„Várj egy pillanatot, ezt az e-mail-t még elolvasom!” „Nem aludtad ki magad, vagy esetleg untatlak?” „Az arcodra van írva, hogy nem értesz engem!” Ezek a mondatok sokszor fordulnak elő, nem csak munkahelyünkön. Gyakran adódhatnak kínos beszélgetéseink vagy érezhetjük úgy, nem tudjuk álláspontunkat megfelelően tudtára adni munkatársunknak. Emma S. M. PhD. boldogsággal és jólléttel foglalkozó kutató összeszedte, mik azok a hasznos tudnivalók, amelyek segíthetnek minket egy-egy munkahelyi kommunikációs helyzetben. Legyen az egy meeting, vagy csak egy egyszerű beszélgetés kollégánkkal. Vegyük szemügyre ezeket a szempontokat!
- Adjunk több pozitív visszajelzést!
Ez a szempont a vezető beosztásban lévők számára a leghasznosabb. A jól teljesítő vállalatoknál ötször olyan gyakori a pozitív (támogató, értékelő, ösztönző), mint a negatív (kritikus, nem támogató, ellentmondásos) visszajelzés a munkavállalók felé. A rossz tartalmakra erősebben koncentrálunk, és agyi működéseinkre is nagyobb hatást gyakorolnak. Természetesen a pozitív kommunikáció összefüggésben van az elégedettséggel és a munkahelyi elköteleződéssel. A javaslatok megfelelő, pozitív kontextusban a leghatékonyabbak, növelik a bevonódást és javítják a moralitást a munkahellyel szemben.
2. Koncentráljunk a másik fél erősségeire, hozzáadott értékeire!
A kritikus visszajelzések tradícióját meg kell szakítanunk! Azzal, ha valakinek kizárólag a hibáira koncentrálunk, valóban gyengítjük kompetenciáit. Ha erősségeit helyezzük előtérbe, kiváló eredményeket érhetünk el. Említsük meg a hibákat, ne hagyjuk azokat figyelmen kívül, hiszen így javíthatóak! De emellett ne felejtsük el a dicséretet sem! A lehető legtöbb esetben támasszuk alá pozitív visszajelzéseinket példákkal és részletekkel, hiszen ezzel méginkább megerősítjük azokat.
- Hangsúlyozzuk a hasonlóságokat és segítsük az együttműködést!
Maradjunk objektívek, amikor valamilyen negatív eseményről kell beszélgetnünk! Írjuk le a problémás szituációt, nyugodtan nyilatkozzunk a szubjektív élményeinkről ezekkel kapcsolatban, de minden esetben emeljük ki, hogy azok a mi érzéseink, és nem feltétlenül azonosak másokéval! Fontos, hogy ne vádaskodjunk, és próbáljunk meg minél több alternatív megoldást keresni a problémánkra!
- Figyeljünk arckifejezéseinkre, amennyire csak lehet!
Mimikánk, nonverbális kommunikációnk részeként rendkívül árulkodó. Mások kedves arckifejezése, mosolya minket is mosolyra ösztönöz: működésre serkenti a mi arcizmainkat is. Szívesebben beszélgetünk valakivel, akinek arca melegséget és jószándékot tükröz.
- Szemkontaktus
A szem valóban a lélek tükre. Megállapíthatjuk és előrejelezhetjük mások érzelmeit tekintetükből. A szemkontaktus felvétele szükséges az egymásra hangolódáshoz és a kötődés kialakításához. Gondoljunk csak bele, mennyire bosszantó, ha valaki, akivel hatékonyan szeretnénk kommunikálni, nem tud a szemünkbe nézni, tekintete állandóan más pontokat keres!
- Beszéd
Csecsemőkorunktól kezdve fokozottan figyelünk a számunkra fontos személyek hangjára, és arra, milyen érzéseket vált ki belőlünk a saját és mások beszédének, hanglejtésének változása. A hangszínünk gyakran jobban árulkodik érzéseinkről, mint maguk a szavaink.
- Testtartás
Természetesen az sem mindegy, hogyan ül vagy áll velünk szemben valaki! Görbe háttal vagy peckesen, kihúzva magát, esetleg széttárt vagy összekulcsolt karokkal. Minden mozdulat közvetít valamit beszélgetőtársunk felé. Testünk tükrözhet nyitottságot, aktív figyelmet vagy elutasítást és unalmat. Fordítsunk figyelmet arra is, hogy ne domináljunk túlzottan! Ez is ugyanolyan kellemetlen reakciót válthat ki, mint egy enerváltnak tűnő magatartás. Izgalmas példa a Putyin és Trump találkozásáról készült videó, és annak képkockái, amelyben láthatjuk, egy kézfogás, egy hátlapogatás, de egy egyszerű ülő helyzet is mennyi mindenről árulkodik. Vajon ki hogyan érezte magát a helyzetben? (Forrás: BBC)
https://youtu.be/P_znacxuhyU
- Légzés
Érzelmeink megváltoztatják légzésünket. Stresszes helyzetben vagy amikor dühösek vagyunk, lélegzetünk felgyorsul, nyugodt helyzetben lassabb tempóra vált. Hasonlóan, ha valaki velünk szemben sóhajtozik vagy ásítozik mondandónk közben, könnyen hihetjük, hogy nem figyel, idegesíti vagy untatja őt a társalgás. Segít, ha egy-egy fontos beszélgetés előtt mély levegőket veszünk és erősebben koncentrálunk a kilégzésre! Ilyenkor csökken a szívverés és a vérnyomás. De végezhetünk akár relaxációs légzésgyakorlatokat is. Szánjunk magunkra pár percet a fontos meetingek előtt, hogy nyugodtabban kezdhessük el azokat! Ha hallgatóság vagyunk, nyugalmunk és fegyelmezettségünk segítheti az előadót is.
- Figyelem
Időnk nagy részében csaponganak gondolataink. Rengeteg inger ér minket napközben: zsúfolt napirendünk, e-mailek és üzenetek sora, amelyek a nap bármely időpontjában felbukkanhatnank képernyőnk sarkában. Sajnos ezek miatt is előfordulhat, hogy nem figyelünk arra, aki velünk éppen kommunikálni szeretne. Még mindig azon jár az eszünk, hogyan válaszolhattunk volna másképpen egy már megírt e-mailben vagy hogyan fogunk megbeszélni egy találkozót, esetleg éppen milyen érdekes cikket olvastunk kedvenc szaklapunkban az imént. Aki pedig éppen szeretné áttörni figyelmünk korlátait, könnyen észreveszi, ha máshol kalandoznak gondolataink. Ilyenkor ugyanis nem tudunk megfelelően válaszolni, nem értjük meg eléggé, és problémáinkat sem tudjuk ezáltal megoldani. Figyeljünk egymásra!
- Hitelesség
Hiteltelenséggel találkozva az emberek gyakran érzik magukat kényelmetlenül, megvezetve, manipulálva. Ne akarjunk olyannak tűnni, amilyenek nem vagyunk, hiszen ez eredményezi a legnagyobb ellentmondást személyünkkel kapcsolatban!
- Végül pedig a legfontosabb: együttérzés.
Ne kizárólag munka szempontjából kérjünk és adjunk visszajelzést, és ne egy kipipálandó helyzetként értékeljünk egy-egy kínosabb munkahelyi beszélgetést! Lássuk meg a lehetőséget a szituációban, és lássuk meg az embert a másik oldalon, akinek hozzánk hasonlóan szükségletei és problémái vannak! Mindenki átél nehezebb időszakokat, rajtunk múlik azonban, hogy munkahelyünkön is szem előtt tudjuk-e tartani az alapvető értékeinket, és képesek vagyunk-e kedvességet és együttérzést vinni a mindennapokba.
***
A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!
https://youtu.be/z-htXgkYeeE