Kapsz elég visszajelzést a munkáddal kapcsolatban feletteseidtől, kollégáidtól? Ha nem, tudod hogyan kérj? Miért olyan fontosak a visszajelzések, és mit kezdj velük annak érdekében, hogy segítsék a karrieredet? Cikkünkből kiderül.

Számtalan kutatás bizonyította az elmúlt években, hogy a kollégáktól és felettesektől kapott visszajelzések jelentős előnyöket nyújtanak a karrierépítésben.  A visszajelzés a vezetők kezében is fontos eszköz, hiszen ezáltal lehetőségük van formálni beosztottjaik viselkedését, és fejlődésre bátorítani őket, melyek magasabb teljesítményt eredményeznek. Mégsem ritka, hogy az alkalmazottak úgy érzik: nem kapnak elég visszajelzést, sőt, sokszor a vezetők sem érzik ennek valódi hasznát. A munkavállalók értékelése erőfeszítéseket követel, és elsőre kellemetlen szituációnak is tűnhet, ám a siker elérése szempontjából hatékonyabb, mint bármilyen továbbképzés vagy szakmai workshop.

Miért olyan fontosak a visszajelzések?

Manapság a szervezetek többségében már formális módja is van a visszajelzéseknek, ám egyik sem feltétlen olyan gyakorisággal  történik meg, mint ahogyan azt az alkalmazottak igényelnék. A vezetők közvetlen beosztottjaikkal bizonyos időközönként leülnek átbeszélni a teljesítményt aszerint, hogy az adott személy elérte-e az egységnyi időtartamra kitűzött céljait, valamint betartotta-e a határidőket. Ám egy ilyen szituáció önmagában azonban kevés ahhoz, hogy fejleszteni tudjuk hiányosságainkat. Mire van még szükség a kipipált számok mellett? Tudnunk kell, kollégáink szívesen dolgoznak-e velünk, mit gondolnak arról, hogy milyenek a képességeink, hogyan kommunikálunk vagy kooperálunk.

Vannak olyan dolgozók, akik már évek óta várják előléptetésüket, de mégsem kapják meg. Sok esetben ennek az az oka, hogy noha nagyon  jól végzik munkájukat, a fent említett készségeik nem elég fejlettek, így a feletessük sem úgy tekint rájuk, mint jövendőbeli vezetőkre. Ha egy ilyen személy őszinte visszajelzést kapna kollégáitól a fejlesztendő készségeiről, akkor elkerülhető lenne a több évnyi fölösleges várakozás arra a bizonyos előléptetésre. Azok, akik az előrelépést fontolgatják, folyamatosan próbálnak minél több továbbképzést elvégezni, de hajlamosak megfeledkezni arról, hogy a visszajelzés egy elengedhetetlen eleme a karrierfejlődés útjának.

Hogyan kérhetünk visszajelzést az általunk végzett munkáról?

Szerencsére számtalan módja van annak, hogy szakmai értékelést kapjunk. Kérhetünk visszajelzést formális módon tesztekből, vagy akár informális beszélgetés által a kollégáinktól is. Bárhogy is: mindenképpen használjuk fel az így nyert információt. Próbáljunk meg minél több munkatársnak feltenni ugyanazokat a specifikus kérdéseket. Például kérdezzük meg, mit gondolnak a kapcsolatépítési készségeinkről, vagy mennyire látnak bennünket elkötelezettnek a szervezet iránt. Miután egyre többek véleményét kikértük, látni fogunk egy általánosabb válaszmintázatot, ami stabil visszajelzésként szolgálhat. Ekkor azt is figyelembe kell vennünk, hogy a munkatársak talán illedelemből torzítják válaszaikat, így érdemes lehet megkérdezni őket anonim módon is, akár egy online felmérés által, melyet pár perc alatt elkészíthetünk az interneten.

Mihez  kezdjünk a visszajelzésekkel?

Legtöbbünk csupán megkapja,  majd valamilyen formában tárolja az így kapott információkat. Ezzel szemben nem szabad elfelejtenünk, hogy az így megszerzett értékelések mit sem érnek, ha nem használjuk fel őket.

A hangsúly nem csupán a visszajelzésen van, hanem azon is, mi magunk mit kezdünk vele.

Vessünk rájuk néhány pillantást! Értelmezzük! Gondoljuk át, hogyan segíthet az minket karrierünk előmenetelében! Változtassunk! Honnan tudjuk, hogy jól értelmezzük-e? Kérjünk visszajelzést újra és újra!

  1. lépés: Értelmezzünk!

Amennyiben nem látunk egységes válaszmintázatot, vagyis a válaszok megosztottak, akkor ezzel egy olyan területre leltünk, amiből akkor profitálhatunk, ha a szituációhoz illesztjük viselkedésünket. Például van olyan személy, aki úgy gondol ránk, mint aki túl erőszakos, míg mások az energetikus és szenvedélyes jelzőkkel illetnek. Bár nem az a cél, hogy mindenki kedveljen bennünket, mégis vannak helyzetek amikor a viselkedésünk illesztése adott személyhez vagy helyzethez előnyt jelenthet. Ráadásul ha óvatosan elemezzük kollégáink velünk kapcsolatos diplomatikus válaszait, olyan árnyalt visszajelzéseket is kiszűrhetünk, melyek eddig talán negatívan hatottak karrierünkre. Ha jobban odafigyelünk, könnyebben észrevehetjük ezeket az apró utalásokat és ezáltal fejlődhetünk.

  1. lépés: Változtassunk!

Miután sikeresen értelmeztük a visszajelzéseket, fontos, hogy cselekedjünk is. Találjuk ki, hogyan alkalmazzuk az új attitűdünket és viselkedéselemeinket a munkahelyen! Alakítsunk ki egy stratégiát, ütemezzük a végrehajtásának idejét az erőforrásaink szerint, majd  határozzunk meg mérföldköveket! Legyünk megfontoltak, és kérjünk támogatást a környezetünktől!

  1. lépés: Kérjünk újabb és újabb visszajelzéseket!

A visszajelzéseken alapuló változtatás a legfőbb megkülönböztetője annak, ki az, aki gyorsabb előmenetelre számíthat egy szervezeten belül, és ki az, aki egy adott pozícióban elakad. Honnan tudhatjuk, hogy a változtatásaink pozitív irányba visznek minket? Még több visszajelzéssel! A legjobb, ha beépítjük ezt a folyamatot munkahelyi életünk mindennapjaiba.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&feature=youtu.be