A függőségben és kényszerbetegségben szenvedő egyének gyakran tudatában vannak, hogy amihez ragaszkodnak, az nem jó nekik, mégsem képesek megálljt parancsolni önmaguknak. A szer című filmben a Demi Moore által alakított karakter a fiatalsághoz és a csillogáshoz olyannyira ragaszkodik, hogy képes alávetni magát egy teljesen illegális és veszélyes eljárásnak. Ha bead magának egy szert, akkor a saját énjét kaphatja vissza fiatalabb, szebb, jobb változatban – legalábbis ezt ígérik neki. Hogy jut el ide valaki? Miért nem tudunk megbarátkozni az öregedéssel? Ezekre a kérdésekre keressük a választ A szer című film kapcsán.
A szer című film Demi Moore (Sparkle), Margaret Qualley (Sue) és Dennis Quaid (Harvey) főszereplésével 2024 októberétől látható a magyar mozikban. Kategóriáját tekintve body horror, ami azt jelenti, hogy a film középpontjában az emberi test deformitása, torzulása, csonkolása, betegségei állnak. Sparkle egy hétig élvezheti fiatal énjét, ha beadja magának a szert, aztán egy hétig újra visszaalakul eredeti önmagává. Ez a váltakozás kulcseleme a filmnek. A fiatal én az idősebb énből „születik” a hátából kibújva, ezáltal már el tudja képzelni az olvasó, hogy miért is body horror a kategóriája a filmnek. A szer című filmben egyszerre cél az elrettentés, megbotránkoztatás, de ezzel együtt a gondolatébresztés is.
Örök fiatalság
Az örök fiatalság, egészség és halhatatlanság titkát már évezredek óta keresik és kutatják. Kleopátra, a Nílus királynője is feltűnően figyelt a megjelenésére, tejben-mézben fürdött, hogy bőre szép és ápolt legyen. A királyi családtagoktól, politikusoktól elvárás a makulátlan megjelenés. Nem beszélve a hollywoodi sztárokról, de akár a magyar hírességeket is említhetnénk. Aki rivaldafénybe jut, elkerülhetetlenül jobban fog figyelni a külsejére. A bulvársajtóban megjelenő cikkek, lesifotók és videók a hírességeket negatív vagy pozitív fényben tüntetik fel, ami meghatározza a közvéleményben róluk kialakult képet és az emberek értékítéletét.
Megfigyelhetjük, hogy
az emberek egyre elszántabban keresik a fiatalság titkát.
Van, aki drága krémeket használ, van, aki végkimerülésig edz, és vannak, akik az invazív beavatkozások felé fordulnak, mint a botox vagy plasztikai műtétek. Az arcplasztikai beavatkozások – mint például szemhéjfelvarrás, orrplasztika, ajakfeltöltés – száma 2023-ban 20 százalékkal növekedett. Tavaly világszerte 35 millió plasztikai beavatkozást végeztek a Guardian lap kutatása alapján. Meg kell különböztetnünk a helyreállító, rekonstrukciós műtéteket a szépészeti beavatkozásoktól. A rekonstrukciós műtétek valamilyen sérülést szenvedett vagy funkciójában sérült testrész funkcionális–esztétikai helyreállítását jelentik. Ehhez képest a szépészeti beavatkozások esetében jellemzően az egyén inkább a mentális stressz miatt veti kés alá magát. Gyakran az önbizalom és önbecsülés növelése a cél ezekkel az eljárásokkal, amely több-kevesebb sikerrel valósul meg.
Demi Moore, aki Sparkle-t játssza, a film főhősét. (Forrás: IMDb)
Egy 2012-es, 13 évig tartó norvég kutatás alapján nem mondható el, hogy a plasztikai beavatkozások jelentős mértékben növelnék az emberek önbizalmát. Az adott testrész megítélése javulhat, ám a teljes énképről alkotott vélemény jellemzően változatlan maradt, valamint a depresszív és szorongásos tünetek sem csökkentek releváns mértékben a beavatkozások nyomán. Egy másik kutatás 2015-ből viszont azt találta, hogy némileg javult az emberek önbecsülése, magabiztossága, ha megműttették magukat. Egy dologban egyetértenek a kutatások: nagyon fontos felmérni az egyének mentális állapotát a beavatkozások előtt.
Hiszen súlyos önértékelési zavarnál nem fog segíteni egy-egy beavatkozás.
Az öregedés mint természetes folyamat
Visszakanyarodva a filmhez, a főszereplő, Sparkle (Demi Moore) fiatalon került a szépségiparba, fitnesz műsort vezetett éveken keresztül a TV-ben, ám amikor elérte a „bűvös” 50. életévet, egy tolvonással távolították el a képernyőről. Vagyis csak szerették volna, mivel a film lényege pont az a csavar, hogy a korosodó sztár a kétes eredetű szer segítségével létrehozza önmaga fiatalabb verzióját, Sue-t (Margaret Qualley), aki által ismét megkapja a tévés szereplés lehetőségét.
Sparkle érthető módon nehezen viseli, hogy csupán idősödése miatt leveszik a képernyőről. A filmnek ez a központi témája. A zseniális Dennis Quaid (Harvey) rettentő ellenszenvesen mutatja be a férfi producert, aki mintegy termékként tekint a fitneszcsillagra. Az, ahogyan bántak a modellel, rendkívül embertelen. De azt, hogy az öregedés egy természetes folyamat, az élet része, amely lassítható, de nem visszafordítható, minden embernek szükséges belátnia, még a sztároknak is. Ez hozzájárul ahhoz, hogy ne a ráncokon való aggódás keserítse meg a mindennapokat. Sokan szorongunk az idősödés miatt, hiszen egyrészt testünk működése átalakul, valamint a külső megjelenésünk is drasztikusan megváltozik az évek múlása során.
Aki ehhez nem tud adaptálódni, súlyos mentális nyomás alá kerülhet.
Margaret Qualley, aki Sue-t játssza a filmben. (Forrás: IMDb)
Önelfogadás
Az önelfogadás fiatalként sem mindig könnyű feladat. Főleg, ha valakit bántások értek a külsejére vonatkozóan. A szociális média torzító hatásai sem segítik az önszeretetet. Folyamatosan hasonlítjuk magunkat másokhoz, ideálokat kergetünk, rózsaszínnek tűnő életeket látunk magunk előtt. A szer című film a csillogás mögötti nyomasztó, mocskos és erkölcstelen világra is felhívja a figyelmet. A filmet látva – legalábbis én – már nem is annyira vágyunk rá, hogy hírességek, esetleg celebek legyünk.
Az idősödés alapvetően egy lassú folyamat; időt és teret hagy a testünknek és lelkünknek a rá való felkészülésre. Vannak kivételes esetek, ha valaki például valamilyen betegség miatt kerül gyorsabban az öregedés kapujába, de alapvetően van időnk ehhez alkalmazkodni.
Több amerikai színésznő is kiáll amellett, hogy igenis értékesek és ugyanolyan jók az idősebb nők is. Pamela Anderson, Jennifer Aniston, Michelle Pfeiffer, és még sorolhatnánk, akik például direkt smink nélkül lépnek a kamerák elé. Brooke Shields amerikai színésznőnek – aki egész életét rivaldafényben töltötte – hamarosan könyve fog megjelenni a témában. Ő a következőket nyilatkozta az öregedésről:
„Mindenki csak az öregedés szörnyűségeiről beszél, a ráncokról meg a külsőségekről, meg hogy egy bizonyos kor után a nők lehúzhatják a rolót. Én viszont, aki kislánykorom óta reflektorfényben élek, és folyton azt éreztem, hogy górcső alatt vizsgálnak és ítélkeznek felettem, egész mást is megtapasztaltam. Az idő múlása szabadságot és függetlenséget hozott az életembe, ami sokkal magabiztosabbá és erősebbé tett. Már nem próbálok megfelelni senkinek, tudom, mit akarok, mire vagyok képes, és úgy mindenestül jobban érzem magam a bőrömben.”
Érdekesség, hogy Demi Moore, a film főszereplője a való életben is küzd az önelfogadással. Egy biztos: A szer című film nyomot hagy minden nézőben, hogy kiben milyet, az már egy más kérdés.
(A kiemelt kép forrása IMDb.)
Di Mattei et al.,(2015). The Impact of Cosmetic Plastic Surgery on Body Image and Psychological Well-Being: A Preliminary Study. Int J Psychol Behav Anal 2015, 1: 103 http://dx.doi.org/10.15344/2455-3867/2015/103
Kerekes, Zs. (2015) Az időskor mint krízis. In. E. Cs. Kiss & H. Sz. Makó (Szerk.), Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana (pp.182-218). Pécs: Pro Pannónia Kiadói Alapítvány.
von Soest T, Kvalem IL, Wichstrøm L. Predictors of cosmetic surgery and its effects on psychological factors and mental health: a population-based follow-up study among Norwegian females. Psychological Medicine. 2012;42(3):617-626. doi:10.1017/S0033291711001267
Szemán Anita, Hegyi Péter, Bakó Gyula és Molnár Péter: Az élet értelmességének szubjektív megélése időskorban Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 8 (2007) 4, 309—327.
Tringer, I. & Kaszás, B. (2013). Az időskor pszichológiai jellemzői. In. In. E. Cs. Kiss & H. Sz. Makó (Szerk.), Mentálhigiéné és segítő hivatás (pp.53-66). Pécs: Pro Pannónia Kiadói Alapítvány.