Ha tovább olvasol, egy gondolatkísérlet részese lehetsz. Képzeld el, hogy egy elszabadult villamos száguldozik egy olyan vágányon, melyen öt munkás dolgozik! A közeledben van egy kapcsoló, amit ha lenyomsz, a szerelvény egy másik sínre terelődik. De itt a probléma: azon a vágányon is dolgozik egy munkás. De csak egy. Mit teszel? Feláldozol egy embert, hogy megments ötöt?

Az előbb említett pár sor a villamos problémának nevezett etikai dilemma egy változata, amelyet Phillippa Foot filozófus dolgozott ki 1967-ben. A dilemma különlegessége, hogy azt vizsgálja: hogyan döntünk olyan helyzetekben, melyekben nem születhet jó döntés. Két rossz közül kell választanunk – általában a kevésbé rosszat. A kérdés, hogy kiválasztjuk-e a legelfogadhatóbb következményt, vagy ragaszkodunk az erkölcsi normáinkhoz. Eszerint

EGY MÁSIK EMBER ÉLETÉNEK KIOlTÁSA BŰN.

A villamos problémaként ismert etikai dilemma vázlata

Egy felmérésben a résztvevők körülbelül 90%-a válaszolta azt, hogy helyes megnyomni a kapcsolót. Tehát

ELFOGADHATÓBB FELÁLDOZNI EGY EMBER ÉLETÉT, ANNAK ÉRDEKÉBEN, HOGY ÖTÖT MEGMENTSÜNK.

Olyan kutatásokban, melyekben virtuális valóságban modellezték a dilemmát, hasonló eredményeket kaptak. Ezek az eredmények egybecsengenek a haszonelvűség filozófiai elveivel. Az irányzat szerint az erkölcsileg helyes döntés az, amely több ember jóllétét garantálja. Ilyen tekintetben öt élet többet ér egynél, még akkor is, ha hozzájárulunk egy ember halálához.

Te lelöknéd?

De ez az elv nem minden esetben érvényesül. Alakítsuk át egy kicsit a villamos problémát! Ebben a változatban egy híd tetején állsz, amely alatt elhalad az elszabadult szerelvény. Most nincs másik vágány, ellenben áll veled a hídon egy nagyon nagy férfi. Ha lelököd a hídról, a teste képes lesz megállítani a villamost. Így megmentheted az öt munkást, de a férfi meghal. A haszonelvűek válasza változatlan.

EGY ÉLET ELVESZIK ÖT MÁSIKÉRT.

De ennél a kísérleti elrendezésnél, az emberek csupán tíz százaléka tartja elfogadhatónak a férfi feláldozását. Az ösztöneink belül azt súgják, hogy van különbség aközött, ha valakit tettekkel a halál torkába küldünk, és aközött, ha távoli döntéshozóként pecsételjük meg a sorsát.

Képes lennél lelökni egy embert a hídról, hogy ezzel megállítsd a villamost?

A dilemma különlegessége

Nehéz elmagyarázni miért, de érezzük, hogy nem helyes. Ez az a pont, ahol az etika és a lélektan keresztezi egymást a dilemmában. Rávilágít arra, hogy a döntéshozatalnál a logikus érveken és ellenérveken túl valami mást is figyelembe veszünk.

Tudósok megvizsgálták a résztvevők agyműködését a dilemma klasszikus és a hidas változata közben. Azt találták, hogy mindkét lehetőségnél aktiválódnak az agyban a tudatos döntésért és az érzelmi reakcióért felelős területek. A hidas verzióban azonban az érzelmi válasz sokkal jelentősebb. Az agy azon területe is aktívabb ebben a változatban, amely a belső konfliktusok feldolgozásáért felel.

Mi okozza a különbséget? A válasz abban rejlik, hogy valaki halálba lökése sokkal jobban megérint minket. Ezáltal aktiválódik egy másik ember meggyilkolása által kiváltott emocionális averzió. A belső konfliktus viszont abban mutatkozik, hogy az ellenállásunk ellenére is tudjuk, hogy ez a logikus döntés.

A villamos probléma jelentősége

A technológia fejlődése miatt az efféle etikai elemzés nagyobb jelentőséggel bír, mint valaha. Önvezető autóknál fontos például olyan algoritmusok kifejlesztése, amelyeket követve inkább okoznak egy kisebb balesetet annak érdekében, hogy egy nagyobb katasztrófát megakadályozzanak.

Emellett a hadseregben is hasznos támpontokat nyújthat a dilemma. Például autonóm harci drónos kutatásokban, amelyek mérlegelik, mikor éri meg kockáztatni a civil lakosság biztonságát egy fontosabb célpont megtámadásának érdekében.

Ha azt szeretnénk, hogy ezek a tettek etikusak legyenek, fel kell tárnunk minden olyan faktort, amelyet a dilemma során mérlegelünk. Továbbá, el kell döntenünk,

HOGYAN ÉRTÉKELJÜK AZ EMBERI ÉLETET.

Ha rólad lenne szó, hogyan döntenél?

Gondolatébresztő lehet, ha a kérdést kicsit átfogalmazzuk. Ebben a változatban mi is szerepet kapunk, mivel az egyik sínen mi állunk egyedül, míg a másikon továbbra is öten. Vajon ebben az esetben feláldoznánk saját életünket öt másik élet megmentéséért cserébe?