Rettegsz beszállni a munkahelyeden a liftbe, mert már előre tudod, hogy egy kínos és erőltetett csevegés vár rád? Kerülöd a munka utáni összejöveteleket a kollégákkal, mert nem szeretnél órákon át az időjárásról és mások gyerekéről diskurálni? Az állásinterjú előtti és utáni perceket legszívesebben átugornád, mert nem tudod, miről kellene beszélned? Ha a fentiek bármelyikére igennel válaszoltál, nem vagy egyedül. Lehet, hogy félénk vagy introvertált vagy, esetleg egyszerűen csak untat az üres fecsegés. De sosem tudhatod hova vezethet egy-egy ilyen értelmetlennek tűnő beszélgetés, ezért érdemes tisztában lenni a jelentőségével.

A small talk kifejezés okkal létezik. Ez messze nem csak felesleges fecsegés, vagy túlzott udvariaskodás, hanem

karrier- és kapcsolatépítésünk hasznos kelléke lehet.

Nemcsak egy alapvető szociális készség, de a small talk révén fontos információkat tudhatunk meg kollégáinkról vagy akár főnökünkről is. A családi eseményeket, esküvőket és egyéb összejöveteleket pedig érdekesebbé teheti, ha úgy fogjuk fel, mint egy eszközt, amely új kapcsolatokhoz és lehetőségekhez vezethet. Az üzleti életben a small talk részét képezheti egy komoly tárgyalásnak. Persze ehhez tudnunk kell, mikor használjuk és mikor ne.

Evolúciós eredet

A Princeton Egyetem tanulmánya szerint a small talk mint „szociális kötőeszköz”, „szociális ragasztó” a főemlősöktől eredeztethető. A kutatók megvizsgálták, hogy a lemúrok miként használnak különféle vokalizációkat – hasonlóan az emberei csevegéshez – a bizalom és a közelség kialakítására. Az üzenetváltásnak nem a tényleges tartalom a legfontosabb része,

hanem szociális funkciója van.

A small talk megágyaz az üzleti cserekapcsolatoknak azáltal, hogy egy biztonságos bufferként szolgál mielőtt a felek rátérnének a számokra és a tárgyalásra.

„Akár befektetés, új ügyfelek megnyerése vagy kapcsolatépítés a célunk, ha tudjuk, hogyan kapcsolódjunk a másikhoz a small talk segítségével, akkor mindenképp előnyre tehetünk szert” — állítja Salma Shah pszichológus. A szakértő kihangsúlyozza, hogy az üzleti tevékenységek sok kockázatot és számos ismeretlen tényezőt foglalnak magukba, ezért az ügyes small talk relaxálttá, nyitottá és

bizalmassá teheti az üzleti partnereket.

Egy jó beszélgetés kellemes érzelmi légkört alakít ki, illetve pozitív érzelmi reakciót hoz létre, amit a diskurzus résztvevőivel társítunk.

Jó hír: a small talk tanulható

Nézzünk néhány gondolatot, amelyek segítenek könnyed beszélgetésbe elegyedni másokkal!

  • Figyeljünk az apró részletekre!

Harry Stack Sullivan pszichoanalitikus úgy vélte, hogy a kliens nehézségeinek valódi természete felfedezhető a személy tapasztalatainak apró részleteiben is. Ez alapján a kollégákkal, üzleti partnerekkel történő társalgások során sem kell mély titkokra rákérdeznünk vagy terápiás ülést folytatnunk ahhoz, hogy lényeges információkat tudjunk meg a másik félről. A látszólag kevéssé fontos témákról folytatott csevegés is lehet informatív.

  • A mindennapi élet látszólag elhanyagolható aspektusainak megvitatása mélyebb beszélgetésekhez vezethet.

Amikor a beszélgetőpartnerünk életének apróbb, lényegtelennek tűnő információit hallgatjuk, gondoljunk arra, hogy a figyelmes hallgatással az érdeklődésünket fejezzük ki számára. Ha eközben mi is megosztunk magunkról néhány tudnivalót, akkor a másik fél kényelmesebben fogja érezni magát a társaságunkban. Mindez pedig a kapcsolat és intimitás érzésének kialakulásához vezethet, így a továbbiakban akár érdekesebb, kevésbé felszínes témák is előkerülhetnek, feltárulhatnak olyan közös pontok, amelyek akadálytalanul továbbgördítik majd a társalgást.

  • A small talk védelmet is nyújthat.

Amíg a másik csevegését hallgatjuk, lehetőségünk nyílik kiértékelni a helyzetet és a partnert. Mennyire érezzük magunkat komfortosan a társaságában? Tetszik, ahogy másokról beszél? Talán kritikusnak, dühösnek, boldogtalannak tűnik? Figyeljünk a fizikai válaszokra is! Túl közel áll hozzánk? Túl messze? Többször megérint minket, mint szeretnénk? A nonverbális kommunikáció is rendkívül informatív, és sokkal könnyebb a jelzéseket kiértékelni small talk közben, mint amikor egy komolyabb diskurzust folytatunk.

Ha belátjuk a small talk jelentőségét, esetleg megfogadunk néhány fenti tippet, talán véget vethetünk az átfeszengett üzleti vacsoráknak, a konferenciák szünetében a menekülési útvonalak állandó keresésének és a kínos csendbe torkolló beszélgetéseknek.

***

Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=20s