Vajon miben és hogyan különbözik a két nem az érzések, az élmények vagy a pletykák megosztásában? Továbbá igaz-e, hogy a nők könnyebben tárulkoznak ki, mint a férfiak? Egy friss tanulmány rámutat arra, hogy az internetes korban a megosztás mindkét nemnél elterjedt, de nem ugyanúgy és ugyanarra használják a nyilvánosságot.
A közösségi médiának köszönhetően a személyes tapasztalatcsere lehetősége ma rendkívül gyors és szinte korlátlan. Ezáltal nemcsak ismerőseinkkel, de akár nagyobb közönségekkel is meg tudjunk osztani élményeinket. Ezek történhetnek közvetlen üzenetek, fényképek vagy állapotfrissítések formájában.
A gyors adok-kapok, az információcsere élménye alapvetően jó érzést kelthet bennünk, felszabadíthatja boldogsághormonjainkat. Tehát egészségügyi és pszichológiai előnyökkel is járhat.
A közösségi oldalak, mint a Facebook erősítik a kapcsolatba lépés és az az önmagunk megmutatása iránti vágyat.
A nagymértékű önfeltárulkozás ugyanakkor negatív következményeket is magában hordozhat. Például szégyenteljes vagy kiszolgáltatott helyzetekbe kerülhetünk általa. Előfordulhat, hogy a viták hevében olyan információkat vagy képeket is megosztunk, amelyeket utólag megbánunk. Na de ebben az új világban mégis mi jellemez minket, ki mit és mennyire szívesen oszt meg másokkal?
Nők vs. férfiak:
Egy három részből álló tanulmánysorozat azt vizsgálta, hogy milyen különbségek vannak az információk megosztásában a két nem között. A kutatás két tényezőt figyelt: a megosztásra irányuló belső vágyat és a tényleges megosztást.
A tanulmány arra az eredményre jutott, hogy a férfiak és a nők hasonló mértékben hajlandók megosztani a pozitív információkat, de a nők nagyobb valószínűséggel osztják meg a negatív tapasztalataikat is, legyen szó akár róluk, akár másokról.
A nők gyakran azért tárnak fel információkat, hogy vigaszhoz és együttérzéshez jussanak, míg a férfiak inkább mások szórakoztatása és saját maguk megerősítése céljából teszik ugyanezt.
A kutatásban részt vett személyek eredményei alapján elmondható, hogy a nők 91 százaléka számolt be erős, szinte ellenállhatatlan vágyról, hogy megosszák az információt valakivel. Azonban az, hogy valóban megosztják-e, függ az információ értékétől is. Ez a késztetés a férfiak 76 százalékánál jelent meg. Ők gyengébb pszichológiai vágyat éreznek a megosztásra és kisebb eséllyel tesznek eleget ennek a késztetésnek.
Az is kiderült, hogy a kutatásban résztvevők általánosságban, nemtől függetlenül inkább osztanak meg magukról, mint másokról szóló információkat.
Viszont szívesebben osztanak meg másokról negatív információt, mint magukról.
A tanulmány eredményei alapján elmondható, hogy általában véve a nők hajlamosabbak az információ megosztásra és intenzívebb késztetést is élnek át ezzel kapcsolatban. Amikor pozitív információk megosztásáról van szó, a két nem viszonylag hasonlóan viselkednek, de a férfiak kevésbé hajlamosak a negatív információk megosztására. Az internet korszakában a közzététel tendenciája növekszik, és továbbra is kimutathatók a nemek közötti különbségek mind a közzététel iránti vágy, mind pedig a tényleges közzététel gyakorisága terén.
Hedrih. (2024). Women are more likely than men to share negative information, study finds. Social Psychology.
Graciyal& Viswam (2021). Social Media and Emotional Well-being: Pursuit of Happiness or Pleasure. Asia Pacific Media Educator 31(1), 99 – 112.
Carbone, G.L., Scopelliti, J.V. (2024). He said, she said: Gender differences in the disclosure of positive and negative information. Journal of Experimental Social Psychology 31(1). 1- 15.