Az ajándékozásnak évezredes múltja és jelentősége van. Megerősíti a kapcsolatot, jelzi a felek számára, hogy fontosak a másiknak, a meglepetés ereje pedig általában pozitívan hat. Nem hiába szerepel az ajándékozás az öt szeretetnyelv között is. De vajon ilyen egyszerű lenne a dolog? Cikkünkben mutatunk néhány érdekességet az ajándékozási szokásokról – fókuszban a közelgő Valentin-nappal, hogy megtudjátok, mire érdemes figyelni a szerelem ünnepén.
Cikkünkből megtudhatod, hogy:
- vajon a drágább ajándék a jobb?
- mennyit költenek átlagosan Valentin-napon Amerikában és mi a helyzet Magyarországon?
- mennyit költ egy férfi és mennyit egy nő Valentin-napon?
- el lehet kerülni a szakítást egy ajándékkal?
- mire érdemes figyelni a szerelem ünnepén?
A Valentin-nap, másnéven Bálint-nap a szerelmesek ünnepe. Szent Bálint a szerelmespárokon kívül az epilepsziások és a lelki betegek védőszentje is. A történelmi feljegyzések alapján tudjuk, hogy II. Claudius római császár idején Szent Bálint a törvényi tiltás ellenére összeadta a szerelmes katonákat párjaikkal, emiatt időszámításunk előtt 270-ben, pontosan február 14-én kivégezték. Innen ered a Valentin-nap dátuma. Bár ilyen régre visszanyúlik a történelme, hazánkban csak a rendszerváltás óta ünnepeljük kiemelten a szerelmet ezen a napon.
5 érdekesség a Valentin-napról:
1. A luxus ajándék mindig nyerő?
A nők kevésbé kedvelik az exkluzív ajándékokat egy friss kapcsolatban, szemben egy általánosabb, „olcsóbb ajándékkal” – derült ki egy friss kutatásból. A hosszabb távú és biztos elköteleződésben kapott drágább ajándékokat viszont már sokkal jobban értékelik. A 2020-as kutatás azt vizsgálta, hogy ha valaki egy nemrég kialakult kapcsolatban szerinte túl drága ajándékot kap, akkor az érzelmileg és anyagilag is hatalmi eltolódáshoz vezethet a kapcsolatban. Ez viszont nem hat jól az elköteleződésre. A kutatók szerint tehát friss kapcsolat elején nem ajánlott túlzottan drága ajándékot vásárolni a szerelmünknek.
2. Ki mennyit költ?
A férfiak átlagosan kétszer annyit költenek ajándékra Valentin-napon, mint a nők. 2015-ben Amerikában például egy férfi 190,5 dollárt költött ajándékra, ami kb. 68.000 forintnak felel meg jelenleg, míg egy nő 96,6 dollárt költött, ami kb. 34.500 forint. Amerikában egyébként ez rekord év volt Valentin-napi költekezés szempontjából.
Magyarországon tavaly adott ki az Erste Bank egy közleményt, amelyből szintén egyértelműen az derült ki, hogy a fiatalok és a férfiak hajlamosabbak jóval többet költeni Valentin-nap környékén. Átlagosan 16 százalékkal nő a költekezés februárban a januári hónaphoz képest, amely a Z generáció esetén, vagyis a 1996–2010 között születetteknél hihetetlen módon 355 százalék volt. Még a bank is felhívta a figyelmet arra, hogy
érdemes a túlköltekezés helyett a kapcsolatra fókuszálni: nem biztos, hogy a túl drága ajándék lesz a legjobb.
Az úgynevezett bébi-bumm generáció tagjainál, akik 1964 előtt született, alig emelkedtek a kiadások Valentin-nap környékén. Míg az X generáció tagjai, akik 1960 és 1979 között születtek már több mint 50 százalékkal fizettek ki többet ebben az időszakban. Valamint a millenniumi generáció tagjai, a 1980 és 1996 között születettek is majdnem dupla annyit költöttek tavaly Valentin-napon.
Az izgalmas kalandok közelebb hozhatnak párodhoz.
3. Rólam vagy róla szóljon?
Egyes kutatások azt találták, hogy egy ajándék akkor a legjobb, ha a kapó fél igényei, ízlése szerint választják. Sokunknak jól esik, ha valamilyen nekünk szóló, figyelmes ajándékot kapunk. Hat tanulmány azonban pont ennek az ellenkezőjét bizonyította. Egy 2015-ben készült felmérés szerint akkor volt elégedettebb az adó és a kapó fél is, ha az ajándék az adóról szólt és őt tükrözte. Ez azért lehetett így, mivel a kapó fél úgy érezte, még inkább megismerheti az adó felet. Egy darabot „megkap” belőle az ajándékon keresztül. Tehát itt ellentmondásos eredmények születtek. Egy biztos: ha az ajándék figyelmet, törődést tükröz, garantált lesz a meghatódás és az öröm mindkét fél számára.
Hiszen öröm adni és kapni.
4. Minél drágább annál jobb?
Az ajándékozó személyek hajlamosak azt feltételezni, hogy minél drágább egy ajándék, annál jobban fognak neki örülni az emberek. Pedig ez egyáltalán nincs így: az ajándék értéke nem befolyásolta szignifikánsan a szerzett öröm mértékét. A kutatások szerint teljesen feleslegesen költekezünk túl ünnepekkor, hiszen a kapó fél már a töredékét is sajnálná az adott ajándékra költeni.
5. Az ajándék lassíthatja a szakításhoz vezető utat, de meg nem állíthatja!
Egy kutatásban egyetemi hallgatók körében három ajándékozási stílus hatását vizsgálták a párkapcsolati elégedettség és a szakítás tekintetében. Megkülönböztették a „saját ajándékot”, amellyel a pár egyik tagja növelni szerette volna a vonzóságát – ilyen lehet egy új fehérnemű, ing vagy parfüm. A második a „másik megajándékozása” volt, amely kifejezetten a másiknak való örömszerzésről szólt. A harmadik pedig az úgynevezett „kifelé mutató ajándék”, amellyel a külvilághoz kapcsolódik vagy a külvilágnak akarja megmutatni a pár, hogy szerelmesek – ilyen lehet egy nyaralás, étteremi vacsora vagy eljegyzés is.
Fontos, hogy az ajándék kettőtökről szóljon.
A 2000-ben megjelent átfogó tanulmány szerint az ajándékok lassíthatják a szakítást, de megállítani nem tudják a negatív irányba tartó folyamatot. A lányok esetében az önfejlesztő, saját ajándékok késleltették a szakítás időzítését. A férfi hallgatóknál a szeretetet kifejező ajándékok felgyorsították a szakítást. Valamint mind a férfi, mind a női hallgatók számára a kapcsolatot hirdető ajándékok késleltették leginkább a feloszlás időpontját. A kutatók azt tanácsolják, hogy az ajándékokat használjuk a kapcsolataik tartósabbá tételére, de ne próbáljunk csak ezzel magunkhoz láncolni valakit.
Mire érdemes figyelni!
Összességében arra hívnánk fel tehát a figyelmet, hogy az anyagiak helyett fókuszáljunk a másikra és a kapcsolatra. Nem az számít, hogy mennyit költünk, hanem hogy figyelmesek vagyunk és gondolunk a szerettünkre. A hagyományokat felidézve készíthetünk saját kezűleg is valami apróságot vagy ajánljuk a közös élmények gyűjtését. Persze, ha van valamilyen szuper tárgyi ajándékötletünk, az is biztosan elnyeri a kapó fél tetszését!
Hoztunk nektek három ötletet, amelyet jó szívvel ajánlunk ahhoz, hogy elmélyítsétek a kapcsolatotokat!
Via Ferrata! – Vasalt utak szervezésében
A sziklamászás már a kevésbé tapasztaltaknak is elérhető! Ébredezik a tavasz, amely lehetőséget ad arra, hogy jó időben, közösen sportoljunk. Ajánljuk pároknak a Via Ferrata élményét, amely önbizalmat adhat, valamint biztosan új oldalát ismerheted meg a párodnak és saját magadnak is. A Via Ferrata leírása: „Az útvonal mentén egy drótkötél van rögzítve több ponton a sziklába, ez a biztosítás alapja. Ehhez kapcsolódik hozzá a mászó a speciális felszereléssel, mely megóvja az eséstől. A különböző nehézségű utakon a szikla természetes adottságait kihasználva haladhatsz előre, valamint a drótkötelet, illetve az esetenként a sziklához rögzített, lépést, fogást segítő létrafokokat is igénybe veheted, ha szükséges.”
Kacsur Adrienn: Szexpert – Légy szakértője a szexualitásodnak!
Az alábbi könyv segíthet önmagad és párod jobb megértésében, a gyakorlatok pedig feltehetően mélyíteni fogják az önismeretedet, valamint a pároddal való jobb összhangot. A Szexpertet ITT éred el.
Kézszobor készítő szett
Az alábbi ajándékötlet nemcsak jó móka, hanem örök emlék is maradhat a kapcsolatotokról. Együtt alkothattok a kezetekről egy gipsz szobrot. A minden szükséges kelléket tartalmazó szettet már több hazai weboldalon is elérheted. Itt találsz egy rövid videót az elkészítés folyamatáról.
Ding, W., Pandelaere, M., Slabbinck, H., Sprott, D. E. (2020). Conspicuous gifting: When and why women (do not) appreciate men's romantic luxury gifts, Journal of Experimental Social Psychology, 87
Aknin,L. B., Human, L. J. (2015). Give a piece of you: Gifts that reflect givers promote closeness, Journal of Experimental Social Psychology, 60, 8-16.
Flynn, F. J., Adams, G. S. (2009). Money can’t buy love: Asymmetric beliefs about gift price and feelings of appreciation, Journal of Experimental Social Psychology, (45)2, 404-409.
Paolacci, G., Straeter, L. M., de Hooge, I. E. (2015). Give me your self: Gifts are liked more when they match the giver's characteristics, Journal of Consumer Psychology, 25(3), 487-494.
Huang, M-H., Yu, S. (2000). Gifts in a Romantic Relationship: A Survival Analysis, Journal of Consumer Psychology, 9(3), 179-188.