Az egyre erősödő konfliktus miatt az ukrán diákok több iskolában hetek óta katonai oktatást kaptak, hogy felkészültek legyenek minden lehetőségre. A háború kitörésével távoktatásra álltak át, sok nevelési intézmény bezárt. A tanulást ellehetetlenítette a konfliktus, azonban az oktatást vezetők felkészültek a helyzetre: volt, ahol már korábban kiürítették az épületeket, és hangoztatták, hogy a tudás döntő fontosságú ezekben a nehéz időkben. Kürthy Anna iskolapszichológus ismerteti az ukrán oktatási helyzetet, és az elképzelhetetlenre való felkészülés menetét.

Egy harkivi iskolában, amely Oroszország és Ukrajna keleti határától 40 km-re fekszik, már hetekkel korábban olyan oktatást kaptak a diákok, amely felkészítette őket az esetleges támadásra. Hivatásos katonák tartottak órát arról, milyen fontos a megfelelő sisak használata, hogyan lehet jól hordani egy golyóálló mellényt, és hogyan lehet felismerni a különböző robbanóanyagokat. Az oktatás során gyakorolták a megfelelő evakuálási folyamatot és az elsősegélynyújtást is.

Céljuk az volt, hogy a diákokat a gyakorlatban is felkészítsék a konfliktusra, és olyan eszközöket, tudást adjanak a kezükbe, amelyet magabiztosan használhatnak a háború idején.

Csökkenteni szerették volna a szorongásukat és a pánikot is azáltal, hogy megfoghatóbbá tették számukra a helyzetet.

Miután Oroszország támadást indított Ukrajna ellen, minden ukrán oktatási intézmény távoktatásra állt át, az óvodák pedig bezártak. Szerhij Skarlet oktatási miniszter mindenkit arra kért, hogy őrizze meg a nyugalmát és az ítélőképességét.

Lehetőleg mindenki maradjon otthon, minden oktatási intézmény távoktatási formában működik tovább.

Az oktatási miniszter arra szólította fel a családokat, hogy Ukrajna hivatalos szervei, a Nemzeti Rendőrség, a Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács, az Oktatási Minisztérium és a helyi hatóságok közleménye alapján tájékozódjanak, azok javaslatait tekintsék irányadónak. „A helyzet ellenőrzés alatt áll! A kormány a megszokott rendben működik. Mi erősek vagyunk, mi vagyunk Ukrajna!” – mondta az oktatásügyi miniszter.

A helyzet közös feldolgozása

Ukrajna egyik legrangosabb egyetemén, a Luhanszki Egyetemen, a tanárok a diákokkal közösen foglalkoztak a háborúval, gondolatokat cserélhettek és támogathatták egymást a támadás reggelén.

Együtt nézhettek szembe a rájuk váró nehézségekkel, és segíthettek egymásnak annak feldolgozásában.

Az egyetem vezetője, Vitaliy Kurylo, egy interjújában azt mondta, a diákok elég információval rendelkeznek ahhoz, hogyan védjék meg magukat és mit kezdjenek a kiszámíthatatlan helyzetekkel. Ugyanakkor sosem kérné meg őket arra, hogy ne pánikoljanak, úgy gondolja, annak semmi értelme nem lenne. Az egyetem polgárainak címzett üzenetében azt mondta, az ellenség célja a megfélemlítés és a pánikkeltés, így ne adjanak neki esélyt ennek megvalósítására.

Azonban a tudásnak továbbra is döntő fontosságú szerepe van.

Az elmúlt hónapok, hetek történései miatt a pedagógusok is fokozottan figyeltek a diákok biztonságára. Az egyik Krasznogorovkai iskolában pszichológusok tanítottak légzéstechnikákat a diákoknak, hogy csökkenteni tudják a szorongásukat. Hónapokkal korábban pedig Novomykhailivka faluban önkéntesek úgy döntöttek, hogy rajzokat festenek a falakra, hogy megtanítsák a gyerekeknek, hogyan kerüljék el az aknákat, miközben a szabadban játszanak.

A pedagógusok folyamatosan jelen vannak a diákok és családjaik életében, és igyekeznek egymásba kapaszkodni.

Egy ukrán tanárnő elmondása szerint a diákok szüleivel rendszeresen beszélnek és tanácsokat, támogatást kérnek tőlük. Több esetben arról, hogyan tudják biztonságosan elhagyni az országot.

(Táv)oktatás a háborúban

Habár az oktatás több helyen zavartalanul folyik, ahogy a pandémia ideje alatt is folyt, fontos látni azt a párhuzamot is, hogy az iskola, a tanulás nem lehet a legfontosabb szükséglet egy ilyen helyzetben.

Ahogy az erős Covid hullámok alatt, itt is az első számú szempont az életben maradás és a biztonság kialakítása.

Bár természetesen az oktatási intézmények és szakemberek igyekeznek minden tőlük telhetőt megtenni, de amíg az alapvető fiziológiai és biztonsági szükségleteik kielégítése kerül veszélybe, addig másodlagos kérdéssé válik a tananyag, és ahogyan azt a korábbi hetekben is tették, az életre készítik fel a gyerekeket. Mindezek mellett hatalmas energiát emészt fel pedagógusnak, diáknak, szülőknek egyaránt a helyzettel való megküzdés, teljes erejükkel igyekeznek olyan megoldást találni, ami a legjobb lehet. 

Fontos, hogy az UNESCO, vagyis az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete is közleményt adott ki a közelmúlt ukrajnai fejleményéről. Eszerint mély aggodalmát fejezi ki a folyamatban lévő katonai műveletek és az erőszak eszkalációja miatt. Az ilyen műveletek Ukrajna területi integritásának és szuverenitásának megsértését jelentik, és összeegyeztethetetlenek az Egyesült Nemzetek Alapokmányával.

Felszólítja a feleket a gyermekek, tanárok, oktatási személyzet és iskolák elleni támadások vagy bántalmazások visszatartására, valamint az oktatáshoz való jog tiszteletben tartására is.

Felhasznált irodalom

https://www.unicef.org.au/blog/eastern-ukraine-children

https://www.timeshighereducation.com/news/we-are-ready-ukraines-universities-calm-face-war

https://foreignpolicy.com/2022/02/17/ukraine-russia-crisis-invasion-children-kindergarten-school 

https://www.bbc.com/news/uk-england-berkshire-60508492