Időnként bárkivel előfordulhat, hogy passzív-agresszíven viselkedik, és valószínűleg már mi is voltunk elszenvedői ennek. Gyakran nem is tudatosul az egyénben, ha ilyen módon reagál egy helyzetre. Ez történhet azért, mert nem ismeri fel az érzelmeit, vagy nem meri nyíltan kifejezni véleményét egy adott témában. Míg egyesek esetében ez csupán ritkán megjelenő reakció, mások rendszeresen ezt a kommunikációs stratégiát választják. Cikkünkben olyan mondatokat gyűjtöttünk össze, amelyek jellemzően előfordulnak passzív-agresszív helyzetekben. Ezek a kifejezések nemcsak a helyzet mögöttes feszültségét tükrözik, hanem rávilágítanak a passzív-agresszív kommunikáció sajátos dinamikájára is.
Ismerős érzés lehet, amikor valaki érzelmileg felkavar. Előfordulhat, hogy egy közeli személy egyik nap kedves és barátságos, másnap viszont burkolt, mégis bántó megjegyzésekkel illet. Ez a viselkedés gyakran tapasztalható, egyesek tudatosan választják ezt a kommunikációs formát, mert számukra hatékonyabbnak tűnhet a konfliktusok elkerülésére, az érzékeny témák megkerülésére, vagy akár saját önértékelésük védelmére.
Hosszú távon azonban ez a megközelítés nemcsak, hogy nem hoz tartós megoldást, de még káros is lehet. Mögötte gyakran mély harag, ellenségesség vagy frusztráció húzódik, amelyet az érintett – bármilyen okból – nem akar vagy nem mer nyíltan kifejezni.
Ez a rejtett érzelemvilág viszont nemcsak a kapcsolatokra nyomhatja rá a bélyegét, hanem a problémák érdemi kezelését is ellehetetlenítheti.
Cikkünkből kiderül:
- A passzív-agresszív viselkedés hátterében többek között az önbizalomhiány áll.
- Rontja a kommunikáció minőségét, és alááshatja a kapcsolatokat.
- Nemcsak a mondandó tartalma fontos, hanem az is, ahogyan kifejezzük magunkat.
- Gyakran előfordul, hogy saját énképüket próbálják megőrizni, annak ellenére, hogy passzív-agresszív viselkedést tanúsítanak.
A passzív-agresszív viselkedés kommunikációs vagy magatartási forma, amely során az egyén közvetett módon fejezi ki ellenszenvét vagy ellenállását ahelyett, hogy nyíltan vállalná érzelmeit vagy véleményét, amely közvetlen konfrontáció helyett burkolt módon jelenik meg. Bárhol megtapasztalhatjuk ezt: otthon, a munkahelyünkön, vagy akár baráti kapcsolatokban is felbukkanhat.
Előfordulhat, hogy olykor nehezebben vesszük észre, de vannak jelek és jellemzők, amelyek segíthetnek felismerni ezt a viselkedést. 7 olyan mondatot gyűjtöttünk össze, amelyek passzív-agresszív viselkedésre utalnak:
1.„Majd meglátjuk, hogyan alakul.”
Az érintett nem mond nyíltan nemet egy kérésre, de halogatással, kifogásokkal vagy a feladat elhúzásával fejezi ki ellenállását. A kommunikáció akadozik, a másik fél javaslataira elutasítással reagál anélkül, hogy valóban átgondolná azokat.
2.„Nagyon jól teljesítettél ahhoz képest, hogy milyen az iskolai végzettséged.”
Olyan megjegyzéseket tesz, amelyek látszólag támogatóak, avagy épp ártalmatlannak tűnnek, de valójában rejtett kritikát, burkolt bántást fogalmaz meg. Ellenszenvüket és elégedetlenségüket kétszínű bókokkal próbálják leplezni.
3.„Tedd, ahogy jónak látod.”
Gyakran van ellentmondás az illető szavai és viselkedése között. Például azt állítja, hogy minden rendben, de testbeszéde, hanghordozása vagy tettei mást sugallnak. Lehet, hogy csendben duzzog, érzelmileg távolságot tart, vagy figyelmen kívül hagyja a másik felet, hogy haragját vagy megbántottságát kimutassa.
4.„Jól csinálod, de lehetne jobb is…”
Egyszerre küld pozitív és negatív jelzéseket, például mosolyog, miközben bíráló megjegyzéseket tesz.
Az ilyen kettős üzenetek célja sokszor az, hogy a másik fél kétségbe vonja saját érzéseit vagy reakcióit,
hiszen az érintett személy úgy érezheti, hogy „túlreagálja" a dolgot.
5.„Nem vagyok mérges.”
A passzív-agresszív személy gyakran használ manipulatív eszközöket. Kiforgatja a másik szavait vagy a helyzetet, ezáltal áldozatszerepet vesz fel, vagy bűntudatot kelt. A másik fél könnyen bizonytalanná válhat, hogy valóban jogos-e a sérelem, amit érez.
6.„Ha te mondod.”
Lekezelő kijelentéseket használ azt mutatva, hogy a másik véleménye nem érdemel figyelmet vagy bizalmat, nem fontos, amit mond, és nem akarja érdemben folytatni a beszélgetést.
7.„Csak viccelek.”
Gyakran lekicsinyli a másik érzéseit, mintha a másik fél sértettsége nem lenne jogos. Ez a hozzáállás nemcsak a felelősséget kerüli el a bántó megjegyzés miatt, hanem a másik félre hárítja azt, mintha az ő érzékenysége lenne a probléma.
Milyen ok húzódik meg a passzív-agresszív viselkedés mögött?
A passzív-agresszív viselkedés is tud éppolyan bántó lenni, mint a nyílt és aktív agresszió. Mivel
nincs nyílt konfrontáció, sokszor összezavarja és elbizonytalanítja azt, akire irányul, ezért védekezni is nehezebb ellene.
Hátterében több ok is meghúzódhat – egyénenként eltérő módon –, de gyakran mélyebb érzelmi vagy pszichológiai gyökerei vannak, akár tudatosak, akár nem.
- Önbizalomhiány, bizonytalanság: Az egyén úgy érezheti, hogy kevesebbet ér, mint a másik, de féltékenység is meghúzódhat a háttérben. Saját eredményeivel, képességeivel nincs megelégedve, emiatt alacsonyabb rendűnek érezheti magát a másikhoz képest, ami hozzájárul a passzív-agresszív viselkedéshez.
- Kommunikációs készségek hiánya: Nehézséget okozhat az érzelmek és szükségletek nyílt kifejezése. Nem tanulta meg, hogyan kezelje hatékonyan a dühét vagy a nézeteltéréseket, ezért alkalmazza ezt a fajta kommunikációs stílust. Ez kevésbé követeli meg az érzelmi kockázatvállalást és a nyílt kommunikációt.
- Múltbéli traumák, családi minták: Ha valaki olyan családi vagy szociális környezetben nő fel, ahol a passzív-agresszív viselkedés elfogadott vagy gyakori, könnyebben alakítja ki ezt a mintát saját magában is, mint egy természetes problémakezelési módot, ami később automatikussá válhat.
- Konfliktuskerülés: Egyeseknek a konfliktusok közvetlen kezelése túl stresszes vagy ijesztő lehet. Ennek eredményeként inkább a passzív-agresszív viselkedéshez fordulnak, hogy elkerüljék a közvetlen konfrontációt, ugyanakkor mégis kifejezzék ellenállásukat vagy elégedetlenségüket.
Az énkép fenntartása
A passzív-agresszív emberek sokat beszélnek kedvességről, empátiáról vagy a helyes viselkedés fontosságáról. Ez lehet tudatos vagy tudattalan kísérlet arra, hogy megerősítsék saját pozitív énképüket, miközben rejtett negatív érzelmeiket vagy bántó viselkedésüket elfedik. Emögött gyakran önértékelési problémák, bizonytalanság vagy az őszinte kommunikációtól való félelem áll.
A passzív-agresszív megjegyzések gyakran többet rejtenek, mint amennyit mutatnak, és közvetett módon bánthatnak másokat. A kétértelmű fogalmazás, a fura viselkedés miatt nem mindig könnyű felismerni, de a sértett fél gyakran érez dühöt, frusztrációt vagy zavartságot, mert nehéz megérteni, mit is szeretne valójában közölni a másik. Előfordulhat, hogy valaki nyilvánosan megdicsér, de négyszemközt minden alkalmat megragad a burkolt kritizálásra.
Gyakran olyan dolgokat kritizál, amelyekben ő maga hiányt szenved, vagy amelyekre titkon vágyik. Bántóan és célzottan fogalmaz, próbál a lehető legérzékenyebb pontra tapintani.
Bár a passzív-agresszív megnyilvánulások látszólag ártalmatlanok, hosszú távon alááshatják az elszenvedő fél önbizalmát, és kétségeket kelthetnek benne önmagával és képességeivel kapcsolatban, sokszor anélkül, hogy ennek tudatában lenne. Ez feszült és kényelmetlen légkört teremt, amely megnehezíti az együttműködést, gátolja a hatékony kommunikációt, és tovább rontja a kapcsolatok dinamikáját.
Fontos fejben tartani, hogy a passzív-agresszív viselkedésnél a szavak és a tettek nincsenek összhangban. Tudatosítsuk magunkban, hogy a megjegyzések mögött gyakran mély boldogtalanság vagy szomorúság húzódik, és nem szabad magunkat okolni miatta.
Long, N., Long, J., & Whitson, S. (2008). The Angry Smile: The Psychology of Passive-Aggressive Behavior in Families, Schools, and Workplaces.
Bucurean M.,(2019). A Qualitative Study On Passive-Aggressive Behaviour At Workplace. Annals of Faculty of Economics, University of Oradea, Faculty of Economics, vol. 1(2), pages 241-247.
McIlduff, E., & Coghlan, D. (2000). Understanding and contending with passive‐aggressive behaviour in teams and organizations. Journal of Managerial Psychology, 15(7), 716–736.
Hopwood, C. J., & Wright, A. G. C. (2012). A comparison of Passive–Aggressive and Negativistic personality Disorders. Journal of Personality Assessment, 94(3), 296–303.
Hopwood, C. J., Morey, L. C., Markowitz, J. C., et al.. (2009). The Construct Validity of Passive-Aggressive Personality Disorder. Psychiatry, 72(3), 256–267.
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/passive-aggressive-diaries/201610/understanding-passive-aggressive-behavior
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/between-the-generations/202109/18-signs-youre-dealing-passive-aggressive-person
https://www.mindfulecotherapycenter.com/wp-content/uploads/2017/01/Passive-Aggressive-Behavior1.pdf
https://preply.com/en/blog/most-passive-aggressive-phrases/