A jelenlegi krízis kapcsán országszerte segélyvonalak jöttek létre a megváltozott élethelyzettel kapcsolatos segítségnyújtásra, támogatásra. Miért lehet hasznos számunkra ez a lehetőség, hova fordulatunk, és mikor érdemes élnünk vele?

A járvány kirobbanása mindannyiunkat váratlanul ért, és új krízisek, megoldandó problémák sokasága elé állított bennünket. A bezártság, magány, munkahely elvesztése, párkapcsolati problémák, a gyerekek otthon tanulása, home office, és általánosságban most az érintkezésekkel, munkával járó szorongás sokakat érinthet. Nem a gyengeség jele, ha nehezen tudunk megküzdeni a most jelentkező, fokozott pszichés terheléssel, hiszen hol is tanultuk volna meg, hogy tudtunk volna felkészülni egy ilyen helyzetre? Erre reagálva a segítséget nyújtó összefogások száma is megnőtt, és sok helyi önkormányzat, önkéntes szervezet, pszichológus ajánlotta fel a segítségét telefonos vagy online formában. A Mindset Pszichológia MENTÁLIS AKCIÓTERVET hirdetett a koronavírus ellen, melynek keretében most már szintén lehetőség van díjmentesen eseti telefonos, e-mail, vagy chat-tanácsadás igénybevételére.

A segélyvonalak funkciója elsősorban az, hogy segítséget vagy információt kaphassunk akkor is, amikor más szolgáltatás nem elérhető számunkra, vagy sürgősen szükségünk van támogatásra egy krízisben. Ezt az elsődleges szerepet azonban most már kiegészítik az olyan lehetőségek, amelyek inkább minitanácsadásként működnek egy-egy problémára fókuszálva, és eseti, de nem azonnali jelleggel vehetőek igénybe (pl. e-mail, előre megbeszélt időponthoz kötött, rövid online vagy telefonos beszélgetés). Közös ezekben a lehetőségekben, hogy gyorsan, és széles körben elérhetőek, ebből fakadóan a legnagyobb előnyük, hogy

megadják azt a biztonságérzetet, hogy egy krízisben nem vagyunk egyedül, meghallgatnak minket, és támogatást kaphatunk.

Emellett a legtöbb helyen biztosított az anonimitás lehetősége, és a titoktartási kötelezettség. Ez segít elkerülni a stigmát, amely sokakat visszatarthat attól, hogy segítséget kérjenek egy nehéz helyzetben. Néhány esetben, főleg most, amikor az összezártságban nehéz privát telefonbeszélgetéseket folytatni, különösen jól jöhetnek azok a lehetőségek is, amikor írásban kérhetünk segítséget (e-mail és chat formájában).

Sokszor az eseti segítségkérés megnyitja az utat a hosszabb távú folyamatok előtt is, legyen szó ismételt telefonbeszélgetésekről, vagy terápiás és tanácsadói folyamatok megkezdéséről. Így akiknek szükségük van rá, könnyebben továbbléphetnek a számukra megfelelő segítségnyújtási forma felé.

Érdemes élni ezekkel a lehetőségekkel, ha úgy érezzük, egy krízis vagy probléma túlnőtt az eddigi megoldási stratégiáinkon, nehezen tudjuk kezelni, ezért nagy feszültséget kelt bennünk. Ilyen lehet a jelenlegi helyzetben például a munkahely elvesztése, a megélhetés miatti szorongás, a bezártság, az egyedüllét, a megváltozott napi rutin, a családi, párkapcsolati konfliktusok és az otthonról dolgozás nehézségei. Bármelyikkel is küzdünk éppen, van, amikor egy külső fél ítélkezésmentes elfogadása, meghallgatása, és szakmai képzettsége sokat tud segíteni.

Mielőtt telefonálunk vagy írunk, érdemes tájékozódnunk, hogy milyen problémákkal fordulhatunk egy adott szervezethez, és milyen lehetőségeink vannak a kapcsolatfelvételre.

0-24 országos segélyvonalak

Sürgős beavatkozást igénylő esetben, akut ön- vagy közveszélyességgel járó probléma esetén a 112-es számon lehet segítséget kérni. Emellett a nap 24 órájában, ingyenesen kaphatunk segítséget az alábbi elérhetőségeken:

Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) – 116-123, este 7 és reggel 7 óra között: 06 80/505-390

Telefonos segítségnyújtás:

  • öngyilkossági gondolatok esetén
  • preventív tanácsadás konfliktusokban, életvezetési nehézségekben
  • krízis- intervenció

NANE: Nők a Nőkért Együtt  – 06-80-505-101

Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak segítése, segélyvonal bántalmazott nőknek. Az alábbi esetekben érdemes hívni:

  • bizonytalan, hogy bántalmazó-e a partnere
  • szeretné átbeszélni a helyzetét és a lehetőségeit
  • családon belüli, párkapcsolati erőszakkal kapcsolatban szeretne hívni minket
  • szexuális erőszak vagy zaklatás érte
  • többet szeretne tudni a bántalmazás természetrajzáról
  • érdekli, hogy hogyan támogathatná érintett ismerősét, kollégáját, rokonát, tanítványát

Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány – 116-111

Lelkisegély-vonal gyerekeknek és fiataloknak 24 éves korig (továbbá olyan szülők, felnőttek is telefonálhatnak, akik egy gyermek ügyében, érdekében kérnek segítséget), bármilyen krízissel, problémával kapcsolatban hívható. 17-21 óráig chat funkció is elérhető, valamint e-mailben is lehet keresni őket (72 órán belüli válaszadás).

Koronavírus-krízissel kapcsolatos ingyenes segítő lehetőség

Több új segélyvonal jött most létre, vagy alakult át online működésre, ahol kifejezetten a mostani krízisben, a koronavírus kapcsán kérhetünk segítséget a pszichés megterhelés enyhítésére. A Mindset Pszichológia is elindította eseti pszichológiai tanácsadását, mely díjmentesen vehető igénybe telefonon (+36 70 329 8180), e-mailben (segitunk@mindsetpszichologia.hu) vagy cseten az alábbi témákban:

  • koronavírus miatti egzisztenciális szorongás,
  • otthoni munkavégzés hatékonyságának növelése,
  • bezártság okozta megváltozott napi rutin kialakításának nehézségei,
  • magány, egyedüllét érzésének enyhítése

A felsorolt segélyvonalak és honlapok mellett érdemes a helyi lehetőségekről (önkormányzat, egészségügyi szolgáltató, helyi civil- és vallási szervezetek) is tájékozódni, sok helyen hirdetnek például specifikusan a magánnyal küzdőknek, időseknek szóló telefonos segítségnyújtást helyi szinten.