Amikor egy szülő megpróbál mind a munkahelyén, mind a háztartásban teljes körűen és felelősségteljesen helytállni, akkor néha szükség lehet pár segítő kézre. Ez a segítség pedig miért ne lehetne a saját gyermekünk? Hogyan neveljük úgy, hogy életének természetes velejárója legyen a ház körüli teendők elvégzése? Milyen feladatokat bízhatunk a gyermekünkre kiskorától kezdve egészen serdülőkorig? Hogyan előzhetjük meg, hogy kínszenvedést jelentsen számára a takarítás? Szabad-e pénzjutalmat adni az elvégzett feladatokért? Cikkünkben ezekre a kérdésekre is keressük a választ.
2-3 éves korosztály: Kivitelezhető feladatok és dicséret!
Hogy mikor érdemes elkezdeni a legkisebbekkel a ház körüli feladatok gyakoroltatását? A kisgyerekek imádnak segíteni, úgyhogy egyszerűn csak engedjük meg ezt nekik! Számukra a házimunka az életben szükséges képességek elsajátításának eszköze lehet. Ezen kívül fontos tapasztalás lehet, hogy a háztartás csak úgy működhet igazán hatékonyan, ha az egész család egy egységként közösen dolgozik. Már ebben a korai életkorban is képesek az alábbi tevékenységek elvégzésére: ruhákat berakni a szennyeskosárba, kiömlött folyadékot feltörölni, hulladékot bedobni a szemetesbe, játékokat elpakolni a dobozokba, általunk kért eszközöket odahozni vagy a család kiskedvencét kifésülni. Megeshet, hogy túl korainak tűnik a házimunkák gyakoroltatása ebben az életkorban. Valójában ez a lehető legalkalmasabb időszak az alapok elsajátítására. A kisgyerekeket még
belső motiváció vezérli a környező világ felfedezésére,
így szívesen segítenek, pakolnak és ismerkednek a ház körüli teendőkkel. Ezek a kihívást jelentő, de a képességeik alapján mégis teljesíthető feladatok, egyre alkalmasabbá teszik őket arra, hogy a környezetükre hatást gyakoroljanak. Így fejlődik az önértékelésük és egyre inkább magabiztosabbá válhatnak. Másrészt pedig a különböző tevékenységek kivitelezése által fejlődnek a mozgásos készségeik is. Nagyon fontos, hogy az erőfeszítéseiket mindig dicsérjük meg! Igyekezzünk tehát megőrizni a kicsik belső motivációját, és mindig ügyeljünk a pozitív megerősítésre!
4-5 éves korosztály: Vonjuk be őket!
Az óvodáskorú gyerekek már képesek megetetni a háziállatot, kiválogatni a szennyest, összepárosítani a zoknikat, kipakolni a szennyes ruhát a szobájukból, megteríteni az asztalt, kisebb szemetesládát kiüríteni, illetve meglocsolni a virágokat. Ebben az életkorban egyre inkább nő arra az igény, hogy
szükségesnek, képesnek és függetlennek érezhessék magukat.
Igyekezzünk ne az elért eredmények alapján visszajelzést adni a számukra! Próbáljunk meg inkább arra fókuszálni, hogy minél jobban be tudjuk vonni őket egy-egy tevékenységbe! Ha mégis megmakacsolják magukat, akkor próbálkozhatunk a „ha/akkor” technikával: „Ha berakod a tányérokat a mosogatóba, akkor kimehetsz játszani az udvarra”.
5-6 éves korosztály: Ne követeljük mindenáron a tökéletességet!
Újabb és újabb ház körüli feladatok által a kisiskolások felelősségteljessé és önállóvá válhatnak. Sokkal többre képesek, mint amit gondolnánk róluk. Az alábbi feladatokat már nyugodt szívvel rájuk bízhatjuk: a házi kedvenc itatójának felügyelete, segítség a tízórai elkészítésében és becsomagolásában, beágyazás reggelente, edények eltörölgetése, megvásárolt élelmiszerek elpakolása a hűtőszekrénybe, a szemeteszsák kidobása. Tanítsuk meg nekik, hogy egy-egy házimunkát hogyan kell végrehajtani, majd engedjük, hogy egyedül is próbálkozzanak vele.
Ne várjuk el, hogy elsőre azonnal tökéletesen csinálják!
Idővel azonban egyre ügyesebbé válnak majd.
8-9 éves korosztály: Legyen élvezetes!
Ebben az életkorban már igazán „felnőttes munkákat” is rájuk bízhatunk: egyszerűbb ételek elkészítése, konyhapult letakarítása, az asztal megterítése és leszedése, a mosogatógép be/kipakolása, ruhák összehajtogatása és elrámolása, porszívózás, falevelek összegereblyézése. A házimunkának nem kell mindenképpen unalmasnak lennie! Engedjük meg gyerekünknek, hogy például sepregetés közben zenét hallgasson. Vagy állítsuk be a stopperóránkat 5 percre, és nézzük meg, hogy ennyi idő alatt ki tud több ruhát összehajtogatni (természetesen megfelelően…). A modern technológiáknak hála, kereshetünk különböző számítógépes applikációkat is, amik által a végrehajtott házimunkákért pontokat gyűjthet a gyermek. Végül pedig a megfelelő mennyiségű pont beváltásával, megkaphatja anya és apa által beígért jutalmat.
10-12 éves korosztály: Választások és jutalmak
Válasszon a gyermek pár olyan ház körüli feladatot, amiben jónak érzi magát. Majd adjunk neki lehetőséget eldönteni, hogy az adott héten milyen sorrendben végzi el a megbeszélt tevékenységeket. Ez lehet az edények vagy a serpenyők súrolása, felmosás, porszívózás, fürdőkád vagy a mosdók kitakarítása, megvásárolt élelmiszerek kipakolása a kocsiból, stb. Emlékeztetőül akár ki is függeszthetjük az elvégezendő házimunkák listáját. Ha kérés nélkül elvégez egy feladatot, vagy akár az előírtnál többet megcsinál, akkor esetleg egy kisebb jutalmat fel is ajánlhatunk számára. Azonban arra mindig figyeljünk, hogy észrevegyük az igyekezetét, és ezt köszönjük is meg neki.
Serdülőkor: Felkészülés a való életre
A házimunka során a fiatalok olyan „túlélési képességeket” tanulhatnak, amelyeknek szobatársként vagy munkahelyi alkalmazottként nagy hasznát vehetik. Próbáljunk nemi sztereotípiáktól függetlenül otthoni feladatokat találni a számukra. A fiúknak ugyanolyan fontos megtanulniuk főzni, mosni és vasalni, mint a lányoknak szerszámokat használni, füvet nyírni, esetleg egy kiégett izzót kicserélni. Megkérhetjük őket, hogy vigyázzanak a kisebb testvérükre, illetve segítsenek neki a házi feladatban. Alkalmas feladat lehet még a számukra, hogy heti egyszer ők főzzenek vacsorát a családnak, vigyék el sétálni a háziállatot vagy csináljanak egy kisebb bevásárlást a környéken.
Adjunk-e fizetséget az elvégzett házimunkáért?
A szakértők szerint a felelősségtudat kialakulása szempontjából elengedhetetlen, hogy
a gyerekeknek legyenek alapvető kötelességeik a családon belül.
Így tehát nem elvárható a részéről, hogy minden elvégzett feladatért fizetséget kapjon. Ám ha valamilyen házimunkáért mégis kap pénzt, akkor ezt az összeget ne a zsebpénzzel együtt vagy annak részeként adjuk oda. Hiszen annak alapvetően az a funkciója, hogy a pénzzel való bánásmódra és spórolásra tanítsuk őket. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem kell megdolgozniuk a kapott összegért. Megpróbálkozhatunk például azzal, hogy a házimunkákat két csoportra osztjuk. Az egyik csoportba olyan feladatok tartoznak, amelyek elvégzése bármilyen fizetség nélkül is elvárható a gyermektől, mint a család felelős tagjától. A másik csoportba olyan összetettebb munkákat sorolhatunk, amelyek elvégzéséért pénzjutalomban részesül.
A gyerekeknek a házimunkát illetően, természetesen mindig szükségük lesz emlékeztetőkre. Ez azonban nem azt jelenti, hogy folyamatosan zsörtölődnünk vagy akadékoskodnunk kellene velük. Fontos az önmonitorozás, legyünk szerepmodellek a számukra. Ha mi nem takarítunk el magunk után, akkor ezt hogyan is várhatjuk el tőlük? Próbáljunk meg hasznos visszajelzéseket adni, de ne legyünk túlzottan szőrszálhasogatóak! Mindig figyeljünk arra, hogy életkornak megfelelő feladatokat találjunk ki a számukra! Értékeljük pozitívan, ha részt vesznek a ház körüli teendőkben, de óvakodjunk attól, hogy túlterheljük őket. Próbáljuk meg nem szekálni őket feleslegesen. Ha van rá lehetőségünk és nem okoz komolyabb fennakadást a háztartásban, akkor hagyjuk a dolgokat maguktól kibontakozni. Például, ha gyermekünk elfelejti kivinni a szennyest, akkor természetesen nem lesz kimosva másnapra… Hátha legközelebb megpróbál jobban odafigyelni erre is. Ha nem végzi el a megbeszélt házimunkát, akkor ne érezzünk bűntudatot azért, ha valamilyen privilégiumot egy időre megvonunk tőle.
Empirikus vizsgálatok azt mutatják, hogy a szülők továbbra is inkább a lány, mint a fiúgyermeküket vonják be a házimunkába. Fontos lenne azonban, hogy nemtől függetlenül, egyformán vegyék ki a részüket a feladatokban. Kutatások ugyanis azt mutatják, hogy azok a fiúk akik, nem szereztek kellő tapasztalatot a házimunkák terén, eleinte kevésbé lesznek alkalmasak az önálló életre. Továbbá jövőbeli feleségüknek kevésbé fognak tudni segíteni abban, hogy a munka és a család között megtartsa az egyensúlyt.
Cikkünkben támpontokat nyújtottunk, hogy különböző életkorokban milyen tevékenységeket várhatunk el mind a lány, mind pedig a fiú gyermekünktől. Továbbá arra is fényt derítettünk, hogy szülőként mit tehetünk azért, hogy utódaink számára felnőttkorukra is viszonylag élvezetes tevékenység maradhasson a házimunka.