Tegnap reggelre egyetlen pillanat alatt minden megváltozott: Oroszország megtámadta Ukrajnát, a közvetlen közelünkben háború tört ki. Talán nehéz is pontosan megfogalmazni mi minden változott: az egymásba, a bizalomba, a kölcsönös tiszteletbe, a biztonságba vetett hitünk. Ebből felocsúdva pedig felmerül a kérdés: mit érzékelnek mindebből a gyerekek? Hogyan lehet „jól” válaszolni a kérdéseikre? Szülőként, felnőttként mit tehetünk azért, hogy gyermekeink biztonságérzete újra megfelelő lehessen, és napjaikat ne szorongva töltsék? Petrusán-Molnár Dalma tanácsadó szakpszichológus, relaxációs- és szimbólumterapeuta cikke.
Egy pillanat alatt minden megváltozott...
Az elmúlt években számtalan váratlan változással, krízissel kellett szembe néznie a világnak, köztük a gyermekeinknek is. A pandémia kapcsán már az egészen kis gyerekeknél is megjelent a bizonytalanság érzése, hogyan lehet megküzdeni a váratlan eseményekkel, a szeparációval, az egyéni és/vagy kollektív veszteségekkel, a szorongással, annak az érzésével, amikor egyik pillanatról a másikra minden megváltozik körülöttük.
A mostani események kapcsán az iskolás, gimnazista korú gyerekeknél egyre sűrűbben jelent meg az igény, hogy a szomszédban zajló eseményekről beszélhessenek, érzéseiket, kételyeiket, szorongásaikat behozhassák az órára. A feszültségüket iskolában legtöbbször az egymással és tanáraikkal való beszélgetések menték igyekeztek oldani.
A történelemórák távolinak tűnő leckéi egy éjszaka alatt ijesztő valósággá váltak a számukra. A háború gyermekeink életében való megjelenése elkerülhetetlenné vált.
Elég egy elkapott folyosói szóváltás, egy szülői beszélgetés, egy hírfoszlány hallása, vagy éppen egy nagyobb testvér végighallgatása. Elég, ha a közösségben csupán egy gyerek felhozza témaként vagy játékként az eseményeket, s a háború máris testet ölt előttük a térben.
A világ alig kezd el felocsúdni a pandémia hatásából, a lélek még talán meg sem nyugodott a Covid okozta szorongástól, és máris egy újabb, igen jelentős mértékű krízissel kell megküzdeni.
A gyerekek okosak, mindent látnak és mindent hallanak. A fiatalok az interneten keresztül többet látnak és olvasnak, a háborús helyzetről folyamatosan áramló hírek pedig újabb szorongásokat szülnek.
A gyerekek könnyen olvashatnak olyan tartalmakat, vagy éppen láthatnak olyan fotókat, és videókat, melyek erősen felkavaróak a számukra.
Érzékenyebb gyerekekre pedig már az is igen megrendítően tud hatni, amikor közvetett módon hallanak a szomszédban zajló eseményekről, mások negatív tapasztalásairól.
A világhálón felgyorsultak a hírek, a tartalmak, az élő kapcsolattartások. Az gyerekek, fiatalok sok esetben a híreket nem is a különböző hírportálokról, hanem saját (kor)társaiktól szerzik.
Online felületekről, fórumokról, játékokból „ismerik” egymást, így akár egész éjjel hallgathatták, hogy kilométerekre tőlük társaik mit élnek át, mi zajlik körülöttük, s bennük ez milyen félelmeket, szorongásokat, negatív érzéseket szült. Pánik, félelem, rettegés, szorongás – ezekkel az érzésekkel a gyerekek mind találkozhattak a társaik által, melyek bennük is hasonló nehéz érzelmek megélését generálják.
A reggeli hírek megrendítően hatottak gyerekre, felnőttre egyaránt. Megjelenhetnek a gyermeki fantáziákban a háborús szcenáriók, a pánik átélésének a különböző változatai, vagy éppen annak a mentális forgatókönyve, milyen lehet az éjszaka közepén mindent hátrahagyva menekülőre fogni, s közben látni és hallani a rakétákat, vagy éppen embertársaik élet-haláltusáját.
Hogyan segíthetünk ebben felnőttként, szülőként?
1. Biztosítsunk teret és időt a kommunikációra
A gyerekek stressz-szintje várhatóan emelkedni fog, az iskolai falain belül, az egymás közt zajló kommunikációban is benne lesznek a háborús események. Szülőként biztosítsunk teret arra, hogy a bennük felgyülemlett feszültséget kibeszélhessék, letehessék.
2. Forduljunk értő figyelemmel a gyermek felé
A legtöbb, amit e feszült helyzetben tehetünk, hogy teljes figyelemmel a gyerekek felé fordulunk. A gyerekek felé való odafordulásunk minden esetben legyen nyílt, őszinte, elfogadó, még ha a téma bennünk, felnőttekben is nehéz érzéseket kelt. Adjunk teret az érzések átbeszélésére, és biztosítsuk a gyerekeknek, hogy minden esetben fordulhatnak hozzánk.
3. A gyermek életkorának megfelelő tájékoztatás
A gyerekekkel való kommunikációban nagyon fontos, hogy a saját szintjükön, ám valós választ kapjanak az őket foglalkoztató kérdésekre. Csökkentve ezáltal a belső szorongásukat, feszültségeiket. A ki nem mondott gondolatok, kérdések csak további nehéz érzéseket, szorongást okozhatnak.
Azonban kiemelt fontosságú, hogy a beszélgetés, a válaszadás módja a gyermek életkorának megfelelő legyen. Sose a hírekből informáljuk őket, illetve minden esetben kerüljük a médiában lévő fotókat, videókat, hiszen azok túlságosan felkavaróak lehetnek a számukra.
Érdemes tudatosítani azt is, hogy csakúgy, mint a meséknél, a gyermekek még másképpen értelmezik a történéseket, más képi- és jelentéstartalommal ruházzák fel őket, mint mi. Különösen igaz ez a még óvodás korosztályra, ahol a háború, vagy a katona szavak jelentéstartalma attól is függeni fog, hogy mi mivel ruházzuk fel őket, hogyan beszélünk ezekről. Ami bennünk kétségbeesést és bizonytalanságot szül, az a kicsi gyermekben a világról való ismeretek korlátozottsága miatt, kíváncsiságot és őszinte érdeklődést kelthet. Ne lepődjünk meg tehát, ha egyre-másra tisztázó kérdéseket tesz fel, vagy ha később is vissza-vissza tér a témához és újabb válaszokat igényel.
A kamaszoknál a legtöbbet azzal tehetjük, ha a híreket együtt nézzük velük. Teret adva ezzel a látottak megbeszélésének, kiben milyen érzéseket keltettek a látott események, ő mit gondol a történtekről, stb.
4. A kevesebb néha több
Tartózkodjunk attól, hogy túl sok információval árasszuk el a gyermekeket. Fogalmazzunk tömören és egyszerűen, miközben megerősítjük bennük, hogy biztonságban vannak, vigyázunk rájuk. Nem is a tényszerű közlés a lényeg, hanem a szavak mögött meghúzódó érzelmi tartalom. Igyekezzünk biztonságot sugározni a számukra.
5. Saját szorongásszintünk kezelése
A felnőttek (szülők) szorongásszintjének a csökkenése már önmagában is megnyugtató módon hat a gyerekekre, jelentősen hozzájárulva ezzel a fiatalok szorongásának a csökkenéséhez is. Őszintén merjük megfogalmazni a saját nehéz érzéseinket, s hasonlóra biztassuk a gyerekeket is. Tegyük világossá, hogy teljesen természetes megijedni, félni, vagy éppen szomorúságot érezni a történések miatt, és ezek az érzések bátran megélhetők, kifejezhetők.
6. Az agresszió megjelenése játékban
A kisebb, óvodás korosztályra különösen jellemző, hogy rajzban, illetve szimbolikus játékban dolgozzák fel a velük történteket. Mind a szerepjátékban, mind a vizuális kifejezésmódban megjelenhetnek agresszív tartalmak: háborút rajzol harckocsikkal, vagy éppen durrogtatva, puffogtatva lopakodik a lakásban, hogy elkapja a gonoszokat. Fontos, hogy adjunk teret ezeknek a cselekedeteknek, és ne akarjuk nullára korlátozni az agresszív tartalmakat ezekben a helyzetekben.
A gyermek ilyenkor egy jól körülhatárolt térben, a maga módján dolgozza fel, szublimálja a benne megjelenő érzéseket, késztetéseket, feszültségeket. Szüksége van arra, hogy kijátssza, kirajzolja magából ezeket, mert így tudja feldolgozni a történteket. Akár még mi is beszállhatunk a játékba, és közösen alakíthatjuk a történéseket, megoldásokat kanyaríthatunk a játék során, de a motivációnk ne az legyen, hogy agressziómentesítsük a játékot, hanem hogy a gyermek meg tudja élni és le tudja tenni ezeket a „terheket.” Mi egyszerűen csak mellette vagyunk, és a játékon keresztül tartalmazzuk a megéléseit.
Egyáltalán nem könnyű a helyzet, amiben vagyunk, és egyelőre még nem látni a végét. Most egylőre az empatikus odafordulásnak és meghallgatásnak, az egymásra figyelésnek van itt az ideje. Forduljunk türelemmel, szeretettel a gyermekek és egymás felé.
A gyakorlati útmutató elkészítésében Németh Zsófia, pedagógiai szakpszichológusjelölt, a Mindset Online Szaklap főszerkesztője is közreműködött.
Felhasznált Irodalom:
Kim John Payne: Egyszerűbb gyermekkor. Kulcslyuk Kiadó Kft. 2013.
Amy Morin (2017). How to Talk to Kids About Terrorism. Psychology Today. Letöltve: https://www.psychologytoday.com/us/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201711/how-talk-kids-about-terrorism 2022.02.24.
Amy Morin (2021). Talking to Your Kids About War. Letöltve: https://www.verywellfamily.com/how-to-talk-to-kids-about-war-4147597 , 2022.02.24.
Bojti Andrea: Hogyan beszélj a gyermekeddel a háborúról? https://fb.watch/bokT7HCuFH/ Letöltve: 2022. 02. 25.
Deliága Éva: Mit mondjunk a gyereknek a koronavírusról? https://deliagaevagyermekpszichologus.blog.hu/2020/03/11/kenyszer_vakacio Letöltve: 2022. 02. 25.
!-->
Felhasznált irodalom Tegnap reggelre egyetlen pillanat alatt minden megváltozott: Oroszország megtámadta Ukrajnát, a közvetlen közelünkben háború tört ki. Talán nehéz is pontosan megfogalmazni mi minden változott: az egymásba, a bizalomba, a kölcsönös tiszteletbe, a biztonságba vetett hitünk. Ebből felocsúdva pedig felmerül a kérdés: mit érzékelnek mindebből a gyerekek? Hogyan lehet „jól” válaszolni a kérdéseikre? Szülőként, felnőttként mit tehetünk azért, hogy gyermekeink biztonságérzete újra megfelelő lehessen, és napjaikat ne szorongva töltsék? Petrusán-Molnár Dalma tanácsadó szakpszichológus, relaxációs- és szimbólumterapeuta cikke. Egy pillanat alatt minden megváltozott... Az elmúlt években számtalan váratlan változással, krízissel kellett szembe néznie a világnak, köztük a gyermekeinknek is. A pandémia kapcsán már az egészen kis gyerekeknél is megjelent a bizonytalanság érzése, hogyan lehet megküzdeni a váratlan eseményekkel, a szeparációval, az egyéni és/vagy kollektív veszteségekkel, a szorongással, annak az érzésével, amikor egyik pillanatról a másikra minden megváltozik körülöttük. A mostani események kapcsán az iskolás, gimnazista korú gyerekeknél egyre sűrűbben jelent meg az igény, hogy a szomszédban zajló eseményekről beszélhessenek, érzéseiket, kételyeiket, szorongásaikat behozhassák az órára. A feszültségüket iskolában legtöbbször az egymással és tanáraikkal való beszélgetések menték igyekeztek oldani. Elég egy elkapott folyosói szóváltás, egy szülői beszélgetés, egy hírfoszlány hallása, vagy éppen egy nagyobb testvér végighallgatása. Elég, ha a közösségben csupán egy gyerek felhozza témaként vagy játékként az eseményeket, s a háború máris testet ölt előttük a térben. A világ alig kezd el felocsúdni a pandémia hatásából, a lélek még talán meg sem nyugodott a Covid okozta szorongástól, és máris egy újabb, igen jelentős mértékű krízissel kell megküzdeni. A gyerekek könnyen olvashatnak olyan tartalmakat, vagy éppen láthatnak olyan fotókat, és videókat, melyek erősen felkavaróak a számukra. Érzékenyebb gyerekekre pedig már az is igen megrendítően tud hatni, amikor közvetett módon hallanak a szomszédban zajló eseményekről, mások negatív tapasztalásairól. Online felületekről, fórumokról, játékokból „ismerik” egymást, így akár egész éjjel hallgathatták, hogy kilométerekre tőlük társaik mit élnek át, mi zajlik körülöttük, s bennük ez milyen félelmeket, szorongásokat, negatív érzéseket szült. Pánik, félelem, rettegés, szorongás – ezekkel az érzésekkel a gyerekek mind találkozhattak a társaik által, melyek bennük is hasonló nehéz érzelmek megélését generálják. A reggeli hírek megrendítően hatottak gyerekre, felnőttre egyaránt. Megjelenhetnek a gyermeki fantáziákban a háborús szcenáriók, a pánik átélésének a különböző változatai, vagy éppen annak a mentális forgatókönyve, milyen lehet az éjszaka közepén mindent hátrahagyva menekülőre fogni, s közben látni és hallani a rakétákat, vagy éppen embertársaik élet-haláltusáját. Hogyan segíthetünk ebben felnőttként, szülőként? 1. Biztosítsunk teret és időt a kommunikációra A gyerekek stressz-szintje várhatóan emelkedni fog, az iskolai falain belül, az egymás közt zajló kommunikációban is benne lesznek a háborús események. Szülőként biztosítsunk teret arra, hogy a bennük felgyülemlett feszültséget kibeszélhessék, letehessék. 2. Forduljunk értő figyelemmel a gyermek felé A legtöbb, amit e feszült helyzetben tehetünk, hogy teljes figyelemmel a gyerekek felé fordulunk. A gyerekek felé való odafordulásunk minden esetben legyen nyílt, őszinte, elfogadó, még ha a téma bennünk, felnőttekben is nehéz érzéseket kelt. Adjunk teret az érzések átbeszélésére, és biztosítsuk a gyerekeknek, hogy minden esetben fordulhatnak hozzánk. 3. A gyermek életkorának megfelelő tájékoztatás A gyerekekkel való kommunikációban nagyon fontos, hogy a saját szintjükön, ám valós választ kapjanak az őket foglalkoztató kérdésekre. Csökkentve ezáltal a belső szorongásukat, feszültségeiket. A ki nem mondott gondolatok, kérdések csak további nehéz érzéseket, szorongást okozhatnak. Azonban kiemelt fontosságú, hogy a beszélgetés, a válaszadás módja a gyermek életkorának megfelelő legyen. Sose a hírekből informáljuk őket, illetve minden esetben kerüljük a médiában lévő fotókat, videókat, hiszen azok túlságosan felkavaróak lehetnek a számukra. Érdemes tudatosítani azt is, hogy csakúgy, mint a meséknél, a gyermekek még másképpen értelmezik a történéseket, más képi- és jelentéstartalommal ruházzák fel őket, mint mi. Különösen igaz ez a még óvodás korosztályra, ahol a háború, vagy a katona szavak jelentéstartalma attól is függeni fog, hogy mi mivel ruházzuk fel őket, hogyan beszélünk ezekről. Ami bennünk kétségbeesést és bizonytalanságot szül, az a kicsi gyermekben a világról való ismeretek korlátozottsága miatt, kíváncsiságot és őszinte érdeklődést kelthet. Ne lepődjünk meg tehát, ha egyre-másra tisztázó kérdéseket tesz fel, vagy ha később is vissza-vissza tér a témához és újabb válaszokat igényel. A kamaszoknál a legtöbbet azzal tehetjük, ha a híreket együtt nézzük velük. Teret adva ezzel a látottak megbeszélésének, kiben milyen érzéseket keltettek a látott események, ő mit gondol a történtekről, stb. 4. A kevesebb néha több Tartózkodjunk attól, hogy túl sok információval árasszuk el a gyermekeket. Fogalmazzunk tömören és egyszerűen, miközben megerősítjük bennük, hogy biztonságban vannak, vigyázunk rájuk. Nem is a tényszerű közlés a lényeg, hanem a szavak mögött meghúzódó érzelmi tartalom. Igyekezzünk biztonságot sugározni a számukra. 5. Saját szorongásszintünk kezelése A felnőttek (szülők) szorongásszintjének a csökkenése már önmagában is megnyugtató módon hat a gyerekekre, jelentősen hozzájárulva ezzel a fiatalok szorongásának a csökkenéséhez is. Őszintén merjük megfogalmazni a saját nehéz érzéseinket, s hasonlóra biztassuk a gyerekeket is. Tegyük világossá, hogy teljesen természetes megijedni, félni, vagy éppen szomorúságot érezni a történések miatt, és ezek az érzések bátran megélhetők, kifejezhetők. 6. Az agresszió megjelenése játékban A kisebb, óvodás korosztályra különösen jellemző, hogy rajzban, illetve szimbolikus játékban dolgozzák fel a velük történteket. Mind a szerepjátékban, mind a vizuális kifejezésmódban megjelenhetnek agresszív tartalmak: háborút rajzol harckocsikkal, vagy éppen durrogtatva, puffogtatva lopakodik a lakásban, hogy elkapja a gonoszokat. Fontos, hogy adjunk teret ezeknek a cselekedeteknek, és ne akarjuk nullára korlátozni az agresszív tartalmakat ezekben a helyzetekben. A gyermek ilyenkor egy jól körülhatárolt térben, a maga módján dolgozza fel, szublimálja a benne megjelenő érzéseket, késztetéseket, feszültségeket. Szüksége van arra, hogy kijátssza, kirajzolja magából ezeket, mert így tudja feldolgozni a történteket. Akár még mi is beszállhatunk a játékba, és közösen alakíthatjuk a történéseket, megoldásokat kanyaríthatunk a játék során, de a motivációnk ne az legyen, hogy agressziómentesítsük a játékot, hanem hogy a gyermek meg tudja élni és le tudja tenni ezeket a „terheket.” Mi egyszerűen csak mellette vagyunk, és a játékon keresztül tartalmazzuk a megéléseit. Egyáltalán nem könnyű a helyzet, amiben vagyunk, és egyelőre még nem látni a végét. Most egylőre az empatikus odafordulásnak és meghallgatásnak, az egymásra figyelésnek van itt az ideje. Forduljunk türelemmel, szeretettel a gyermekek és egymás felé. A gyakorlati útmutató elkészítésében Németh Zsófia, pedagógiai szakpszichológusjelölt, a Mindset Online Szaklap főszerkesztője is közreműködött. Felhasznált Irodalom: Kim John Payne: Egyszerűbb gyermekkor. Kulcslyuk Kiadó Kft. 2013. Amy Morin (2017). How to Talk to Kids About Terrorism. Psychology Today. Letöltve: https://www.psychologytoday.com/us/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201711/how-talk-kids-about-terrorism 2022.02.24. Amy Morin (2021). Talking to Your Kids About War. Letöltve: https://www.verywellfamily.com/how-to-talk-to-kids-about-war-4147597 , 2022.02.24. Bojti Andrea: Hogyan beszélj a gyermekeddel a háborúról? https://fb.watch/bokT7HCuFH/ Letöltve: 2022. 02. 25. Deliága Éva: Mit mondjunk a gyereknek a koronavírusról? https://deliagaevagyermekpszichologus.blog.hu/2020/03/11/kenyszer_vakacio Letöltve: 2022. 02. 25. A történelemórák távolinak tűnő leckéi egy éjszaka alatt ijesztő valósággá váltak a számukra. A háború gyermekeink életében való megjelenése elkerülhetetlenné vált.
A gyerekek okosak, mindent látnak és mindent hallanak. A fiatalok az interneten keresztül többet látnak és olvasnak, a háborús helyzetről folyamatosan áramló hírek pedig újabb szorongásokat szülnek.
A világhálón felgyorsultak a hírek, a tartalmak, az élő kapcsolattartások. Az gyerekek, fiatalok sok esetben a híreket nem is a különböző hírportálokról, hanem saját (kor)társaiktól szerzik.