Mit jelenthet, ha egy kisgyermek meglepően korán olvas, vonzódik a betűkhöz és könyvekhez, miközben beszéde vagy társas készségei nem fejlődnek ugyanolyan ütemben? Mit jelent a hiperlexia?
Hiperlexiáról akkor beszélünk, amikor egy gyermek az életkorához képest korábban sajátítja el az olvasás képességét. Ez a fejlődési sajátosság gyakran már egészen korán megmutatkozhat, és sokszor együtt jár a betűk, számok, szimbólumok iránti fokozott érdeklődéssel.
A cikkből megtudhatod:
- Mit jelent pontosan a hiperlexia?
- Milyen típusai vannak?
- Miért kapcsolódik gyakran az autizmushoz, és hogyan lehet elkülöníteni más fejlődési zavaroktól?
A „hiperlexia” fogalmát először egy 1967-es tanulmányban használták. A kutatók olyan gyermekeket figyeltek meg, akiknek az olvasási képességei jóval fejlettebbek voltak, mint ahogy az életkoruk alapján elvárható lett volna.
Mindeközben azt is megfigyelték, hogy a hiperlexiás gyerekek szövegértési készségei gyakran kevésbé fejlettek, vagy nyelvi és társas interakciós nehézségekkel társultak.
Hiperlexia vagy valami más? A megkülönböztetés kihívásai
Elsőre egyszerűnek tűnhet, hogy mit nevezünk hiperlexiának, azonban a fogalom még tudományos körökben vitatott. Egyesek szerint a hiperlexia akár a tipikus fejlődés egyik formája is lehet. Más szakemberek viszont egyfajta szövegértési zavarként tartják számon: a gyerekek megtanulnak ugyan olvasni, de nem értik, amit olvasnak. Vannak, akik a hiperlexiát olyan fejlődési problémák közé sorolják, mint a specifikus nyelvi zavarok vagy az autizmus spektrumzavar. Sok hiperlexiás gyereknél valóban megfigyelhetőek autisztikus jegyek: például a beszűkült érdeklődési kör, ismétlődő viselkedésformák, szociális nehézségek. Ugyanakkor nem minden hiperlexiás gyereknél figyelhető meg az autizmus. Vannak kutatások, amelyek szerint a Turner- és Tourette-szindrómában szenvedő gyerekeknél is előfordulhat a hiperlexia.
Azonban az elmondható, hogy a hiperlexia leggyakrabban olyan gyerekeknél jelenik meg, akiknél autizmus vagy specifikus nyelvi zavar van jelen. Fontos hangsúlyozni, hogy nem minden kisgyerek, aki korán megtanul olvasni, küzd hiperlexiával.
A korai olvasás önmagában nem jelent problémát – akkor érdemes jobban odafigyelni, ha a kiemelkedő olvasási készség egyéb nyelvi vagy szociális elmaradásokkal társul.
Darold Treffert amerikai pszichiáter a hiperlexiának három típusát különböztette meg:
- Azok a gyerekek, akik korábban elsajátítják az olvasás képességét, mint társaik, azonban nem rendelkeznek semmilyen autisztikus tünettel.
- Azok a gyerekek, akik korán megtanulnak olvasni, és rendelkeznek autizmussal. Már csecsemőkorban nagy érdeklődést mutatnak a mágneses betűk, könyvek, szimbólumok iránt. Memóriájuk igen fejlett, szívesen jegyeznek meg rendszámokat, születési dátumokat.
- Azok a gyerekek, akik a 2. csoporthoz hasonló tüneteket mutatnak, azonban ezek idővel csökkennek, majd eltűnnek. Könnyen teremtenek szemkontaktust, és nyitottak mások felé.
Mire figyeljünk szülőként?
A hiperlexia egy összetett és sokszínű jelenség, amely eltérő módokon jelenhet meg a gyerekeknél. A fogalom alapos ismerete segít abban, hogy meg tudjuk különböztetni a korai olvasás csodálatos képességét a hiperlexia 2. és 3. típusától. Ezért kiemelten fontos lehet, hogy a gyermekünk betűismereti és olvasási készsége mellett folyamatosan monitorozzuk a szövegértési képességének alakulását is. Emellett érdemes odafigyelni a gyerekek szociális készségeire és kommunikációs mintázataira is. Amennyiben jelentős eltérést tapasztalunk a felsorolt területek egyikénél, ajánlott szakemberhez fordulni.
A korai fejlesztés és a célzott támogatás nagymértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy a gyerekek képességei kibontakozzanak, továbbá elősegítheti az iskolai beilleszkedést.
A hiperlexia felismerése nemcsak a szülők, hanem a pedagógusok és fejlesztő szakemberek számára is kihívást jelenthet, mivel sokszor a kiemelkedő olvasási teljesítmény mellett eltörpülhetnek a szociális vagy szövegértési nehézségek. Éppen ezért fontos, hogy lépést tartsunk a fejlődéssel, hiszen ezáltal komplexebb perspektívából szemlélhetjük a gyermekeket.
Tóth, Csépe. (2008). Az olvasás fejlődése kognitív pszichológiai nézőpontból. Pszichológia, 28, 1, 35–52
Silberberg, N. E., & Silberberg, M. C. (1967). Hyperlexia—Specific Word Recognition Skills in Young Children. Exceptional Children, 34(1), 41–42.
SSM Health. (2021). Children who read early or speak late: Understanding hyperlexia.