Megvalósulatlan álmok, „mi lett volna, ha” kérdések tucatjai... Talán mindannyiunk életében akadnak olyan területek, amelyeket kevésbé sikerült kiaknázni. De ugye te sem akarsz az a szülő lenni, aki a gyermekén keresztül éli meg beteljesületlen vágyait? Persze a gyerekek sokszor még nincsenek tisztában azzal, hogy mit is akarnak, vagy épp mi az, amiben tehetségesek lesznek. Hogyan segíthetünk nekik mégis, hogy megtalálják a saját útjukat? Hogyan ismerhetjük fel, hogy mi az, amiben kiemelkedően teljesítenek? Hogyan ápolhatjuk a tehetségüket úgy, hogy közben megmaradjon a boldog gyermekkoruk?

A kiemelkedően teljesítő emberek szülei általában már korán felismerik a gyermekeik természetes képességeit, és célzottan támogatják azokat. Ez a támogatás pedig nem csak az anyagi feltételekre szűkül le: az érzelmi és mentális segítségnyújtás éppolyan fontos, ha azt szeretnénk, hogy a gyermekünk képes legyen kiteljesedni a választott területen. Ez a fajta hozzájárulás és figyelem kulcsfontosságú lehet a kiemelkedő eredmények eléréséhez.

Cikkünkből kiderül:

  1. Miként fedezhetjük fel a gyermekünk tehetségét?
  2. Hogyan segíthetjük gyermekünk tehetségének kibontakozását?
  3. Melyek a tehetséggondozás előnyei?

De hogyan ismerhetjük fel, hogy miben kiemelkedő a gyermekünk? Miként segíthetjük őt abban, hogy kibontakoztassa a tehetségét? Cikkünkben erre keressük a választ.

1. Térképezzük fel gyermekünk érdeklődési területeit!

Kiindulásként nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, mi érdekli igazán a gyermekünket, mi iránt lelkesedik, mi hozza őt lázba. Hiszen ezek lesznek azok a területek, amelyeken motivált lesz a fejlődésre, ezek lesznek azok a tevékenységek, amelyekre szívesen szán időt és energiát.

Beszélgessünk sokat, szánjunk időt arra, hogy valóban meghallgassuk a gyermeket, vegyük észre, mely témák izgatják a legjobban.

Ahelyett, hogy mindenáron a saját elképzeléseinket próbálnánk rájuk erőltetni, hagyjuk, hogy szabadon megosszák a gondolataikat és vágyaikat.

2. Azonosítsuk a gyermek természetes készségeit!

A gyerekek természetüktől fogva bizonyos készségekkel és hajlamokkal rendelkeznek, amelyek már korán megmutatkozhatnak. Ezek megfigyelése és felismerése nagyban megkönnyítheti a „tehetséges területek” megtalálását. Nyitottság, kíváncsiság, elemző gondolkodás vagy épp művészi érzékenység? A szülők egyik fontos feladata lehet, hogy ezeket a természetes készségeket észrevegyék és fejlesszék. Amikor a gyermekek olyan területeken tevékenykednek, amelyek természetesen érdeklik őket, sokkal nagyobb eséllyel érnek el kiváló eredményeket.

3. Vonódjunk be a játékba, tanulásba!

A játék a gyermekek személyiségfejlődésének fontos eszköze, így sokat elárulhat arról, hogy milyen képességeik lehetnek. Figyeljük meg, milyen játékokkal szeretnek időt tölteni, hogyan reagálnak a kihívásokra, vagy épp vállalnak-e vezető szerepet a különböző csoportos tevékenységek során. Ez segíthet azonosítani, hogy miben tűnnek ki, mely területeken ügyesebbek. A közös tanulás során is hasznos felfedezéseket tehetünk ez ügyben.

4. Biztosítsunk változatos tevékenységeket!

Ha a gyermekünk tehetségének felfedezése a célunk, megkönnyíthetjük a feladatunkat, ha széles körű lehetőségeket biztosítunk. Engedjük meg a gyermekeinknek, hogy kipróbáljanak különböző sportokat, művészeti tevékenységeket vagy akár tudományos projektekben is részt vegyenek. Az ilyen tapasztalatok segíthetnek nekik, hogy felismerjék, mi az, ami igazán érdekli őket, illetve nekünk és a velük foglalkozóknak is, hogy meglássuk, miben tehetségesek igazán.

5. Segítsük elő a folyamatos fejlődésüket!

Ha támogatni akarjuk gyermekünk fejlődését, fontos, hogy reális elvárásokat támasszunk. A pozitív visszajelzések szerepe ma már egyáltalán nem vitatott témakör: dicsérjük meg gyermekeinket bátran, ha haladást értek el! De az őszinte – azonban kíméletes – kritika sem elhanyagolható. Ezekre mind szükség van ahhoz, hogy a gyermekek önbizalma növekedhessen, és ösztönözve érezzék magukat a további fejlődésre.

6. Kerüljük a túlvédelmező nevelést!

A gyermekek – éppúgy, ahogy a felnőttek – talán akkor tanulnak a legtöbbet, amikor hibázhatnak, és saját tapasztalataikból vonhatnak le következtetéseket. Ne nehezítsük meg ezt a dinamikát azzal, hogy minden akadályt eltávolítunk az útjukból!

Hagyjuk, hogy a saját szintjükön, a saját eszköztárukkal ők is aktív szerepet vállalhassanak a problémáik megoldásában!

7. Bátorítsuk őket a kitartásra!

Az életben való boldoguláshoz elengedhetetlen a kitartás és az ellenálló képesség. Mutassunk akár a saját életünkből példákat arra, hogyan küzdöttük le a nehézségeket, és bátorítsuk gyermekeinket, hogy ne adják fel könnyen!

Fontos, hogy megtapasztalják, nem csak az elsőre teljesített célokat, rögtön beteljesült sikereket nevezhetjük győzelemnek.

Gyakran a terveink megvalósításához vezető kacskaringós ösvény tesz minket erősebbé, kitartóbbá, bölcsebbé, ami hosszabb távon sokkal inkább hozzájárulhat a személyiségünk fejlődéséhez, mintha nem kellett volna semmivel megküzdenünk, és a siker csak úgy az ölünkbe hullott volna.

8. Váljunk pozitív példaképekké!

A gyermekek talán legfontosabb példaképei a szülők, így nem mindegy, milyen mintával járunk előttük. Ez egy hatalmas előny lehet, hiszen megmutathatjuk, hogy a kemény munka és az elhivatottság meghozza a gyümölcsét, a motiváltságunk, fegyelmezettségünk, kitartásunk pedig inspiráció lehet a gyermekeink számára.

Hiszen a tehetség önmagában nem elég.

Ahhoz, hogy igazán kamatoztatni tudjuk, rengeteg időt és energiát kell rászánnunk. A szorgalom, a kitartás, a tanulásra való motiváltság mind-mind elengedhetetlen összetevője annak, hogy a tehetséges gyermek valóban kiemelkedőt tudjon alkotni.

9. Támogassuk őket saját választásaikban!

Előfordulhat, hogy gyermekünk érdeklődése eltér a miénktől. Ez teljesen rendben van! Hagyjuk, hogy saját választásaikat kövessék, és támogassuk őket az általuk kiválasztott úton! Hiszen azok a tevékenységek, amelyek igazán érdeklik őket, sokkal vonzóbbak lesznek számukra, ezáltal pedig könnyebben és gyorsabban tanulnak majd. Keressük meg azt a területet, amelyre a gyermek fogékony, ahol sikerélmények érik őt, amiért hajlandó tenni – akkor is, ha az edzések, különórák sokszor fárasztóak vagy épp unalmasak –, ez fenntartja majd a motivációt a nehezebb napokon is.

A tehetséggondozás előnyei

A tehetség felismerése és támogatása számos pszichológiai előnnyel járhat. A gyermekek önbizalmának növekedését eredményezi, mivel a tehetségük észrevétele és fejlesztése azt jelzi számukra, hogy értékesek és különlegesek. Ez pozitívan hat az énképükre és az önértékelésükre egyaránt. A tehetségfejlesztés segíti az érzelmi kiegyensúlyozottságot is, mivel általa a gyermekek megtanulják kezelni nemcsak a sikereket, de a kihívásokat is. A társas kapcsolatokra is pozitív hatással lehet, hiszen a gyermekeket érdeklő tevékenységek során gyakran találkozhatnak hasonló beállítottságú társaikkal, akikkel kapcsolódni tudnak. Ráadásul a tehetséggondozás hozzájárul az érzelmi és mentális ellenálló képesség fejlesztéséhez is, amely rendkívül fontos tényezője a hosszú távon is sikeres és boldog életnek.

Egy gyermek tehetségének felfedezése és ápolása olyan hosszú távú befektetés, amely megalapozhatja a jövőben való boldogulását. Egy tehetséges gyermek – aki érzi, hogy támogatják –, magabiztosabban néz szembe az élet kihívásaival, és sikeresebb lehet mind a karrierje, mind a magánélete különböző területein.

A megfelelő támogatás, az önbizalom növelése, valamint a tanulási élmények gazdagítása mind-mind segíthetnek abban, hogy a gyermekek a lehető legjobban kibontakoztathassák képességeiket.

Fontos azonban arra is ügyelnünk, hogy a gyermekünk megmaradhasson gyermeki szerepében!

Legyen ideje játszani, a szabadban lenni, a szeretteivel és a barátaival időt tölteni. A tehetségek kiaknázására való törekvés soha ne menjen az egészséges és szeretetteli gyermekkor rovására!

Klein, B. (n.d.). Understanding your gifted child. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/twin-dilemmas/202301/understanding-your-gifted-child

Kiewra, K. A. (2019). Nurturing children's talents: A guide for parents. Bloomsbury Publishing USA.

Olszewski-Kubilius, P., Limburg-Weber, L., & Pfeiffer, S. (Eds.). (2003). Early gifts: Recognizing and nurturing children's talents. PRUFROCK PRESS INC..

Mehta, K. (2023, April 19). To parent elite performers, learn to identify your kids’ natural skills. Forbes. https://www.forbes.com/sites/kmehta/2023/04/19/to-parent-elite-performers-learn-to-identify-your-kids-natural-skills/