Az elmúlt évben a pszichológusoknak is alkalmazkodniuk kellett a megváltozott körülményekhez: sokan a korlátozások, saját és klienseik biztonsága érdekében online ülésekre váltottak – ami egy felmérés szerint a legtöbbeknek pozitív csalódás volt. 

Amikor azt mondjuk, online tanácsadás vagy terápia, sok kétség felmerülhet bennünk. A kliens oldaláról például, hogy hogyan bízhatok meg valakiben, akit csak kamerán látok? Ugyanolyan hatékony lesz-e, mint a személyes beszélgetés? Hogy tudok majd egy órán át online beszélni? De terapeuta részről is meglehetnek a fenntartások: mennyit számít, ha nem látjuk a kliens összes gesztusát, nem érzékeljük úgy a testbeszéd jelzéseit? Mihez kezdünk a megszokott terápiás eszközeink nélkül? Mi lesz, ha cserbenhagy minket a technika, akadozik a vonal? Ezek mindegyikével természetesen számolni kell, az elmúlt év tapasztalatai alapján mégis az derült ki, a fontosságuk elhanyagolható a folyamat egészéhez képest.

Egy amerikai felmérés szerint 244, a nyár folyamán távterápiában részt vevő kliens közül 46,7 % továbbra is ebben a formában akar járni pszichológushoz, akkor is, ha már a személyes találkozás is lehetséges lesz.

Szinte mind azt mondták, az online ülések olyanok, vagy jobbak voltak, mint várták.

A legtöbbüknek az első alkalom is online, videóhívással történt, néhányan, főleg az idősebbek közül, pedig telefonon kaptak segítséget – ők egyébként inkább visszatérnének a személyes ülésekhez.

Ezek a számok elég meggyőzőek. Sok embernek vannak mentális problémái, sokkal többnek, mint korábban, és szerencsére sokan segítséget is kérnek” – mondta el Vaile Wright, az Amerikai Pszichológiai Társaság innovációkat felügyelő igazgatója. „Az online terápia ezt könnyebben hozzáférhetővé teszi.”

Online tanácsadás révén olyanokhoz is eljuthat a segítség, akiknek erre nem lenne lehetőségük.

Vannak, aki számára nehezebb lehet online kapcsolatba lépni, másoknak viszont pont, hogy könnyebb, mert például nem kell emiatt korábban eljönni a munkából, vagy megoldani a gyerekfelügyeletet. Másfelől így olyanokhoz is eljuthat a segítség, akiknek a környékén nincs pszichológusi ellátás, vagy csak nagyon limitáltan elérhető. Nagyon sokan például azért választják ezt az opciót, mert külföldön élnek, de az anyanyelvükön szeretnének pszichológushoz járni.

Sok esetben az is egy pozitívum, hogy a kliensek kevésbé érzik feszélyezve magukat,

ha az otthonukból beszélhetnek, mint ha személyesen kellene felkeresniük egy pszichológiai rendelőt. Amellett, hogy egy kattintásra elérhető a segítség, kevesebb stigma is kapcsolódik hozzá.

Természetesen ennek is vannak limitációi, például nagyon fontos, hogy megfelelő legyen az internetkapcsolat, illetve mindkét fél biztosítani tudja a térbeli elkülönülést a terápia idejére. Az elmúlt év azonban sok olyan dologról megmutatta, hogy lehetséges online megoldani, amiről korábban nem gondoltuk volna: a videóhívások és az online oktatás különböző formái egyre inkább az életünk részei, és vélhetően – legalábbis részben – azok is maradnak, ahogy az online terápiás lehetőségek is, mert sokak számára könnyebben hozzáférhetőek.

Felhasznált irodalom

Jennifer Severe, MD, clinical assistant professor, department of psychiatry, University of Michigan, Ann Arbor; Vaile Wright, senior director, health care innovation, American Psychological Association, Washington, D.C.; JMIR Formative Research, Dec. 22, 2020

Now That Psychiatric Care Has Gone Online, Many Patients Want It to Stay There - US News