Szorongó gyermekek, ideges szülők. Egy mélyen leegyszerűsített kép annak az élethelyzetnek az egyik aspektusáról, amikor a gyermek rossz jegyet kap az iskolában és hazaviszi. Az esetek nagyrészében ez a szituáció minden benne szereplőnek feszültséggel teli, így ennek alapján felmerül a kérdés: hogyan lehetne ez jobb, hogyan segíthetjük gyermekünket, hogy őszintén, bátran beszámolhassanak iskolai élményekről? Hogyan motiválhatjuk, bátoríthatjuk őket? Milyen szempontokat érdemes átgondolnunk gyermekünk iskolai teljesítményével, jegyeivel kapcsolatban?
Tudatosítás
A folyamat első lépéseként szülőként gondoljuk végig az alábbi kérdéseket:
- Milyennek szeretnénk látni a gyermekünket az iskolából kikerülve?
- Milyen tulajdonságok, képességek, érzések, gondolatok birtokosának szeretnénk őt tudni?
- Beszéljük át gyermekünkkel: ha arra gondol, hogy kap egy rossz jegyet és arról mesélni fog nekünk, szülőknek, milyen érzések foglalkoztatják, milyen gondolatok motoszkálnak a fejében?
Szempontok, amikre érdemes odafigyelnünk
A bevezetésben említett történet mindössze egyetlen aspektusból mutat meg egy lehetséges helyzetet (nem számolva az esetleges pozitív visszajelzésekkel, vagy a gyermekek különböző képességeivel).
Ezért ha csak magukat a jegyeket nézzük, fontos tudnunk, hogy
egy-egy osztályzat mögött számos tényező állhat (sok egyéni élethelyzet, életkörülmény, aktuális állapot) és nem minden esetben mutatja, hogy a gyermek mennyire boldog, vagy kiegyensúlyozott, hogyan boldogul a hétköznapi életben és szociális kapcsolataiban, mennyi befektetett energia áll az adott eredmény mögött, vagy hogyan alakult az egyéni fejlődése önmagához (és nem másokhoz) képest.
Bár a visszajelzések segíthetik a gyermek tanulását, ha helyes módon történnek, összességében
nem egyetlen jegy árulja el, hogy a gyermek miben erős, tehetséges, vagy miben, hogyan lenne érdemes fejlődnie, nem jelzik előre a gyermek későbbi sikerességét, boldogulását, boldogságát,
valamint nem a mi sikereinket, sikertelenségeinket jelzik szülőként, és nem az iskolai eredmények határozzák meg az élethez oly fontos tulajdonságokat, mint: kíváncsiság, lelkesedés, bátorság, kreativitás, találékonyság, jó problémamegoldó képesség, önállóság, lényeglátás, együttérzés, hit, megbízhatóság, motiváció, humor, empátia, szépérzék, alázat, rugalmasság, őszinteség, kitartás, vagy a bizalom.
Ahogyan korábban számos ihletett tudós és elméletalkotó megfogalmazta, a
minden gyermek, mint az „anyaméh gyümölcse” egyedi, különleges módon működik,
más és más képességeik vannak, eltérően tanulnak. A szülők szerepe pedig, különösen az, hogy mit gondolnak a gyermekükről és a teljesítményéről, önbeteljesítő jóslatként működhet, tehát, ha olyannak látják gyermeküket mindenféle elvárásoktól mentesen, hogy milyenné válhat, akkor nagyobb eséllyel fog kitartóbban, szorgalmasan dolgozni.
Milyen a gondolkodásmódunk?
Gyermekünk jegyeivel kapcsolatosan kétféleképpen vélekedhetünk: rugalmatlan, vagy fejlődő szemléletmód szerint.
- Rugalmatlan szemléletmód esetén az elért teljesítményekért, sikerekért dicsérjük meg a gyermekünket, amivel azt tanítjuk neki, hogy adottságai állandóak, ezekkel kell boldogulnia az életben.
- Fejlődő szemléletmód esetén pedig nem csak a teljesítményt értékeljük, hanem a befektetett munkát, a kitartást, a hozzáállást is, és élményeiről, tapasztalatairól is kérdezzük, így a gyermek úgy éli meg, képességei fejleszthetőek.
Milyen egy jó, hiteles dicséret?
- Találjuk meg és emeljük ki azt, amiben különösen ügyes a gyermekünk, még ha az csak egy kis részlet is!
- Ha dicsérünk, dicséretünk ne legyen általános, hanem konkrét dologra vonatkozzon!
- Dicséretünk legyen új dologra ösztönző, bátorító!
- Az is fontos, hogy mindezt hogyan mondjuk: odafordulással, érdeklődéssel, szeretettel.
- Ismerjük el az eredmény mögött álló befektetett energiát, kitartó munkát!
- Legyünk hitelesek, őszinték, tehát csak akkor mondjuk, hogy csodáljuk a szorgalmát, ha ezt valóban így is érezzük.
- Nyugodtan megfogalmazhatunk új fejlődési célokat!
Hogyan tehetünk a legtöbbet gyermekeinkért?
Amire gyermekeinknek a legnagyobb szüksége van, az a nyomasztó elvárások helyetti egyéni fejlődési terv, figyelem, testi, lelki, mentális egyensúly, szeretet, támogatás, elfogadás, bátorítás, és biztonság, melyet szülőként minden nap megadhatunk és kifejezhetünk számukra a saját szeretetnyelvükön.
Felhasznált irodalom
Biblia
Chapman, G., & Campbell, R. (2012). The 5 love languages of children. Moody Publishers.
https://www.facebook.com/eppelpasztoradrienn/
https://www.instagram.com/pszichodiak/
Pálhegyi, F., & Gaál, É. (2015). Keresztyén házasság. Kálvin János Kiadó.
www.egy.hu
www.gyereketeto.hu
www.jateksziget.hu
www.wmn.hu