Az elmúlt évben a gazdasági és üzleti világ fókuszában a tehetséges munkaerőért vívott harc állt. Azok a cégek, akik ebben a küzdelemben sikeresek akartak lenni, odafigyeltek többek között a munkavállalói élmény megteremtésére. De nem feledkeztek meg a Z generáció közelgő munkaerőpiaci belépéséről sem. Ezek a változások hatással voltak a toborzás-kiválasztás területére, a munkavállalók megtartására és képzésére kidolgozott stratégiákra, illetve egész vállalati struktúrákat alakítottak át. Vajon ezek az irányvonalak tovább erősödnek, vagy az újévben újabb trendek bukkannak fel? Nézzük, mit jósolnak a szakértők a 2017-es évre!

Középpontban a jelölt-és munkavállalói élmény fejlesztése

A cégek mindig is kiemelt figyelmet fordítottak ügyfeleik igényeinek maradéktalan kielégítésére, ezzel biztosítva a hűségességüket, és természetesen növelve a bevételüket. A közeljövőben azonban már nem lesz elég csupán az ügyfél kívánságait teljesíteni, hanem erősíteni kell mind a jelölt-, mind a munkavállalói élményt. Mindez azt eredményezheti, hogy a falak leomlanak a HR, a marketing és az ügyfélszolgálat között. Fontos, hogy a jelöltek pozitív élményként éljék meg a kiválasztás folyamatát, így sikertelen pályázásuk esetén is a cég jó hírét keltik mind az ügyfelek, mind a jövőbeli potenciális jelöltek körében. Egy 2016-os kutatás résztvevőinek 83%-a szerint a munkavállalói élmény a legjelentősebb tényező egy szervezet sikeressége szempontjából. A munkavállalói élmény pedig azzal fokozható, ha több pénzt és időt fordítanak a képzésekre, ha javítják a munkakörülményeket, és több jutalmat adnak.

A szabadúszók térhódítása

Már 2016-ban is egyre többször fordult elő, hogy a szabadúszók és a teljes állásban foglalkoztatottak együtt dolgoztak egy-egy projekten. Ez a trend 2017-ben is folytatódni fog. Több tanulmány szerint is

a munkavállalóknak legalább 40%-a szabadúszóként fog dolgozni

a következő néhány évben. Az Y generáció tagjai ugyanis szeretik maguk beosztani az idejüket, ezért nem szívesen vállalnak el teljes állásokat. A munkavállalók rugalmasságának növekedése pedig megingathatja a vállalatok stabilitását, ezzel újabb megoldandó kihívások elé állítva a HR világát.

Az éves teljesítményértékelések helyettesítése a folyamatos visszajelzésekkel

Ez a tendencia is az Y generációs munkavállalóknak köszönhetően ölt egyre nagyobb méreteket. Elsősorban ők azok, akik igénylik a gyakori visszacsatolást és a nyílt kommunikációt mind a vezetéssel, mind a kollégáikkal szemben. Azok a cégek, amelyek alkalmazkodnak ehhez a preferenciához, előnyt élveznek a tehetségek megtartásáért folytatott versenyben.

Az Y és a Z generáció találkozása a munkaerőpiacon

2017 lesz az az év, amikor a Z generáció tagjai már jelentős számban képviseltetik magukat a munkahelyeken. Feltételezhetően teljesen más üzleti meglátásaik lesznek, új igényeket vetnek fel, és tovább szélesítik majd a technológiai rést a fiatalabb és az idősebb munkavállalók között. A legtöbb generációs kutatás azt mutatta, hogy az Y generációsok a Z generáció képviselőit lustának gondolják, ez akár súrlódásokat is eredményezhet, főként, ha azt is számításba vesszük, hogy több Y generációs már vezetői pozíciót tölt be. Azonban mindkét generáció továbbra is igényelni fogja az irodák átalakítását, a munkavállalók jutalmazását, és a rugalmasság növelését.

A kiterjesztett és a virtuális valóság forradalmasítja a kiválasztást és a képzést

A Facebook idén felvásárolta az Oculust, az Apple szabadalmaztatott egy 3D kijelző rendszert, miközben a Pokémon Go népszerűsége is tagadhatatlan. Nem kétséges tehát, hogy 2017-ben ezek a technológiák meghatározóak lesznek. Ha a munkavállaló pedig szabadidejében találkozik ezekkel az újításokkal, akkor jogosan ébred fel benne a vágy, hogy használhassa őket a munkájában is. A virtuális és a kiterjesztett valóság alkalmazása

olyan jelölt-élményt nyújthat, amilyent korábban még nem tapasztaltak.

A képzések olcsóbbak és kötöttségektől mentesek lehetnek, valamint növekedhet a munkavállalói elköteleződést. Ez a változás már a küszöbön áll, például a brit hadsereg már használja a VR-t a kiválasztás során, a GE pedig az állásbörzéken alkalmazza, hogy a diákok a segítségével felfedezhessék az olaj- és gázkitermelési gépek működését.

A munkahelyi juttatások kritikus szerepe a munkaerő bevonzásában és megtartásában 

A vállalatok már korábban is felfedezték, hogy a munkavállalók többsége jelentős stresszhatásnak van kitéve, ezért igyekeznek munkahelyi egészségprogramokkal csökkenteni a hiányzást, és spórolni az egészségügyi költségeken. Mivel azonban a munkavállalók ezzel egy időben egyre egészségtudatosabbak lettek, a cégeknek is nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a pihentető és egészséges munkakörülmények megteremtésére. Emellett a munkavállalói juttatási csomagok kreatív összeállítása is kiemelt jelentőségű lesz. Egy friss kutatás szerint a

legtöbbre értékelt juttatás a már sokat említett rugalmasság,

illetve az egészségügyi biztosítás, de a munkavállalók egyre vonzóbbnak tartják, ha munkaadó átvállalja a diákhitel költségeit vagy konditerem használatot biztosít. 

Az irodai viselet és a munkahelyi kultúra egyre hétköznapibbá válik 

Az Y és Z generáció, valamint a távmunka térnyerésével fokozatosan lezserebbé válik az munkahelyi öltözék. Amíg a cégek a dolgozói jólétre összpontosítanak, addig a minél kényelmesebb viselet marad az élvonalban. 2017-ben is egyre többen fogják a kosztümöt és a nyakkendőt a szekrényben hagyni, hogy farmert és pólót hordjanak helyette.

***

A Mindset Pszichológia több, mint érdekes cikkek halmaza. Nem egyszerűen egy szaklap. Ebből a rövid animációs videóból megtudhatod, miről is szól valójában ez a páratlan platform!

https://www.youtube.com/watch?v=z-htXgkYeeE&t=52s