Számos kutatás igazolta, hogy az átlagos, hétköznapi viselettel szemben a piros ruhát viselő nőket vonzóbbnak találják a férfiak. Vajon a nők kihasználják ezt a tényt, azért hogy előnyhöz jussanak? Ha valóban meg akarják ragadni egy férfi figyelmét, inkább pirosat vesznek fel? Mi rejlik a piros szín vágykeltő hatása mögött? Cikkünkből kiderül!
A piros/vörös szín észlelése szoros kapcsolatban áll a vággyal és a vonzerővel. A férfiak többsége ugyanis vonzóbbnak találja azokat a nőket, akik pirosat viselnek. Úgy tűnik, azok a nők pedig, akik szeretnének vonzónak tűnni, szívesen vesznek fel piros ruhát. Nők önbevallása szerint a menstruációs ciklusuk termékeny időszakában gyakrabban hordtak piros ruhát, mint a ciklus korábbi vagy későbbi szakaszában. Továbbá egy nők körében végzett online felmérés eredményei azt mutatták, hogy a nők nagyobb valószínűséggel vesznek fel piros ruhát egy randevúra, mint egy nem romantikus célú találkozóra.
A kutatók szkeptikusak maradtak az eredményekkel kapcsolatban, és igyekeztek a jelenséget minden oldalról kellően körüljárni. Mégis honnan tudhatnánk biztosan, hogy a nők valóban jobban preferálják a pirosat, ha randizni mennek? Bízhatunk egyáltalán egy internetes kutatás eredményeiben? Sokszor a piros ruha viselése mögött teljesen hétköznapi okok is lehetnek. Daniela Niesta Kayser kíváncsi volt,
van-e összefüggés a vonzerő és a piros szín között.
A németországi Potsdam Egyetem kutatójaként müncheni, illetve amerikai munkatársai közreműködésével toboroztak nőket egy pszichológiai kísérletben való részvételre. A felkért résztvevők mindegyike egy-egy fiatal férfi fényképét is megkapta mellékelve a behívó levélhez. A borítékban látható férfiról azt állították, ő lesz a kutatásvezető. A fedőtörténet szerint azért volt erre szükség, hogy amikor az alanyok megérkeznek a vizsgálat helyszínére, felismerjék őt. Valójában a „kutatásvezetők” egyetemista fiatal férfiak voltak, akiknek a fényképét előzetesen 20 másik nő egy egytől kilencig terjedő skálán értékelte a vonzerő szempontjából. Egyikőjük átlagosan megnyerő 6,6 pontot, míg a másik kevésbé attraktív férfi mindössze 3,9 pontot kapott.
A résztvevő nők fele a jóképűnek ítélt fiú képét kapta a behívó borítékban, míg a többiek a kevésbé vonzó külsejű fiúét. Amikor megjelentek a vizsgálat helyszínén, azzal szembesítették őket, hogy a beígért kutatásvezető mégsem ér rá, ezért egy másik szakértő fogja felügyelni a vizsgálat menetét. A vizsgálatot azzal kezdte a helyettes, hogy egy teljes alakos képet készített a résztvevő nőkről.
A vizsgálat végeztével egy kutatási asszisztens – aki a kettős vak elrendezésből kifolyólag nem tudta a kutatás célját – részletesen átnézte a nőkről készült teljes alakos képeket. Az öltözetüket figyelte, és aszerint csoportosította őket, hogy viseltek-e bármilyen piros, vörös vagy rózsaszín ruhát vagy kiegészítőt. (A piroshoz kevéssé hasonlító színek, így például a narancssárga, barnásvörös, lila, stb. nem tartoztak bele a csoportosításba.)
Az eredmények szerint a kutatásban résztvevő nők közül azok, akik a jóképűnek ítélt kísérletvezető fényképét kapták 57%-ban viseltek pirosat. Míg a kevésbé jóképű férfira számító nők mindössze 16%-a viselt valamilyen piros ruhát vagy kiegészítőt. Ahogy Daniela Niesta Kayser fogalmaz: „A nők gyakran igyekeznek fokozni a vonzerejük mértékét más nőkkel szemben, hogy
a vágyott férfi figyelmét magukra irányítsák."
Felmerül a kérdés: a nők azért vettek piros ruhát a résztvevők, hogy vonzónak tartsa őket a jóképű kutatásvezető? Esetleg mások pont azért nem öltöztek pirosas ruhákba, hogy még azzal se hívják fel a kevésbé vonzó külsejű fiatalember figyelmét magukra?
A vizsgálat kitalálója e kérdések megválaszolása érdekében megvizsgálta 200 ugyanarra az egyetemre járó nő átlagos napi viseletét. Azt találta, hogy 32%-uk viselt pirosat. Ez az érték durván fél úton van a kutatásban említett százalékok között. Az egyetemista lányokat a kampuszon lévő büfé környékén figyelte meg. Ha feltételezzük, hogy ez a 200 fő az átlagos populációt reprezentálja, akkor a vizsgálatban résztvevő nők öltözködését is megpróbálhatjuk megmagyarázni. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy azért vettek fel pirosat, mert a vonzó kísérletvezetőre számítottak. Ennek hátterében pedig az áll, hogy imponálni szerettek volna a fiúnak. Ez a jelenség kiterjedhet a színekkel való játékra is, ugyanis úgy tűnik:
„a piros szín viselése is egy módszer a sok közül,
melynek segítségével a női vonzerő észlelése fokozódik.”
Fontos kiemelni, hogy mind a nők, mind pedig a férfiak vonzereje sok komponensből áll, és megítélése szubjektív. Nem általánosíthatunk, azonban jelen kutatás sikerrel bizonyította, hogy a piros színnel a nők vonzerejüket szeretnék – akár kevésbé tudatosan is – növelni. A kutatónő javaslata alapján a jövőben érdemes lehet vizsgálni a nők egymás közötti rivalizálása és a piros ruházat viselése közötti összefüggéseket is.
***
A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!
https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=20s