Ahhoz, hogy új készségeket fejlesszünk ki, vagy fejlődjünk, sokszor ki kell lépnünk a komfortzónánkból, ami nem kis kellemetlenséget tud okozni. Tegyük fel, hogy jobb előadók akarunk lenni: ehhez muszáj gyakorolnunk a beszédet mások előtt, ami elsőre szorongással tölthet el. Ha tehát el akarjuk kerülni a fejlődéssel járó kellemetlen érzéseket, azzal saját növekedésünknek szabhatunk gátat.
Törvényszerű, hogy a növekedés megtapasztalása előtt átmegyünk az ún. „félelem zónán”, amint kiléptünk a komfortzónánkból – így tehát a sikerélményt megelőzik a kellemetlen érzések, a szorongás, félelem, izgulás, bizonytalanság. Ennek eredményeképpen sokszor úgy is döntünk, hogy az érzelmi diszkomfort nem éri meg, és feladjuk a célunkat azelőtt, hogy megtapasztalnánk a fejlődést.
Gondoljunk például arra, amikor fogadalmat teszünk, hogy mostantól rendszeresen edzünk, vagy egészségesen táplálkozunk! Ezeket a fogadalmakat nem azért nem tartjuk be, mert ne lennénk fizikailag képesek rá, hanem lélekben adjuk fel nagyon hamar, amikor a kellemetlen érzések gyűlnek bennünk, a jutalom, azaz a befektetett energiánk megtérülése a látható fejlődés formájában, pedig késik.
Mi lenne azonban, ha átkereteznénk a kellemetlen érzésekhez való hozzáállásunkat, és azt a haladás jelének tekintenénk, és olyasvalaminek, amelyre törekedni kell, nem pedig elkerülni? A Psychological Science egy új tanulmánya azt sugallja, hogy ez a gondolkodásmód jobban ösztönözheti az embereket a céljaik elérésére.
Az első vizsgálatban 557 felnőtt vett részt kezdő szintű improvizációs műhelyekben. A résztvevők a „Add át a fókuszt!” elnevezésű improvizációs játékot játszották, ami azt jelenti, hogy a csoport egyik tagja tetszés szerint mozog a szobában, míg a többiek mozdulatlanul állnak és nézik; egy ponton a szabadon mozgó improvizátor úgy dönt, hogy a „fókuszt” átadja a csoport másik tagjának, aki átveszi a vezetést, és innentől kezdve ő kerül a reflektorfénybe.
A gyakorlat megkezdése előtt a résztvevők felének azt mondták, hogy a cél „kínosan és kényelmetlenül érezni magukat”, és ezek az érzések azt jelzik, hogy a gyakorlat működik. A kontrollcsoportba tartozó résztvevők pedig egyszerűen megkapták a gyakorlat utasításait, anélkül, hogy szót ejtettek volna a kényelmetlenségről.
A kutatók videófelvételeket készítettek az improvizációkról, amelyeket később a kitartás (mennyi ideig álltak a résztvevők a reflektorfényben, mielőtt átadták a csoport másik tagjának) és a kockázatvállalás (mennyire feszegették a határokat, vagy mennyit mentek el az improvizálás során) alapján értékeltek. A csapat azt találta, hogy azok a résztvevők, akiknek azt mondták, hogy a feszengő érzés jót jelent, több időt töltöttek az improvizálással, és nagyobb kockázatvállalást mutattak, amit a szerzők úgy értelmeznek, hogy motiváltabbak voltak a feladat során.
További online kísérletek is alátámasztották, hogy a kényelmetlenség érzésének keresése számos más helyzetben is motiválhatja az embereket. Az egyik tanulmányban a résztvevők részt vettek egy írásgyakorlaton, amelyről azt mondták, hogy segítheti őket egy fontos érzelmi problémájuk megoldásában. Az előző kísérlethez hasonlónak egy részüknek azt mondták, hogy a gyakorlat célja, hogy kínosan és kényelmetlenül érezzék magukat, és ezek az érzések a feladat sikerességének a jelei. A feladat elvégzése után ezek a résztvevők nagyobb valószínűséggel hitték el, hogy a gyakorlat segítette őket az érzelmi növekedésben és a megküzdési készségeik fejlesztésében, és motiváltabbak voltak a jövőbeni megismétlésére, mint a kontrollcsoport.
Összességében az eredmények azt sugallják, hogy motiváltabbak és kitartóbbak leszünk a céljaink elérésében, ha a kínos vagy kellemetlen érzéseinket is a célnak, a fejlődés részének és az előrehaladás jelének tekintjük. Ez motiválhat bennünket, amikor olyan dolgokkal szembesülünk, amelyeket egyébként egyszerűen negatív érzelmi élményeknek látnánk, és inkább meghátrálnánk tőlük.
Woolley K, Fishbach A. Motivating Personal Growth by Seeking Discomfort. Psychological Science. 2022;33(4):510-523. doi:10.1177/09567976211044685