A meztelen bohóc című előadás 3 éve tölti meg a MÜPA nézőterét, szakadatlan sikerrel. A Recirquel Újcirkusz Társulata estéről estére állítja el a nézők lélegzetét saját alkotású produkcióival, melyek valahol félúton vannak a színház és a cirkusz izgalmas és megmásíthatatlan világa között. Légtornászok és akrobaták mutatják meg tehetségüket egyedi köntösbe bújtatva. Élményanalízisünk.
A színház, a cirkusz és a színpad világa mindenkit vonz. Valakiket a bohóc és a nevetés, másokat a félelmetes állatok, a komoly drámák, az óriási díszletek, a klasszikus függöny vagy az akrobaták mutatványai. A két világ pedig (színház és cirkusz) nem is állnak olyan messze egymástól. Sőt, a Recirquel Újcirkusz Társulat porondján kéz a kézben járnak.
Miért szeretjük az izgalmas, félelmetes helyzeteket?
Van, aki motorral száguldozik, mások a boxért vagy a bungee jumpingért vannak oda, megint mások pedig beérik egy-egy péntek esti horrorfilm megtekintésével. Mi köti össze bennünk ezeket a (közvetve vagy közvetlenül) izgalmas élményeket? A pszichológia szenzoros élménykeresésként definiálja mindazt, amely változatos, új, komplex és intenzív érzések és élmények keresésére és megélésére hajt bennünket. Az élménykeresés az elméletek szerint négy alap dimenzióból áll:
- izgalom- és kalandkeresés: olyan veszélyes tevékenységek preferenciája, amik szokatlan ingereket és élményeket szolgáltatnak (például síelés, búvárkodás, ejtőernyős ugrás).
- dizinhibíció-gátolatlanság: szabados és társadalmi előírásokat áthágó aktivitások, élmények preferenciája (például vadabb bulik, társas összejövetelek, melyeken akár törvényszegés is történhet).
- élménykeresés: új élmények és tapasztalatok keresése az érzékletek és a gondolkodás szintjén (például zene, művészet, utazás).
- unatkozásra való hajlam: akármilyen monoton, ismétlődő élmény kerülése, intoleranciája.
A magas szenzoros élménykereséssel jellemezhető személyek a szakirodalom szerint jobban szeretik a veszélyes sportokat, preferálják a komplex, többértelmű műalkotásokat, az absztrakt művészetet és az intenzívebb ingereket. Sokkal inkább az aktív élményeket és a részvételt keresik, mintsem a passzivitást vagy a szemlélődést. Ezzel szemben a skálán alacsonyabb pontszámot elérők jobban kedvelik a kitartást igényló sportokat, például hosszútávfutás, illetve jobban élvezik a szemlélődést, a passzívabb, nyugodtabb szituációkat.
Cirkusz bentről és kintről
Ha mi magunk nem is vagyunk szenzoros élménykeresők, mindenkiben ott lapul ennek a személyiségjellemzőnek valamely foka, mely akármilyen tevékenységben megvalósulhat. Vannak, akik megrögzött utazók, szeretik az újabb és újabb vidékek felfedezését, míg mások beérik ezen történetek hallgatásával vagy olyan filmek megnézésével, melyek egy világutazó kalandjairól szólnak. Valahogy így van ez a színpaddal is: néhányan el sem tudnák máshol képzelni az életüket, míg a társadalom nagyobb része inkább passzív, nézői szemszögből szereti átélni a történeteket. Ha megvan bennünk a kellő vágy az izgalmak után, de megmaradnánk a szemlélődő pozíciónkban, A meztelen bohóc című előadás tökéletes élmény lehet belső kalandkereső énünk megélésére.
„A bohóc élete véget ér, de mielőtt átlépi az ismeretlen kapuját, hátra kell hagynia a gallérját. A végső taps előtt csak lelkét lecsupaszítva teheti meg utolsó lépteit. Az előadásban átvitt értelemben és szó szerint is lehull az álarc, hiszen az artisták olyan lelki tájakra, kivételes belső utazásra invitálják a nézőt, amelynek során eltűnnek a valódi lényeget fedő és óvó rétegek.”
Élményanalízis
Flow – 5/5
Az előadás alatt megszűnik a tér és az idő, a színpad eseményei teljes figyelmünket magukra vonják. A közönség bevonódik, a történet szereplőinek bőrébe bújik, az akrobaták mozgását magán is érezni kezdi, egy emberként izgul és lesz feszült a mutatványok sikerességét remélve. Lélegzetelállító és hihetetlen a hangulat és a néma csend, ami betölti a széksorokat.
Intenzitás – 5/4
A produkció közben minden idegszálát megfeszítve koncentrál a közönség: keresi a mutatványok kulisszatitkait, várja a soron következő meglepetést. A produkció számai között csak a hangos csodálkozások és a taps zaja töri meg a csendet.
Különlegesség – 5/5
A társulat megoldása minden tekintetben újszerű: akrobatikus elemek színes csokra váltakozik a színpadon, melyek egy történetbe fűzve tárulnak a nézők elé. Nem csupán izmos táncosok és művészek sajátos számai követik egymást, hiszen érzelmek és történetek bontakoznak ki a szereplők néma játékából. Mindez élő zenével támogatva.
Inspiráció – 5/4
A produkció hatást gyakorol a közönségre, legyenek akár fiatalok vagy idősek: minden korosztály megtalálja saját megrökönyödését és ámulatát a mozdulatok és hangok között. Tipikusan az a élmény, amiből nem elég egyetlen este.
Megoszthatóság – 5/2
Az élményt közösen éli meg a széksorok összes vendége, de a szüneten kívül észre sem vehető, hogy nem egyedül vagyunk a teremben. A döbbenet és csodálat olyannyira magával ragadó, hogy eszünkbe sem jut véleményezni, megbeszélni ezt a mellettünk ülővel.
Összegezve, azoknak ajánljuk, akik:
- szeretik a cirkusz és a színház világát,
- megfigyelőként szeretnek részt venni az izgalmakban és
- olyan élményre vágynak, amit eddig még nem éltek át.
•••
Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.