Kevés dolog van, ami annyira összefonódott a „jó élet” képzetével Magyarországon, mint a saját lakás. Sokan úgy gondolják, hogy bérelni csak átmenetileg lehet, a saját jelenti az igazi biztonságot, ráadásul ez a felnőtté válás egyik legfontosabb mérföldköve. Vajon miért olyan lényeges számunkra, hogy saját ingatlanunk legyen? Mit árul el rólunk, magyarokról, hogy ez a vágy sokkal erősebb bennünk, mint például nyugat-európai szomszédainkban?

Mit szimbolizál a saját ingatlan?

Biztonság és kontroll

Az egyik legősibb emberi szükséglet a biztonság. A pszichológia szerint az otthon a biztonság egyik alapvető szimbóluma: megvéd a külvilágtól, menedéket nyújt. Saját tulajdon esetén ennek a biztonságnak extra dimenziója jelenik meg: a kontroll érzése. Nem függünk egy bérbeadótól, nem fenyeget a kilakoltatás veszélye, szabadon alakíthatjuk a terünket. Az önállóság és a kontroll érzése erősen hozzájárul a pszichés jólléthez.

Bár a saját lakás birtoklása sokaknak megnyugvást ad, óriási anyagi kockázatot is jelent, hiszen egy hitel akár hosszú évtizedekre leköti az embert. Ez pszichológiai feszültséget teremthet: a biztonság érzése mellett állandó anyagi szorongást is hordozhat. Ez a kettősség tulajdonképpen egyensúlyozás a vágyott autonómia és a vállalt felelősség között.

Identitás és státusz

Az otthonunk a személyiségünk tükre. Környezetpszichológiai kutatások szerint az emberek gyakran úgy rendezik be a lakásukat, hogy általa kifejezzék önmagukat – a stílusukat, ízlésüket, a számukra fontos értékeket. Saját tulajdon esetén ez még hangsúlyosabb: a lakás egyfajta státuszszimbólum is. Magyarországon különösen erős az a társadalmi üzenet, hogy „igazi felnőtté” akkor válik valaki, ha van saját ingatlana. Ez egy olyan mérföldkő az életben, ami sokak szerint a stabil párkapcsolat és a családalapítás előfeltétele is egyben.

Kutatások kimutatták, hogy a lakhatási bizonytalanság – például ha valaki csak albérletben élhet, vagy nem tud sajátot vásárolni – erősen összefügg a szorongás és a depresszió magasabb szintjével. Magyarországon, ahol a saját lakás a siker egyik mércéje, ez különösen megterhelő lehet. Aki nem tud tulajdont szerezni, gyakran kudarcként éli meg, hogy nem tud teljesíteni egy „alapvető életcélt”.

Családi örökség és gyökerek

Társadalmunkban a lakástulajdonnal kapcsolatos helyzetünket és vélekedésünket meghatározza a korábbi generációk gondolkodása, tapasztalatai és gazdasági helyzete. A szülők, nagyszülők értékrendje és kimondott vagy kimondatlan elvárásai is szerepet játszhatnak abban, hogy milyen döntést hozunk a lakhatásunkról. Az ő narratíváik beépülnek a mi gondolkodásunkba is. Nézzünk néhány példát:

„Bérelni csak kidobott pénz.”

„A saját föld és ház jelenti az igazi biztonságot.”

„A felmenőink által épített házban kell élniük az utódoknak, amíg világ a világ.”

Ráadásul sok fiatal kizárólag szülői vagy nagyszülői támogatással tud lakást venni. A saját lakás így nemcsak anyagi érték, hanem a családi összetartozás, örökség és folytonosság szimbóluma is egyben. Más nyugat-európai országokban, ahol a bérlakás biztonságos és megszokott, ez a jelentés sokkal kevésbé van jelen.

Interkulturális különbségek Európán belül

Míg Nyugat-Európában a bérlakás normális, stabil és társadalmilag elfogadott életforma, nálunk inkább átmeneti megoldásnak számít.

E különbség gyökerei nem pusztán gazdasági, hanem történeti és kollektív pszichológiai tényezőkben keresendők. A posztszocialista országokban az idősebb generációk kollektív emlékezetében erősen él az a tapasztalat, hogy a kommunizmus idején az állam beleszólt a magántulajdonba, sőt, sok esetben el is vette azt. Emiatt szül sokakban bizalmatlanságot, bizonytalanságot az „ideiglenes” vagy „bérelt” ingatlan gondolata. A magántulajdon megszerzése így nem pusztán gazdasági döntés, hanem egyfajta pszichológiai ellenreakció is: a biztonság, a stabilitás és az önrendelkezés szimbóluma.

Nyugat-Európában ezzel szemben a bérlakáspiac történelmileg biztonságosabb és kiszámíthatóbb volt. Ott nem égett be a társadalmi tudatba a „tulajdont bármikor elvehetik” típusú félelem, így a bérlés nem a bizonytalanság, hanem a rugalmasság, a mobilitás és sokszor a szabadság szimbóluma.

Ennek következtében Magyarországon és más kelet-közép-európai országokban a saját lakás birtoklása kollektív kulturális normává vált, amihez erős érzelmi töltet társul. Míg Nyugaton a lakhatás inkább egy rugalmasan kezelt életforma, és kevésbé kapcsolódik a társadalmi státuszhoz vagy az identitás alapjaihoz.

Számunkra a saját otthon értéke messze túlmutat az anyagiakon. Nem pusztán pénzügyi befektetés vagy vagyontárgy. Nemcsak téglák és falak összessége. Az otthon iránti vágy egyszerre szól a lélekről és a kultúráról. Pszichológiai szimbólum: a biztonság, az identitás, a családi örökség és a státusz kifejeződése is egyben.

Egy ingatlan birtoklása azt is jelentheti, hogy tartozunk valahová, hogy gyökeret ereszthetünk egy változó, kiszámíthatatlan világban. Olyan hellyé válhat az életünkben, amelyhez érzelmi emlékekkel kötődünk, ahol a családi történeteinket írjuk saját magunk és a jövő generációinak.

Clapham, D., Hegedüs, J., Kintrea, K., & Tosics, I. (1996). Housing privatization in Eastern Europe. Westport, CT: Greenwood Press.

Gillis, A. R., & Hagan, J. (1990). Homeownership and psychological well-being. Canadian Journal of Sociology, 15(4), 389–403.

Hegedüs, J., & Struyk, R. J. (2005). Housing finance in transition economies: The early years in Eastern Europe and the former Soviet Union. European Journal of Housing Policy, 5(2), 169–192.

Hegedüs, J., & Teller, N. (2007). The private rental sector in Hungary. European Journal of Housing Policy, 7(1), 85–101.

Lux, M., & Sunega, P. (2014). Public housing in post-socialist states of Central and Eastern Europe: Decline and an open future. Housing Studies, 29(4), 501–519.

Scanlon, K., & Whitehead, C. (2011). Social housing in Europe. Oxford: Wiley-Blackwell.

Stephens, M., Lux, M., & Sunega, P. (2015). Post-socialist housing systems in Europe: Housing welfare regimes by default. Housing Studies, 30(8), 1210–1234.

Toussaint, J., Elsinga, M., & Hoekstra, J. (2019). Housing and health: The relationship between housing and subjective well-being in Europe. Journal of Housing and the Built Environment, 34(2), 263–285.

Winnicott, D. W. (1953). Transitional objects and transitional phenomena. International Journal of Psychoanalysis, 34, 89–97.