Mindannyian szeretnénk magunkat valamiben kiemelkedően tehetségesnek tudni. De vajon értjük-e mi a tehetség ára? A kiemelkedőség a valóságban legtöbbször nem pont úgy néz ki, mint ahogyan azt társadalmunk idealizált képe lefesti. Elég csak Nicola Teslára, Van Goghra vagy Sylvia Plathra gondolnunk: zseniális elmék voltak, mégis szenvedéssel teli életet éltek. A tehetség egyfajta kétélű kard, hiszen a világra való intenzív érzékenység és az intellektus egyszerre tehet sebezhetővé, másfelől védőfaktorként is funkcionál, ha az ember jobban képes felismerni és kihasználni a rendelkezésre álló erőforrásokat. Vizsgáljuk meg részletesebben ezt a kérdést!
Mi is az a tehetség? A tehetség fogalma évszázadok óta sokat változott, és ma is vitatott kérdés a pszichológia és a pedagógia területén. Általánosan tehetségesnek tekinthetünk valakit, aki több különböző területen is kiemelkedő képességeket mutat — például gyorsan tanul, logikusan érvel, kreatív és nyitott az új ötletekre. Ezzel szemben a specifikus tehetség egy-egy szűkebb területen, például zenében, matematikában, írásban vagy számtalan más dologban is megmutatkozhat.
Fontos különbséget tenni a magas intelligencia és a tehetség között: bár gyakran együtt járnak, mégsem fedik le teljesen egymást. A kiemelkedő IQ — általában 130 fölött — elsősorban a kognitív képességek, a problémamegoldás és az absztrakt gondolkodás terén jelez átlagon felüliséget. A tehetség viszont ennél sokkal összetettebb jelenség: magában foglalja az intellektuális adottságokat, a kreativitást, a fokozott érzelmi érzékenységet, a világ iránti intenzív kíváncsiságot és a mélyebb összefüggések keresésére való hajlamot. A tehetséges emberek gyakran szenvedélyesen érdeklődnek a világ működése iránt, és képesek intenzíven elköteleződni egy-egy terület vagy kérdéskör mellett — legyen szó művészetről, tudományról, társadalmi ügyekről vagy vezetői szerepről. A tehetség így nem pusztán egy mérhető szám vagy képesség, hanem egy komplex, sokszínű és dinamikus emberi adottság, amely számos formában megnyilvánulhat.
Cikkünkből kiderül:
- Létezik-e tehetséges személyiségprofil?
- Milyen problémákkal küzdhetnek a tehetséges emberek?
- Mi kell ahhoz, hogy a tehetség belső erőforrás legyen és ne korlátozó tényező?
Az IQ-teszten túl: a tehetség sokszínű természete
A hagyományos IQ-tesztek ugyan jól mérik bizonyos kognitív képességeket, például a verbális megértést vagy a matematikai logikát, de messze nem fedik le az emberi intelligencia és tehetség teljes spektrumát. Ezek a standardizált mérések nem képesek megragadni a tehetség egyedi, sokrétű megnyilvánulási formáit.
Egyes alternatív elméletek, például Howard Gardner többszörös intelligencia elmélete árnyaltabb képet kínálnak. Gardner például nyolc különböző intelligenciatípust különböztet meg, például a nyelvi, a logikai-matematikai intelligencia mellett a zenei intelligencia, az inter-, és intraperszonális vagy testi-kinesztetikus intelligenciáról is értekezik. Tulajdonképpen ez is csak egy ízelítő, abból, hogy végtelen különböző módon lehet intelligensnek és tehetségesnek lenni.
Létezik „tehetséges személyiségprofil”?
Egy több ezer tehetséges személy személyiségvonásait összegző metaanalízis eredményei szerint a sztereotípiákkal ellentétben nem mutatkozott következetes különbség a tehetséges és a neurotipikus személyek között sem extraverzióban, sem neuroticizmusban, sem pedig a lelkiismeretességben. Az egyetlen kiemelkedő eltérés a tapasztalatokra való nyitottságban volt megfigyelhető, amely közepesen erős kapcsolatot mutatott a tehetséggel.
A nyitottság a kiemelkedő intelligencia egyik alapvető építőköve. Jelentős szerepet játszik a kreativitásban és abban a képességben, hogy valaki többféle lehetőséget, nézőpontot és megoldási módot tudjon mérlegelni különböző élethelyzetek és problémák során. Ez a fajta nyitottság összhangban áll azzal a gyakran megfigyelhető sajátossággal, hogy a tehetséges emberek érdeklődnek a komplexitás és az eltérő gondolkodásmódok iránt. Gyakran képesek olyan összefüggéseket és részleteket észrevenni, amelyeket mások talán soha nem vennének észre — sőt, el sem tudnának képzelni. Ehhez sokszor sajátos, különleges humorérzék társul, ami egyszerre jelenthet erőforrást és kihívást a társas kapcsolatokban.
Hajlamosíthat-e a tehetség a mentális problémákra?
Ezeknek a sajátosságoknak is megvan a pozitív és negatív oldala. Míg kívülről a tehetség sokszor irigylésre méltó adottságnak tűnik, belülről gyakran komoly lelki megterheléssel jár.
A környezet hajlamos a tehetséget idealizálni vagy éppen problematikusnak bélyegezni.
Különösen gyerekkorban, amikor a tehetséges gyerek és a környezete között nincs összhang, komoly következményei lehetnek annak, ha a kivételes képességeket nem ismerik fel vagy nem tudják megfelelően támogatni. Ilyenkor a tehetség inkább hátrány, mint előny: a gyerek olyan külső elvárásokhoz próbál igazodni, amelyek nem passzolnak a belső világához.
De a másik véglet, a túlzott idealizálás is veszélyes lehet. A "kis zseninek" kikiáltott gyerekre könnyen ránehezedhet a megfelelési kényszer, és túl korán túl nagy elvárásokkal szembesülhet.
A tehetséges emberek így nemcsak a teljesítménykényszerrel küzdenek, hanem a személyiségükből fakadó belső vívódásokkal és a társas kapcsolataikban jelentkező nehézségekkel is. A leggyakoribb kihívásaik közé tartoznak például:
- Túlérzékenység és intenzív élményfeldolgozás: A világot mélyebben, intenzívebben tapasztalják meg, ami egyszerre lehet inspiráló és lelkileg kimerítő. A folyamatos érzékszervi és érzelmi túlterhelés miatt náluk gyakoribbak a szorongásos és depresszív állapotok, hiszen állandóan olyan problémákon jár az agyuk, amelyeket a többség lehet, hogy észre sem vesz.
- Perfekcionizmus és imposztor-szindróma: Gyakran maguktól is, a környezetük is rendkívüli teljesítményt vár el tőlük. Sokan közülük, akiket gyermekként „tehetségesként” címkéztek, soha nem érzik elég jónak azt, amit elérnek, és titkon attól félnek, hogy egyszer kiderül, valójában nem is olyan különlegesek vagy okosak, mint amilyennek mások tartják őket.
- Kirekesztettség és magány: Már gyerekkorban megélhetik, hogy máshogyan gondolkodnak, más érdekli őket, mint kortársaikat. Ez könnyen vezethet elszigetelődéshez, társas magányhoz, vagy akár bántalmazáshoz is.
- Társas nehézségek: A tehetség sokak számára zavarba ejtő, fenyegető vagy irigység tárgya lehet. Emellett a tehetséges emberek gyakran nehezen találnak olyan személyeket, akikkel intellektuálisan, érzelmileg és spirituálisan is valódi, mély kapcsolatot tudnának kialakítani.
- A teljesítménycsapda: Sok tehetséges ember szocializációjából fakadóan saját értékességét kizárólag a teljesítményein keresztül méri. Emiatt nehezen tudják megengedni maguknak a pihenést, a kudarcot vagy a hétköznapok egyszerű öröeinek megélését, mivel ezek számukra nem feltétlenül képviselnek akkora értéket, mint a környezetük számára.
A tehetség védőfaktorai - mi segíthet a megküzdésben?
A tehetség és túlérzékenység nemcsak kihívások forrása, hanem értékes belső erőforrás is lehet, ha megfelelő támogatást és teret kap a kibontakozáshoz. A legfontosabb, hogy ne kényszerként, hanem lehetőségként lehessen megélni ezeket az adottságokat. Ehhez több tényező is hozzájárulhat:
- Mentorálás és támogató közösségek: Egy elfogadó, inspiráló környezet, illetve egy tapasztalt mentor - akár tanító, akár pszichológus, vagy egy tapasztaltabb tehetséges ember - segíthet az önismeretben, a kihívások kezelésében és a tehetség egészséges kibontakoztatásában.
- Önelfogadás és különlegesség integrálása: Fontos, hogy a tehetséges ember megtanulja elfogadni saját érzékenységét és másságát, ne harcoljon ellene, hanem integrálja azt az identitásába.
- Mentális egészség támogatása: A perfekcionizmus, imposztor-szindróma és szorongás kezelése kiemelten fontos, amelyeken jól lehet akár pszichológus segítségével dolgozni.
- Belső motivációk tudatosítása: A tehetséges emberek gyakran cipelik a környezetük elvárásait a hátukon és ennek tudatosítása elengedhetetlen ahhoz, hogy rájöjjenek, valójában mi motiválja őket és hogy mely célok önazonosak számukra.
- Kreatív és érzelmi önkifejezés: A művészetek, zene, írás, vagy más alkotótevékenységek lehetőséget adnak a belső világ feldolgozására és önazonosság megélésére.
Ezek a tényezők nemcsak a nehézségek enyhítésében, hanem abban is segítenek, hogy a tehetség belső erőforrássá váljon, és hosszú távon a személyes kiteljesedést, mentális jóllétet szolgálja.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/experimentations/202111/one-personality-trait-distinguishes-gifted-people
https://www.psychologytoday.com/us/blog/living-with-emotional-intensity/202407/beyond-high-iq-why-giftedness-is-not-just-a-number
Pfeiffer, S. I. (2008). Handbook of giftedness in children. Psychoeducational theory, research and best practices.