A férfiszerepekről szóló társadalmi elvárások sokat változtak az elmúlt évtizedekben. A női emancipáció és az esélyegyenlőségi törekvések kétségkívül rengeteg pozitív változást hoztak. Ugyanakkor mindez nemcsak a nők, hanem a férfiak helyzetét is megváltoztatta – felborította az évszázadokig fennálló status quót. És ehhez a változáshoz nem mindenkinek könnyű alkalmazkodnia. A Kamaszok kapcsán is előtérbe került a nemi szerepek kérdésköre, hiszen a sorozat valósághűen szemléltette, hogyan okozhat belső konfliktust egy fiatal fiúban, ha nem képes megélni a kultúrája vagy akár a közvetlenül az apja által elvárt maszkulin énképet. Ebben a cikkben az incelség és a toxikus maszkulinitás témakörét járjuk körül, és látni fogjuk azt is, hogy mi történik, ha a férfiasságról alkotott kép torzul, és mérgező formában jelenik meg a társadalomban.
Az önállóan gondolkodó nőket a középkorban gyakran boszorkánynak bélyegezték. Szerencsére azóta sokat változott a világ: mára jóval kiegyenlítettebbek lettek a nemek közötti erőviszonyok. A korábban kizárólagosan férfiakhoz vagy nőkhöz rendelt szerepek – mint a munkavállalás vagy a háztartás vezetése – fokozatosan fellazultak, és egyre inkább bárki számára elérhetővé váltak nemtől függetlenül.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a nők „elférfiasodnának", vagy hogy le akarnák győzni a férfiakat. Épp ellenkezőleg:
minden emberben ott él egyaránt a maszkulin – vagyis cselekvő – és a feminin – vagyis befogadó – oldal. Akárcsak a jin és a jang, ezek a minőségek nem ellentétei, hanem kiegészítői egymásnak.
Nem lehet élesen szétválasztani őket: inkább egymásba olvadnak, ahogyan a jin-jang szimbólum fehér és fekete félkörei is tartalmazzák egymás esszenciáját. Ez az összefonódás érvényesül társadalmi és egyéni szinten egyaránt.
Ám az egyensúly felborulása sokakban bizonytalanságot, félelmet vagy frusztrációt szül – és könnyen versengésbe fordulhat. Ilyen reakció lehet a toxikus maszkulinitás is, amikor a férfiasságról alkotott kép torzul, és szélsőséges, káros formában jelenik meg.
Cikkünkből kiderül:
- Mit takar a toxikus maszkulinitás fogalma?
- Mit jelent incelnek lenni, és milyen pszichológiai mozgatórugói vannak ennek az identitásnak?
- Hogyan segíthetjük egy kiegyensúlyozottabb férfikép kialakulását társadalmi szinten?
Toxikus maszkulinitás: hogyan válik fojtogatóvá a férfiszerep?
Fontos leszögezni, hogy önmagában a maszkulinitás és a férfi szerepek nem károsak. A probléma akkor kezdődik, amikor ezek a szerepek túl szűkké, merevvé és kizáróvá válnak; hiányzik belőlük a rugalmasság, és nem engednek a személyiség számára mozgásteret. Társadalmunk alapjaiban egy olyan elvárásrendszerre épül, ami szerint az „igazi férfi” kemény, érzelemmentes, domináns, mindig erős, és soha nem kér segítséget. A férfiszerep kulcsmotívumai ezáltal nem az önismeret, önelfogadás vagy a másokkal való kapcsolódás, hanem az elfojtás, a hatalomért való küzdelem és a versengés.
A toxikus maszkulinitás elutasítja az empátiát, az önreflexiót és a sebezhetőség vállalását. Aki mégis képviseli ezeket, azt gyengének, nőiesnek vagy „nem igazi férfinak” bélyegzik, és gyakran akár ki is közösítik.
A toxikus maszkulinitás sokféleképpen megjelenhet a mindennapjainkban:
- amikor egy kisfiút azért zaklatnak az osztálytársai, mert nem viselkedik vagy nem néz ki „elég férfiasan”;
- amikor egy kisfiú sír, és az apja megszidja, hogy ez csak katonadolog, és hogy a férfiak nem szoktak sírni;
- amikor egy férfi előírja a párjának, hogy mit vehet fel és mit nem, vagy megszabja, hogy kivel találkozhat;
- amikor egy férfi nem mer érzelmileg megnyílni a partnerének, nehogy gyengének tűnjön;
- amikor egy férfi mentális nehézségeket él át, de nem kér segítséget, mert attól fél, hogy gyengének tűnik.
A toxikus maszkulinitás nemcsak a társadalmat mérgezi, de maguknak a férfiaknak is árt. Az American Psychological Association (APA) irányelvei alapján a hagyományos férfiszerepekkel való azonosulás pszichológiai szempontból káros lehet.
Több mint 40 év kutatása alapján megállapították, hogy ha a fiúkat arra szocializálják, hogy elnyomják az érzelmeiket, az hosszú távon belső (pl. depresszió) és külső (pl. agresszió) sérüléseket okoz.
Az új APA-irányelvek célja, hogy a pszichológusok segítsék a férfiakat megszabadulni azoktól a belsővé tett társadalmi elvárásoktól, amelyek sokszor több kárt okoznak, mint hasznot.
Kik azok az incel férfiak?
Az „incel” szó az angol involuntary celibate (önkéntelen cölibátus) kifejezésből ered, és olyan emberekre – elsősorban férfiakra – utal, akik úgy érzik, hogy bár vágynak rá, valamilyen okból képtelenek romantikus vagy szexuális kapcsolatot kialakítani. Nem önként választják a szingliséget és a cölibátust, hanem úgy érzik, ők a „rendszer áldozatai".
Noha nincs egységes definíciója annak, ki számít „incelnek”, a közösség tagjai gyakran hasonló érzéseket és elképzeléseket osztanak meg magukról és a világról. Gyakran online, zárt közösségekben kommunikálnak, ahol hangot adhatnak dühös, fatalista nézeteiknek, mint például, hogy a nők csak az alfa férfiakat kedvelik, csak a férfiak külseje, pénze vagy hatalma számít nekik – ezzel igazolják saját esélytelenségüket és kudarcaikat.
Sokan közülük gyermekkori bántalmazás elszenvedői vagy kiközösítettek, és gyakoriak náluk a mentális nehézségek is – például depresszió, szorongás vagy autizmus spektrumzavar. A legtöbben alacsony önértékeléssel küzdenek, elégedetlenek a külsejükkel, és szinte meggyőződésük, hogy emiatt senki sem fogja őket szeretni és elfogadni. Egyesek szerint olyan érzés ez, mintha a nők tudatosan lehetetlenítenék el őket, míg mások mindezt a „Chadeknek”, vagyis jóképű, tipikus alfahímeknek kedvező rendszernek tulajdonítják.
Az incel ideológia egyik kulcsfogalma az úgynevezett „Black Pill” – ez egy sötét világlátást jelent, amely szerint az incelség nem múlik el, és semmi nem segíthet rajta. Ezt az állapotot véglegesnek tartják, és gyakran úgy érzik, hogy a társadalom – különösen a nők – tehetnek az ő szenvedésükről.
A nők iránt érzett vonzalom így gyakran keveredik bennük haraggal, csalódottsággal és elutasítással. Az ilyen online közösségekben gyakori a nőellenes retorika, a feminizmus démonizálása és olyan tévhitek terjesztése, amelyek a nemi erőszakot bagatellizálják, vagy megkérdőjelezik a nők ilyen jellegű tapasztalatait.
Az incelség lelki hátterében a nyomasztó szerepelvárások, az ént sújtó önbizalomhiány és a felgyülemlett frusztráció „toxinjai" folyamatosan újratermelődnek, átjárják a személyiséget, formálják a gondolkodást, és megerősítik az egyén negatív tapasztalatait.
Miért lehet vonzó az incel-közösség?
Kívülről nézve nehéz megérteni, miért csatlakozna bárki egy olyan közösséghez, amely dühöt, nőgyűlöletet és fatalizmust áraszt. De ha közelebbről szemléljük, az incel-csoportok nemcsak elutasítást, hanem valami nagyon is emberit kínálnak: identitást, közösséget és a problémáik érzelmi feldolgozását – még ha torz formában is. Emellett sokan elutasítják az incelség nőgyűlölettel való asszociációját, és még inkább stigmatizáltnak érzik magukat, amikor a jelenség ezen aspektusával azonosítják őket.
„Nem veled van a baj, hanem a világgal.”
Ez a mondat sok fiatal férfinak felszabadító. A társas visszautasítás, kudarcélmények és magány után az incel-közösségek egy olyan narratívát kínálnak, amelyben nem ők tehetnek a helyzetükről. Az egyéni felelősség helyét átveszi a kollektív áldozatszerep – ez pedig paradox módon megerősítő élmény lehet. Végre egy hely, ahol megértik őket, és mások is osztoznak az érzéseikben.
Az „incel logika” tele van kognitív torzításokkal:
- Túláltalánosítás: „A nők csak a gazdag, magas, izmos férfiakat választják.”
- Fekete–fehér gondolkodás: „Ha nem vagy alfa, vesztes vagy.”
- Kontrollálhatatlanság, fatalizmus: „A világ igazságtalan, és ezen nem lehet változtatni.”
Ezek a sémák, bár megóvják az önértékelést, de közben elmélyítik a kiábrándultságot, és gátolják a fejlődést. Az incel-ideológia tehát egyfajta pszichológiai pajzs: segít externalizálni a fájdalmat („Nem bennem van a hiba”), és egy kényelmes, ám beszűkült áldozati szerepet kínál.
Mindezek mellett sokan azért kapaszkodnak az incel-narratívába, mert nincs más alternatív férfikép, ami kapcsolódást, elismerést vagy fejlődést jelenthetne. A hagyományos férfiszerep elérhetetlennek tűnik, az új férfiszerepek pedig nincsenek eléggé jelen, vagy nem számítanak előnyösnek korunk társadalmában.
Mikor válik veszélyessé?
Bár nem minden incel erőszakos, bizonyos esetekben ezek a közösségek radikalizálódhatnak. Ez a folyamat egy fokozatos, de jól felismerhető pszichológiai spirálként zajlik.
A kirekesztettség, a személyes kudarcélmények és a magány érzéséből indul ki, amelyet a harag követ – ez először önmagukra irányul, később a nőkre és a társadalomra vetítik ki indulataikat. A harag könnyen átalakul gyűlöletté, amelynek céltáblái rendszerint azok, akik nem értik meg vagy megvetik őket: a csinos nők, akik bárkit megkaphatnak és a jól szituált, sikeres, vonzó külsejű férfiak. A gyűlölet könnyen bosszúvágyat szül, amellyel „igazságot tesznek", és megtorolják – önigazolásként használt – sérelmeiket.
Ennek tragikus példája Elliot Rodger esete, aki 2014-ben több embert meggyilkolt, majd videóüzenetben indokolta tettét – az incel-közösségekben pedig hősként ünnepelték. A hasonló fórumok radikalizációs gócpontok lehetnek, főleg ha semmilyen ellenhatás vagy kritikai ellenpont nem fogalmazódik meg velük szemben.
Mit tehetünk társadalmi és egyéni szinten?
Az incel-jelenség nemcsak pszichológiai, hanem társadalmi kérdés is. A megoldás sem lehet csak elítélés vagy kitiltás – párbeszédre, megértésre és alternatívákra van szükség.
1. Pszichoedukáció
Oktatásban, médiában, közösségi terekben fontos megmutatni, hogy többféle férfikép létezik, és hogy a férfiasság része az önreflexió, az empátia és az érzelmi sebezhetőség is.
2. Empátia és támogatás
A megbélyegzés csak mélyíti az elidegenedést. Fontos, hogy a társadalom valódi figyelemmel forduljon a magányos, elbizonytalanodott fiatal férfiak felé, különösen serdülőkorban, amikor az identitás formálódik.
3. Mentális egészség támogatása
A férfiak gyakran nem keresnek terápiás segítséget. Fontos lenne olyan környezetet teremteni, ahol nem szégyen segítséget kérni – sőt, ahol a segítségkérés a bátorság jele.
4. Pozitív maszkulinitás bemutatása
Az erő nem az elnyomásban, hanem a felelősségvállalásban, gondoskodásban és az önreflexióban rejlik. Minél több ilyen példát látunk a médiában, oktatásban, hétköznapi kapcsolatokban, annál kevésbé lesz vonzó a szélsőséges toxikus alternatíva.
Ha csak egyféleképpen lehet valaki „igazi férfi”, akkor nagyon sok fiú és férfi fogja úgy érezni, hogy ő nem elég jó. Itt az ideje, hogy olyan férfiképeket mutassunk, amelyek nem kizárnak, hanem befogadnak. Ahol a sebezhetőség nem gyengeség, hanem az emberi kapcsolódás kulcsa. Ahol az erőt nem mások leuralása, hanem önmagunk vállalása jelképezi.
Andersen, J. C. (2024). To Alleviate Stigma: How Incels Negotiate Masculinity Online. Men and Masculinities, 27(5), 472-491. https://doi.org/10.1177/1097184X241285447 (Original work published 2024)
Scarlott, M. (2023). Incels, Violence, and Masculinity: How Masculinity and Membership to Online Communities Shape Perceptions of Violence. City University of New York John Jay College of Criminal Justice.
https://www.verywellmind.com/what-is-toxic-masculinity-5075107
https://www.apa.org/monitor/2019/01/ce-corner