A humor az egyik legsokoldalúbb fegyver, amivel felvértezhetjük magunkat. Miért ne használnánk a munkahelyünkön is eszközként? Bizonyított tény, hogy a humor javítja az emberi kapcsolatokat a munkahelyen, energiát ad, ugyanakkor a baráti összejövetelekkel összehasonlítva kevésszer van jelen a szervezetekben. Persze egyik cégtől sem várhatjuk el, hogy játszóházzá vagy vidámparkká alakuljon. Azt viszont nem árt minden vezetőnek felismernie, hogy a nevetés pozitív hatásai kreativitás- és teljesítményfokozó csodafegyverként működnek. Milyen a hatékony munkahelyi humor? Hogyan nevettessünk a teljesítményért? Cikkünkből kiderül.

Egy bárban tíz perc alatt átlagosan huszonkét humoros megjegyzés hangzik el, míg egy munkahelyen ugyanennyi idő alatt mindössze kettő. Ez az eredmény természetesen nem meglepő, hiszen a cégen belüli kommunikáció nagy része a szervezeti célok köré épül, a humor pedig általában vagy teljesen kiszorul vagy csak néha üti fel a fejét.

Hogyan segíti a cégműködést a nevetés?

  • Előremozdítja az emberi kapcsolatok építését

A jó humor, a közös nevetés könnyen feloldja a friss kollégákat. Sokszor tényleg csak

egy „mosolynyira” vagyunk egymástól.

  • Csapatot kovácsol

A közös nevetés egyben közös pozitív emlékeket és kellemes, közösen átélt élményeket eredményez. Egy jól működő csapat egyik ismérve például, ha már legalább néhány belső, csapaton kívüliek számára nehezen érthető poén kialakult.

  • Szórakoztat

Jól érezni magad a munkahelyen nem bűn, sőt: motivál, energizál. Egy vidám csapat tagjaként pedig a hétfők sem tűnnek olyan nagyon rémisztőnek.

  • Oldja a stresszt

Túl sok feladat, határidők, túlóra… Egy jó poén mindent megold? A válasz: majdnem. Az oldott hangulat és a lehető legkevesebb stressz mellett végzett munka sok terhet vesz le a vállunkról. A problémák persze nem oldódnak meg maguktól, de ha tudunk nevetni a nehezebb időszakokban is, nyert ügyünk van.

  • Befogadhatóbbá teszi a kritikákat, utasításokat

Sok vezetőnek komoly kihívást jelent a kritikák vagy az utasítások megfogalmazása. Azok a vezetők, akik nem akarnak túl kemények/főnökösködőek lenni,

a humorral könnyedén puhítani tudják mondanivalójukat.

Így a mondandójuk sokkal befogadhatóbbá válhat az alkalmazottak számára.

  • Segítségével egy másfajta megközelítésben kezelhetjük a dühöt

Humort alkalmazva bizony a dühöt is könnyebben kezelhetjük. Ha átkeretezzük a helyzetet, öniróniával és humorral közelítjük meg botlásainkat, az feloldozhat minket az önmarcangolás és a harag alól.

A humor típusai – avagy hogyan nevettessünk a cél érdekében?

  • A felszabadító humor

Segíthet feloldani egy régóta makacsul fennálló szemléletmódot, eszköze a kreativitás felszabadításának. Akkor használjuk, ha ki akarunk szabadulni a sablonos gondolkodás csapdájából, és új ötletek megosztására szeretnénk bátorítani egymást a munkahelyen.

  • Az irányító humor

Ha kontrollt akarunk gyakorolni a másik felett, gyakran a humor irányító változatához nyúlunk. Ironikus, szarkasztikus megjegyzéseinkkel könnyen irányíthatjuk a másikat, ezzel viszont érdemes óvatosan bánni! Az iróniával és a szarkazmussal könnyen átcsúszhatunk az ellenségesség talajára. Soha ne tegyünk olyan megjegyzéseket egymásra, amellyel agressziót szítunk! Tiltólistás viccek a szélsőséges, nemre, etnikumra és a vallásra vonatkozó poénok.

  • A stresszcsökkentő humor

A stressz veszélyes, és nem csak az egészségkárosító hatásai miatt! Talán nem is gondolnánk, de stresszes állapotban szinte képtelenek vagyunk innovatívak lenni. Könnyen visszatérhetünk a korábban talán működő, de most nem megfelelő, rögzült sémáinkhoz, ez pedig egyáltalán nem hatékony. A stresszcsökentő humor kizökkenti a kollégákat, segít pozitív hangulatba kerülni és újult erővel folytatni a feladatokat, csak immár kevesebb „viharfelhővel” a fejük fölött.

A vezetőknek kiemelkedően fontos szerepük van abban, hogy szervezetükben hogyan jelenik meg a humor. Talán mindenki ismeri a „kötelező a főnök viccein nevetni” jelenséget – ez például egyáltalán nem visz előre. A hiteltelen, őszinteséget teljes mértékben nélkülöző nevetés csak megnehezíti a jó hangulat kialakulását. A vezetők elsőszámú feladata, hogy felismerjék:

a humort nem szabad a szervezeti határokon túlra szorítani.

Ugyanakkor fontos számukra a megfelelő önismeret és a munkatársak ismerete is. Egy vezető nem attól lesz jó humorú, ha minden nap felolvas egy közepesen rossz viccet egy vicckönyvből, hanem akkor, ha ismeri és érti embereit, derűvel és kellő öniróniával kezeli a nehéz helyzeteket is. Persze egy-egy vicces történet is teljesen belefér, de szigorúan csak akkor, ha őszinte és senkire nézve sem bántó!

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=4s