Nemet mondani a munkahelyünkön sosem könnyű, de bizonyos esetekben elkerülhetetlen. A sikeres karrier kulcstényezője e gyakorlat elsajátítása. Miért szükséges? Mikor megengedett, és hogyan közöljük? Cikkünkből kiderül.

Legtöbbünk nem képes nemet mondani bizonyos munkahelyi szituációkban, azonban mind az egyéni, mind a szervezeti sikereket elősegíti ennek gyakorlása. Amikor arra kerül a sor, hogy vissza kell utasítanunk vezetőnk vagy kollégánk kérését, az általában idegességgel és bűntudattal jár együtt. Az alábbiakban néhány tippet adunk ahhoz, hogyan mondj nemet anélkül, hogy kellemetlen helyzetbe hoznád magad.

Miért szükséges néha nemet mondani?

Vezetőnk és kollégáink  a legtöbb esetben nem látnak rá a napi feladatinkra. Nem tudják, mennyire vagyunk elfoglaltak épp, így előfordulhat, hogy felkérnek, segítsünk be nekik egy-egy feladat megoldásában. Az őszinteség ilyenkor nagyon fontos, hiszen az nem segítség, ha elvállaljuk a feladatot, nem tudjuk teljesíteni a saját teendőink miatt. Emellett a túlvállalás okozta stressz hosszútávon kiégéshez vezet, így ezt mindenképp érdemes megelőzni azzal, hogy csak reálisan elvégezhető munkát vállalunk el. Ezen felül

munkánk minőségének rovására mehet,

vagy akár a határidőket se tudjuk betartani.

Milyen esetekben lehet indokolt, hogy nemet mondj?

  • Ha nagyon sok sürgős teendőd van és tisztában vagy vele, hogy nem tudod időben elvégezni a kért feladat megoldását.
  • Amennyiben úgy érzed, hogy ha elvállalod az adott feladatot, a többi teendőd látja kárát, akár minőségi szempontból.
  • Előfordul, hogy éppen olyan feladaton dolgozol, ami sürgősebb és nem tudod megszakítani.
  • Ha úgy érzed, nem vagy kellően hozzáértő a feladathoz és más jobban el tudná látni helyetted.

Hogyan mondjunk nemet a vezetőnknek, kollégánknak?

Légy őszinte és egyenes! Az indoklásodat lehetőleg minél pontosabban fogalmazd meg annak érdekében, hogy elkerüld az esetleges félreértéseket. Érdemes ilyenkor felírnod egy papírra – akár pontokba szedve –, hogy miért mondasz nemet. Így te magad is láthatod, az indokaid világosak.

Személyesen tedd! Az e-mailben megfogalmazott gondolatok könnyen félreértelmezhetőek, így ezt megelőzve jobban teszed, ha inkább kérsz egy időpontot személyes megbeszélésre. A vezetőd értékelni fogja a megbeszélésre szánt időt és nagyobb valószínűséggel fogadja el az indoklásod.

Kérdezz rá a prioritásokat! Ha a rád osztott új feladat már nem fér bele a napirendedbe, kérj segítséget a vezetődtől annak kapcsán, mi a legfontosabb közülük. Ezáltal látni fogja a hajlandóságodat és ezzel együtt a további teendőidre is rálátást kap.

Találj más segítséget! Ha olyan kéréssel fordul hozzád egy munkatársad, aminek megoldásában nem érzed magad kompetensnek, vagy nem fér bele az idődbe, akkor ajánlj magad helyett valakit, aki segíthet. Először is mondd el nyíltan, miért nem te vagy a feladat elvégzésére a legmegfelelőbb, majd ha szükséges mutasd be annak a kollégának, aki meg tudja oldani a helyzetet.

Értékeld, hogy rád gondoltak! Amennyiben a vezetőd vagy kollégáid hozzád fordulnak segítségért, az azt jelenti, hogy megbízhatónak tartanak és tudják, lehet rád számítani. Amennyiben vissza kell utasítanod őket, akkor is fontos, hogy kimutasd, mennyire értékeled, hogy pont téged kértek meg a probléma megoldására.

Amennyiben sikeres karrierre vágyunk, tudnunk kell közölni olyan dolgokat is, amik az adott pillanatban kellemetlenséget okoznak. Ha a fent említett technikákat alkalmazzuk ilyen helyzetekben, az megkönnyíti ennek a módját és mind az egyén, mind pedig a szervezet jól jár.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE