A Google mindig is támogatta az adatokon alapuló döntéshozatalt, így nem meglepő, hogy a cég statisztikusai adatelemzés segítségével igyekeztek kideríteni, mi tesz egy vezetőt igazán hatékonnyá. Több mint 10 ezer teljesítményértékelést, személyiségprofilt, előléptetési indoklást és egyéb dokumentumot elemeztek a sikeres vezetők titka után kutatva. Milyen jellemzőkkel bírnak a hatékony menedzserek? Fontos-e a technikai szakértelem? Lehetséges a tökéletes főnök „megalkotása”? Cikkünkben a Google vizsgálatának eredményeit bemutatva válaszoljuk meg ezeket a kérdéseket.

A New York Times-ban jelent meg a cikk, amelyben bemutatták az adatelemzés legfőbb eredményeit. Laszlo Bock, a Google korábbi HR vezetője a publikációban kifejtette, hogy a vállalat a történelme során mindig is azon alkalmazottak vezetővé válását támogatta, akik kiemelkedő szakértelemmel bírtak. „Az adatelemzésekből kiderült azonban, hogy ez a legkevésbé fontos dolog. Lényeges lehet, de más faktorok nagyobb súllyal számítanak” – állítja Bock. Meghatározóbb például a kommunikációs és kapcsolatteremtő készség, illetve a nyitott személyiség. A kutatáson dolgozó szakemberek az adatok alapján összeállítottak egy listát, amely felsorolja a Hatékony Google-menedzserek nyolc tulajdonságát.

Ez alapján a hatékony vezető:

  • jó coach;
  • bátorítja a csapatát, nem pedig mikromenedzseli;
  • törekszik arra, hogy a beosztottai sikeresek legyenek, és jól érezzék magukat;
  • produktív és eredményorientált;
  • jól kommunikál és odafigyel a csapatára;
  • segíti a munkavállalók karrierjének fejlesztését;
  • világos jövőképpel bír, és egyértelmű stratégiát határoz meg a csapatának;
  • a kulcsfontosságú technikai készségekkel rendelkezik, hogy segíteni tudja a csapat munkáját.

Bock és csapata miután megállapította, hogy nem feltétlenül a legnagyobb szakértelemmel bíró alkalmazottból lesz a legjobb vezető, egyéb következtetéseket is levont. Vegyük sorra ezeket is!

Az alkalmazottak a kiegyensúlyozott vezetőket értékelik a leginkább

A legtöbben tapasztaltuk már, hogy még a legjobb főnökök is olykor türelmetlenné válhatnak, elveszthetik higgadtságukat. Ugyan kevesen tudják magukat függetleníteni a stressz hatásai alól, de kétségtelen, hogy még ha ritkán is fordul elő egy-egy vezetői kiborulás, akkor is jelentősen növeli az alkalmazottak mentális feszültségét, szorongását. A munkák többségével együtt járó folyamatos változás alapvetően megterhelő lehet, ezért a dolgozók a nyugodt, összeszedett, pozitív vezetőket kedvelik leginkább. Egy kiemelten stresszes munkakörnyezetben pedig egy impulzív, türelmetlen főnök csak ront az amúgy is kihívásokkal teli munkakörülményeken.

A hatékony menedzserek segítenek a problémák megoldásában

Bár Benjamin Franklinnek nem sok köze volt a menedzser munkakörhöz, de egyik idézete szépen kifejezi a hatékony vezetés lényegét:

„Mondd el és elfelejtem, tanítsd meg és talán emlékezni fogok rá, csináljuk együtt és megtanulom!”

Az elfoglalt menedzserek számára időigényesnek tűnhet az alkalmazottak támogatása, a velük való együttműködés, de az ebbe fektetett energia hamar megtérül. Így ugyanis folyamatosan a vezető elvárásaival összhangban végzik a munkájukat, miközben a saját sikerességük szempontjából is kulcsfontosságú készségeket és tulajdonságokat tesznek magukévá.

A legjobb vezetők törődnek a beosztottaik karrierjével és életével is

A vezetővé válás folyamata megkívánja a gondolkodásmód megváltoztatását is. A menedzsereknek a figyelmüket a munkáról a csapatuk tagjaira kell irányítaniuk. A hatékony vezetők törődnek az embereikkel, ugyanakkor belátják, hogy most már az alkalmazottaik végzik azt a munkát is, amellyel korábban esetleg ők foglalkoztak.

A legjobb menedzserek kivívják a csapatuk tiszteletét, elérik a csapattagok elköteleződését és kiemelkedő teljesítményre sarkallnak. A legjobb mentorok emellett elnyerik az embereik bizalmát és hűségüket is. Most képzeljünk el egy vezetőt, akikben ezek a szerepek összeolvadnak! Valószínűleg nem találnánk nála jobbat! Ez nem jelenti azonban azt, hogy az alkalmazottak legjobb barátjává kell válni, de egy jó vezető valóban törődik a beosztottainak jóllétével és sikerességével, amely óhatatlanul is összefügg a magánéletükkel.

Egy vezető ismérve lehet tehát, hogy kiemelkedő a munkájában, illetve tudása és szakértelme páratlan. Hazánkban is bevett gyakorlat, hogy a legnagyobb tudású szakembereket léptetik elő. Mindez azonban nem teszi őket automatikusan sikeres vagy hatékony vezetővé. Ehhez elengedhetetlen a Google csapata által is leírt kompetenciák, szokások elsajátítása!

***

Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=25s