. Thomas Gordon amerikai származású pszichológus munkássága során főként a kommunikációval és a konfliktuskezelés területével foglalkozott. Saját módszerét, a Gordon módszert dolgozta ki, amely elérhető bárki számára. Gordon különálló tréningeket hozott létre vezetők, tanárok, szülők részére, amelyek területspecifikusan próbálják meg fejleszteni a kommunikációt. Ezek az alábbi elnevezéseket kapták: Szülői Eredményesség Tréning (PET), Vezetői Eredményesség Tréning (LET), Tanári Eredményesség Tréning (TET). Mindazonáltal az elsajátított készségek – függetlenül a képzés tematikájától – éppúgy hasznosíthatóak a családi, baráti kapcsolatokban is. A hazai kiképzéssel, akkreditált képzések tartásával a Gordon Kiadó Magyarország Kft. foglalkozik.
„Olyan buta vagy!" – Mi a baj a címkékkel?
A kommunikáció alapvető problémája, hogy sok esetben nem egymás viselkedéséről beszélünk, vagy hogy az milyen hatással van ránk, hanem csak véleményt nyilvánítunk vagy általánosítunk, hogy szerintünk milyen is a másik. Tudatosan vagy tudattalanul címkézzük egymást, amely címkék legyenek bármilyen pozitívak is, még sincsenek jó hatással a személy önmagáról alkotott képére. Igyekezzünk tehát minél pontosabb visszajelzéseket adni: nem egyszerűen azt mondani, hogy ilyen/olyan a másik, hanem a lehető legkonkrétabban mondjuk el, milyen helyzetben, milyen viselkedést észleltünk, és az milyen hatással van személyünkre.
Kié a probléma?
Vannak számunkra elfogadható viselkedések és nem elfogadható viselkedések. Ha olyan viselkedéssel találkozunk, ami számunkra nem elfogadható, akkor az nekünk jelent problémát. Ilyen esetekben a miénk.
A probléma megoldása egyszerűbbé válik, ha sikerül azonosítanunk, hogy az kié is valójában.
Ha a felek képesek definiálni a problémát, és a probléma tulajdonosát is sikerül megtalálni, akkor sokkal hatékonyabban cselekedhet a probléma tulajdonosa, és sokkal hatékonyabban segíthetnek neki ebben társai is. Ám ez közel sem azt jelenti, hogy ha a másik személynek van problémája, akkor hátra tett kezekkel kellene várnunk, míg ő teljesen egyedül megoldja azt. A másik véglet pedig az, amikor mások problémáit is sajátunkként kezeljük, és ahelyett, hogy segítséget nyújtanánk a megoldásban, sokszor mi magunk oldjuk meg a problémát jelentő helyzetet. Hiába a segítő szándék, ezzel ártunk, hiszen elvesszük a lehetőséget, hogy a másik személy kompetensnek érezhesse magát a megoldás során, illetve hogy megtanulja a saját problémáit kezelni.
- Ha nekem/nekünk van problémánk, akkor én-üzenetekkel kifejezhetjük állapotunkat, majd konfrontálódhatunk annak reményében, hogy sikerül megoldást találnunk.
- Ha nincs probléma a kapcsolatban, akkor ez az időszak ideális arra, hogy pozitív megerősítőket alkalmazzunk, küldjünk a másik személynek. A pozitív megerősítők nem egyszerű bókok, mindig tartalmaznak egy önfeltáró én-üzenetet is, hogy az adott illető pozitív viselkedése hogyan hat ránk.
- Amikor pedig másnak van problémája, akkor öt különböző módszerrel segíthetjük őt a megoldásban.
Mit ne mondjunk? – A közlés sorompókról
Gordon a kommunikációt hátráltató, megállító tipikus válaszokat közléssorompóknak nevezte. Ezek hátterében sokszor segítő szándék áll, mégsem sikerül általuk megoldani a problémát vagy segíteni a másik személyt a megoldásban. A közléssorompók alapvető hibája, hogy nem közvetítenek megértést. Nem a beszélőre helyeződik általuk a hangsúly, hanem a hallgató attitűdje fejeződik ki. A közléssorompók azt kommunikálják a problémáját megosztó személynek, hogy nem tartjuk őt képesnek saját helyzetének megváltoztatására, valami baj van vele, esetleg, hogy nem vagyunk érdeklődőek a problémájával kapcsolatban. A közléssorompóknak tizenkét típusa van:
- Parancs, utasítás, irányítás
- Fenyegetés, figyelmeztetés
- Prédikáció
- Konkrét tanács, megoldás
- Tanítás, kioktatás
- Kritika, minősítés, vádlás
- Dicséret, hízelgés
- Kifigurázás, elbagatelizálás
- Magyarázat, diagnosztizálás
- Sajnálat, együttérzés
- Faggatózás, kérdőre vonás
- Figyelem elterelés, összezavarás
Mit tegyünk? – Az öt odafigyelési módszerről
Az odafigyelési módszerek a segítő beszélgetés alapját is képezik. Ezek Gordon szerint nem mások, mint:
- Csendben hallgatás. Azért érdemes csendben végighallgatni a beszélőt, mert így képesek vagyunk csak a mondandójára koncentrálni.
- Figyelem a beszélőnek. A hallgatás önmagában nem segít: fontos, hogy figyeljünk is arra, amit hallunk, próbáljuk megérteni, hogy miről van szó.
- Egyszerű megerősítés, biccentés. Egyszerű megerősítő lehet egy „értem” egy bólintás vagy egy együttérző hümmögés is.
- Nyitott kérdések. A nyitott kérdések előrelendíthetik a beszélgetést, szemben a zárt, eldöntendő kérdésekkel.
- Visszatükrözés, értő figyelem. Az értő figyelem során pedig igyekszünk minél jobban megérteni és minél pontosabban visszatükrözni a másik személy állapotát, érzéseit. Ez serkentően hat a másik személyre, a beszélgetésre főként olyanok esetében, akik nem rendelkeznek jó önreflektív képességgel, nem képesek saját állapotukat önmaguk felismerni. Az értő figyelem abban segít, hogy a közvetlenül nem vagy nehezen kifejezhető élményt, érzések kifejezhetővé váljanak. Ezeket a beszélő személy által elmondottak vagy nonverbálisan kommunikáltak alapján dekódoljuk, átfordítjuk és egyszerűbben, az érzések szintjén próbáljuk megfogni, majd vissza is jelzünk a beszélőnek. Ha a beszélő valóban ezt a mondandót szerette volna elénktárni, akkor folytatja a helyzet bemutatását, ha viszont nem sikerült a megfelelő tartalmat és érzést visszatükröznünk, akkor a beszélőnek lehetősége van helyesbíteni.
Ugyan konfrontáció során a saját érdekeinket képviseljük, mégis szükséges értő figyelmet adnunk a másik félnek.
Az értő figyelem hibái
Ha nincs időnk meghallgatni a másik személyt, akkor ne serkentsük őt a beszélgetés mélyítésére, folytatására. De általános hibák lehetnek a következők is: ha eltúlozzuk az érzéseket vagy éppen lekicsinyítjük azokat; ha saját gondolatainkat is hozzáadjuk a válaszunkhoz, sugalmazzuk azt; ha az üzenet egy részét figyelmen kívül hagyjuk; ha visszalépünk a téma egy korábbi aspektusára vagy túlzottan előreugrunk; ha szóról szóra ismételgetjük az elhangzottakat; ha vájkálunk, túl mélyre ásunk.
Az értő figyelem és a Gordon Módszer összességében egy minőségében jobb, értékesebb kommunikációs helyzetet eredményezhet. A megfelelő ismeretanyag elsajátítása után ne féljünk a gyakorlatba is átültetni az elméleti tartalmakat, mert azok kapcsolataink javára fordíthatóak. Legyünk türelmesek magunkkal szemben, hiszen nem könnyű kilépni a megszokott kommunikációs mókuskerékből, majd a átírni a beszélgetések vagy veszekedések megszokott forgatókönyvét!
Felhasznált szakirodalom
Gordon, T. & Burch, N. (2001). Emberi kapcsolatok: Hogyan építhetjük, Hogyan rontjuk el. Assertiv Kiadó.
Az alábbi cikkben többet tudhat meg az én-üzenetekről, a gordoni kommunikációról: Veszekedés helyett megoldás: vitázz a boldogságért