Ahogy múlik felettünk az idő, mindenkiben kialakul egy bizonyos fokú nosztalgia a fiatalabb évei iránt. A játékok, amikkel játszottunk, az ételek, amiket ettünk, a zenék, amiket hallgattunk – mind felidéznek bennünk egy-egy emléket. Az érzelmekre ható marketingstratégia már bizonyítottan hatékonyan működik, azonban a múltidéző nosztalgia felbecsülhetetlen értékű eszköz lehet a kezünkben, különösen, ha az Y generáció tagjait szeretnénk megszólítani. De miért is működik ilyen jól a nosztalgia marketing? A következőkben erről olvashattok.

Mi az a nosztalgia marketing?

A technológiai innovációknak köszönhetően már számtalan módon léphetünk kapcsolatba egymással, éppen ezért a vállalatoknak nagyon gyorsan kell reagálniuk a változó piaci környezetre. Azonban míg az üzleti siker kulcsa az előre tekintésben rejlik, számos olyan márka akad, aki inkább a múltba nézeget vissza. Különös kettősség, hogy manapság a robbanásszerű technológiai fejlődés mellett egyben a nosztalgia korszakát is éljük. Elég csak körbe néznünk: ismét Star Wars film megy a moziban, a lányok nyakán choker feszül és tavaly mindenki Pokémonokat fogdosott napestig a mobiljával. A #TBT (throw back Thursday) az egyik leggyakrabban használt hashtag Instagramon és Twitteren, de a Facebook is rendszeresen generál nekünk különböző emlékeztetőket arról, mit is csináltunk aznap 5 vagy 10 évvel ezelőtt.

Amennyiben az elmúlt egy évben nem a világtól elzárva éltél egy barlangban, akkor bizonyára hallottál a tavalyi nyár slágertermékéről: a Pokémon Go-ról. Sőt, valószínűleg te is kipróbáltad. A mobilos játék egész egyszerűen letarolta az egész világot, milliók bolyongtak az utcákon, hogy elkapjanak egy Pikachut vagy Dragonite-ot. A Pokémon Go egy remek példája annak, hogyan is lehet jól csinálni a nosztalgia marketinget. De talán még ennél is fontosabb, hogy megmutatja,

MILYEN ERŐ REJLIK A NOSZTALGIA ÉS A MODERN KORI ESZKÖZÖK KOMBINÁLÁSÁBAN. 

De hazai vonatkozásban is számos példát találhatunk. A Tisza cipő a rendszerváltást megelőző években egy közkedvelt márka volt, egy kis keresgéléssel biztos, hogy találunk a rokoni körben olyat, akinél még lapul egy pár valahol elsüllyesztve a szekrénye mélyén.  A márka újrapozícionálására a kétezres években került sor, amikor is már prémium termékként került vissza a polcokra. Legújabb dobásuk, a Tisza Strand papucs megjelenésében egyértelműen a retró vonalra erősít rá,

a hetvenes években ilyen surranók koptatták a strandlépcsőket

a Balatontól kezdve a Gellért fürdőig.

Gyerekkorunk gasztronómiai élményeit nagyban meghatározták az olyan édességek, mint a Boci csoki, a Sport szelet vagy a Balaton szelet. Ezeket a szívünknek ízig vérig hazai márkákat már nagyrészt nem is itthon gyártják, tulajdonosaik se magyarok. Exportálni nem nagyon tudják őket, mégis piacképesek mind a mai napig, mert a hazai fogyasztók továbbra is lelkesen vásárolják őket. De említhetnénk még a külföldieknek instant hidegrázást okozó, de minden valamire való magyar turista bőröndjében ott lapuló túró rudit vagy a családi rendezvényekről elmaradhatatlan Márka üdítőt. És ugyan ki nem skandálta lelkes lurkóként az asztalt csapkodva, hogy Traubit akarunk!

Miért ennyire fogékony rá az Y generáció?

Szakértők szerint a jelenség hátterében a felfokozott tempójú életvitel, illetve a politikai és gazdasági helyzet keltette bizonytalanság áll, ami miatt az emberek aggodalommal telve tekintenek a jövőbe. Különösen az Y generációra jellemző a nosztalgiára való fogékonyság: az ismerős tárgyak és márkák arra az időszakra emlékeztetik őket, amiben felnőttek, és ez a biztonság, kényelem és boldogság érzéseivel párosul. Egyfajta sóvárgás él az emberekben, hogy

milyen jó lenne visszahozni a „régi szép időket”.

Vajon miért rezonál ez a generáció ennyire jól a nosztalgia centrikus márkákkal, kampányokkal? Nos, egész egyszerűen jó érzés újra átélni a múlt kellemes pillanatait. A zűrzavaros mindennapok során jól esik, ha mosolyt csal az arcunkra az, ahogy kibontunk egy Pöttyös túró rudit – ami most is ugyanolyan, mint amikor nagymamánk vette nekünk a sarki kisboltban. Az erre építő márkák sikeressége éppen ezen a múlt iránti erős és szentimentális vágyakozáson alapszik: az emberek szó szerint a múltat vásárolják meg.

Elég tehát egy Y generációssal megosztani egy múltbeli kellemes emléket, és máris sikerült hatnunk az érzelmeire – ami a marketing világában felér a Szent Grál birtoklásával. A személytelen digitális média korában a nosztalgia által kialakított kapcsolat egy egyszerű, de nagyszerű eszköz a vállalatoknál, hogy kézen fogva sétáljanak fogyasztóikkal az emlékek sétányán. Ha a márkánkat egy pozitív referencia tényezővel tudjuk asszociáltatni – legyen az a 90-es, 80-as, de akár a 70-es évekből –, akkor emberibbé tudjuk tenni magunkat azáltal, hogy

egy érzelmekkel teli hidat képezünk a múlt és a jelen között.

***

Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://youtu.be/z-htXgkYeeE