Mit mondjunk, és mit ne mondjunk gyermekeinknek? Hogyan hatnak az ártalmatlannak tűnő mondatok a gyermek önbizalmára és kíváncsiságára? Miért fontos, hogy a szülők ne csak meghallgassák, hanem el is ismerjék gyermekeik érzéseit és gondolatait?

Az invalidáció, vagyis a gyermek érzéseinek és gondolatainak érvénytelenítése, jelentős károkat okozhat az érzelmi fejlődésben. Egy invalidáló családi környezetben felnövő gyermek gyakran bizonytalanságot, biztonsághiányt és a kíváncsiság csökkenését tapasztalhatja. A validáció viszont nemcsak a gyermek biztonságát erősíti, hanem segítheti abban, hogy kibontakoztassa természetes tanulási hajlamát.

A cikkből megtudhatod:

  1. Mit jelent az invalidáció szülő–gyermek viszonyában?
  2. Milyen hatással lehet az invalidáció gyermekeinkre hosszú távon?
  3. Hogyan validálhatjuk gyermekeinket?

A gyermekek kíváncsisága az emberi fejlődés egyik legfontosabb hajtóereje. Ez a belső motiváció, amely arra ösztönöz, hogy felfedezzük a világot, tanuljunk, és kapcsolatokat építsünk. Azonban bizonyos szülői mondatok, nevelési eszközök különösen veszélyeztethetik ezt a motivációt.

Hogyan invalidálom a gyermekemet?

A validáció (érvényesítés) azt jelenti, hogy elfogadjuk és megértjük a másik ember érzéseit, tapasztalatait, például olyan mondatokkal, amelyek támogatást és elfogadást sugallnak. Ezzel szemben az invalidáció (érvénytelenítés) azt jelenti, hogy figyelmen kívül hagyjuk, kétségbe vonjuk, vagy elutasítjuk a másik ember tapasztalatait és érzéseit. Pszichológusként gyakran találkozunk olyan gyermekkori, meghatározó emlékekkel az üléseken, amelyek felnőttként is eszünkbe jutnak, és továbbra is hatással vannak ránk. Ilyen lehet az alsós tanárnőnk összeránduló szemöldöke, amikor „rossz” választ mondtunk, de akár egy gúnyos nevetés vagy egy olyan mondat, hogy: „Gondolkodj, mielőtt megszólalsz. Mert ezekkel a butaságokkal mindenki idejét rabolod.”

Az invalidációval olyan parancsokat ültethetünk gyermekeink gondolkodásába, amelyek azt mondhatják nekik: Ne beszélj a negatív érzéseidről! Ne légy gyenge! Ne sírj, az nem segít semmin!

Nézzünk egy konkrétabb példát:

Gyerek: „Miért van az, hogy a felhők néha fehérek, néha pedig szürkék?"

Szülő: „Ne butáskodj már! Miért kérdezel mindig ilyen hülyeségeket?"

Fontos, hogy az invalidáló környezet szentesít olyan negatív alaphiedelmeket, amelyek hozzájárulhatnak későbbi problémákhoz. Az ilyen környezetben felnővő gyermekek hajlamosak lehetnek arra, hogy elhiggyék: érzéseik, kérdéseik vagy gondolataik nem érdemelnek figyelmet vagy elismerést, és saját belső világukat nem szabad megosztaniuk másokkal.

Mit okozhat az invalidáció hosszú távon?

Az érzelmi biztonság megszűnése: Az érvénytelenítés, vagyis invalidáció aláássa a gyermek érzelmi biztonságát. Amikor a gyermek azt tapasztalja, hogy gondolatai és érzései nem kapnak pozitív megerősítést, bizalmatlanná válhat saját belső élményeivel szemben. Ez egy készenléti állapothoz is vezethet, amely során a gyermek nem tudja, mikor mire számíthat, hiszen saját érzéseiben sem bízhat.

Az önismeret és önbizalom csökkenése: Ha a gyermek azt tapasztalja, hogy saját szülei nem kíváncsiak felfedezéseire, kérdéseire, akkor önmagába vetett hite és önmaga iránti kíváncsisága is csökkenhet. Ha ezek az élmények folyamatosan érvénytelenítésre kerülnek, a gyermek elbizonytalanodhat önmagában.

A kíváncsiság elfojtása: Az érvénytelenítés (invalidáció) megakadályozza, hogy a gyermek szabadon kifejezhesse kíváncsiságát, mert fél a kritikától, a negatív következményektől vagy az elutasítástól. Ennek eredményeként kevésbé hajlandó kérdezni, új dolgokat felfedezni vagy kipróbálni.

Az invalidáló környezet, amelyben a gyermek érzéseit és gondolatait rendszeresen figyelmen kívül hagyják vagy elutasítják, gyakran jellemzi a diszfunkcionális családokat. Az ilyen közeg növeli a mentális problémák kialakulásának esélyét.

A folytonos invalidáció hosszú távon gátolhatja az önismeretüket, kapcsolataikat és személyes fejlődésüket.

Hogyan validáljam gyermekemet?

Fontos, hogy a szülők és a pedagógusok megértsék, milyen fontos szerepe van a validációnak. Ez nem jelenti azt, hogy minden érzést vagy gondolatot helyeselni kell, de el kell ismerni érvényességüket. Például ha a gyermekünk dühös, ne azt mondjuk, hogy „Ne dühöngj már, ez nem is olyan nagy ügy!” vagy: "Olyan aranyos, amikor így mérgelődsz." Ehelyett mondhatjuk: „Megértem, hogy dühös vagy, én is szoktam dühös lenni. Nekem az szokott segíteni, hogyha tornázom. Van kedved anyával együtt tornázni?”

Ezzel nemcsak elismerjük a gyermek érzéseit, hanem segítünk neki megtanulni, hogyan kezelje azokat.

Fontos, hogy a validálás következetes legyen. A gyermekek a legjobban akkor tanulják meg, hogy az érzéseik, gondolataik jogosak, ha rendszeresen tapasztalják, hogy szüleik és pedagógusaik figyelnek rájuk és elfogadják őket. Ez segít abban, hogy képesek legyenek magukról és a világról reális képet alkotni. Sőt, a validáció erős érzelmi alapokat építhet fel bennük, amelyek segítenek nekik a későbbi életükben.

Az invalidáció rejtett, de jelentős károkat okozhat a gyermekek kíváncsiságának és önbizalmának fejlődésében. A szülők és pedagógusok szerepe kulcsfontosságú abban, hogy a gyermekek megőrizhessék természetes hajlamukat a felfedezésre és tanulásra. Az érzelmi validáció és a pozitív visszajelzések segítségével a gyermekek képesek lesznek kibontakoztatni a bennük rejlő potenciált.

Benitez, K. P. H., Cheavens. (2020). The effect of validation and invalidation on positive and negative affective experiences, The Journal of Positive Psychology, 17(1) 46-58.

Krause, T. M., Lynch. (2003). Childhood emotional invalidation and adult psychological distress: the mediating role of emotional inhibition, Child Abuse & Neglect 27(2), 199-213.

Ford, G., Waller, G., & Mountford, V. (2010). Invalidating Childhood Environments and Core Beliefs in Women with Eating Disorders. European Eating Disorders Review, 19(4), 316–321.