Lakatos Márk stylist, jelmeztervező, műsorvezető. Bocskor Bíborka a Magashegyi Underground énekesnője. Hogy kerülnek ők színházi színpadra? Ráadásul együtt? A szokatlan páros remek választás volt a szerepekre. A nőies férfi és a kissé férfias nő kiegészítik egymást. Heiner Müller: Kvartett című előadásán jártunk a Trafóban. Élményanalízisünk.

Heiner Müller drámaíró, költő, rendező 1981-ben készítette el a Kvartett című darabját, amelynek alapjául Choderlos de Laclos, francia Veszedelmes viszonyok című levélregénye szolgált. Az eredeti műben négy szereplő volt, a nőcsábász gróf és három nő, akikhez valamilyen úton-módon köze volt. Jelen darabban Valmont vikomt és Merteuil márkiné szerelmi viszonya tárul elénk részletesebben. Váratlan módon a női szerepet Lakatos Márk formálja meg, míg a nőfaló grófot Bocskor Bíborka. Ők ketten kiegészülnek még két táncossal (Asztalos Dóra / Darabont Áron Leon), akik vívódásaikat, érzelmi töltetüket fejezik ki igényes koreográfiájukkal (koreográfus: Gulyás Anna). Emellett a főszereplők úgymond narrátora Urbanovits Krisztina, aki – egyszerre – a szó szoros értelmében narrálja az eseményeket, valamint a szereplők mondatai is az ő szájából hangzanak el. Az eredeti mű, mint ahogyan azt említettük levélregény, tehát a szereplők egymáshoz írt leveleit taglalja, ebből készült a dráma is, amely szintén ezt a hatást kelti bennünk, ám mégis párbeszédekké, jelenetekké szőtték a levélváltásokat.

Az eredeti mű a kor francia elitjének kritikájaként fogalmazódott meg. Akkor természetesen betiltották, azóta klasszikusnak számít. A romantikus szerelem helyett sokkal inkább a pénzéhséget, öröklét utáni sóvárgást és a másik ember birtoklásának kéjét mutatja be ez a darab.

Bocskor Bíborka Valmont szerepében, Darabont Áron Leon táncossal kiegészülve. (Fotó: Jókúti György)

Látvány

A darab a Trafó egyéb előadásaihoz hasonlóan: üt. A néző kapkodja a fejét, hogy éppen kire figyeljen. A kéjelgő márkinéra (Lakatos Márk), vagy a merev és izgalmas férfira (Bocskor Bíborka). Esetleg a szuper táncosokra, akiknek a teste tökéletes. A vizuális vetítésekre, amelyeknek mindig volt egy plusz töltete, jelentése, utalása. Vagy a narrátorra, aki elmondja az eseményeket, amit valljuk be, jó lenne meghallgatni, hiszen ha kicsit is a lankad figyelmünk, elveszítjük a fonalat, hogy éppen ki-kicsoda és kihez beszél.

A vizuál- és hangtechnika rendkívül összetett és erős. Azt már tudhattuk, hogy Bocskor Bíborkának jó hangja van és remek előadó, de azért Lakatos Márk énektudása minket meglepett. A barokkos áriák hibátlanok. Emellett mai slágerek és alternatívabb zenei művek is megjelennek.

Pszichológus szemmel

Napjainkban nagyon fontos kérdés a nemi szerepek tisztázása, tiszteletben tartása. Jelen darabban úgynevezett androgün lényeket formáltak meg a szereplők, vagyis a görög monda szerint a férfi és női alakok egybeolvadását, a nemtelen vagy kétnemű embert. A monda szerint Zeusz hasította ketté ezeket a lényeket, annak érdekében, hogy gyengítse erejüket. Így született meg a férfi és a nő, ám ezek a felek

szüntelen keresik a párjukat.

A nemek közti különbséget Freud inkább negatív aspektusban ragadja meg: Ödipusz és Elektra-komplexus, vagy a péniszirigység, és a férfiak irigysége a nőkre, amiért ők képesek szülni. Míg Jung a nemek közti különbségekben rejlő izgalmakat, kiegészítő erőt fogalmazza meg tanaiban.

A darabban tehát cserélődnek a szerepek, oda-vissza dobálóznak a szavak és a tettek. Heiner Müller gondolataival zárjuk a cikket: „A mi fennkölt hivatásunk, hogy agyoncsapjuk az időt. Ez teljes embert kíván: túl sok az idő. Valakit, aki a világ óráit meg tudná állítani: az örökkévalóság mint szüntelen erekció. Az idő hasíték a teremtésben, az egész emberiség belefér. Az egyház a csőcselék számára istennel tömte ki, de mi tudjuk, hogy ez a lyuk fekete és feneketlen. Ha a csőcselék erre rájön, velünk fogja kibélelni.”

Lakatos Márk a darab kezdőjelenetében. (Fotó: Jókúti György)

Ha szemezgetnél a programok között látogass el a Trafó weboldalára.

Élményanalízis

Flow − 5/2

A flow élményét nem igazán ebben az ugráló, vibráló előadásban tudjuk megtapasztalni. Viszont az biztos, hogy kellőképpen leköti a figyelmünket. Minden porcikánkkal magunkba akarjuk szívni az élményt, és minden részlete érdekelni fog bennünket.

Intenzitás − 5/5

Kirobbanó, átütő, vibráló. Ezek a jelzők illenek talán legjobban a darabra. A szereplőkön látszik a figyelem és odaadás egymás és a darab iránt is. A szeretet és munka gyümölcse jelenik meg előttünk.

Különlegesség − 5/4

Ez a modern alkotás mindenképpen kimeríti a különlegesség fogalmát. A vizuál- és hangtechnika egyedi és megismételhetetlen.

Inspiráció − 5/3

Dicséretes a darab létrejötte, születése. Valami régit újjáéleszteni.

Megoszthatóság − 5/3

Színházba járni általában közösségi élmény. Jelen esetben pedig nem árt, ha valakivel át tudjuk beszélni, mi is történt a darabban pontosan.

Összegezve, azoknak ajánljuk a Kvartetthez hasonló modern darabokat, akik

  • valami újfajta, átütő élményre vágynak,
  • antik darabokat szeretnének látni modern köntösben,
  • kellőképpen nyitottak.

•••

Nézz a világra Pszichológus Szemmel! A Mindset Pszichológia formabontó rovatában az általunk megalkotott, tudományos alapokon álló módszer, az élményanalízis segítségével egy új látásmódot kívánunk átadni az olvasóknak. Szeretnénk, hogy cikkeink által mindenki könnyedén megtalálhassa a hozzá illő tevékenységet, amit így tudatosabban és mélyebben átélhet. A Pszichológus Szemmel rovatnak köszönhetően kitágítható a világról alkotott képünk horizontja. Az általunk kidolgozott élményanalízis módszertanának elméleti összefoglalója itt, dimenzióinak ismertetője pedig itt olvasható.