A mindfulness során figyelmünket szándékosan és ítélkezésmentesen a jelen pillanatra összpontosítjuk. Egyszerű, mégis hatékony technika, amely számos előnyt kínál a rendszeresen gyakorlók számára. Az elmúlt húsz évben robbanásszerűen növekedett a népszerűsége: podcastok, könyvek, cikkek és videók tömkelege foglalkozik a témával. A sokszor egymásnak ellentmondó információk azonban tévhitekhez vezethetnek. Ez pedig alááshatja a módszerbe vetett bizalmat, holott valamennyünk számára hasznos lehet fókuszáló képességünk megedzése. Cikkünkben leleplezzük ezeket a félrevezető tévhiteket.
1. A mindfulness az elme kiürítéséről szól
Az egyik talán leggyakoribb tévhit a mindfulnesszel kapcsolatban, hogy gyakorlása során teljesen kiürül az elme. Sok esetben a kezdő gyakorlók kudarcként élik meg, amikor ez nem teljesül. Holott inkább arról van szó, hogy megfigyeljük azt, ami éppen van. A gondolkodó-problémamegoldó üzemmódból hagyjuk magunkat átzsilipelődni a megfigyelő üzemmódba.
Amikor azt gyakoroljuk, hogy tudatosan legyünk jelen, megfigyeljük, hogy milyen érzeteink, érzelmeink és gondolataink vannak. Amennyiben szándékosan akarjuk megszüntetni a gondolatainkat vagy elnyomni őket, paradox módon felerősítjük azokat azáltal, hogy rájuk koncentrálunk. Ehelyett célravezetőbb lehet, hogy amennyiben észrevesszük, hogy elkalandozott a figyelmünk, nyugtázzuk, hogy így alakult, majd fókuszunkat visszahozzuk a jelenbe.
Cikkünkből kiderül:
- Mit tegyünk, ha elkalandozik a figyelmünk a tudatos jelenlét gyakorlatai közben?
- Mikor a legalkalmasabb az idő a gyakorláshoz?
- Csak buddhisták végezhetik a mindfulness ősi gyakorlatát?
A gondolatainkkal ellentétben a figyelmünket képesek vagyunk pusztán akarattal irányítani.
2. Csak akkor érdemes mindfulness gyakorlatot végezni, ha rosszul vagyunk lelkileg
Megfigyelések alapján sokan hajlamosak csak akkor foglalkozni a mentális egészségükkel, amikor épp nincsenek jól. Holott nagyon fontos lenne, hogy az öngondoskodási szokások, ideértve a mentális egészséggel való foglalkozást is, rutinszerűen beépüljenek a mindennapokba. Akik stresszes élethelyzetben naponta leülnek önmagukkal, és figyelmüket az itt és mostra összpontosítják, sokkal reziliensebben képesek viszonyulni az őket érő nehézségekhez. Amikor a körülmények lecsitulnak, könnyű abba belesodródni, hogy „Mivel most nem olyan stresszes az életem, így nem is szükséges gyakorolnom.” Holott a mindfulness a körülményektől függetlenül segít a mentális egészség megőrzésében. Mikor van a legalkalmasabb idő a gyakorlásra? Akkor, amikor éppen eszedbe jut!
Figyelmünk szándékos és ítélkezésmentes irányítása a jelen pillanatra szinte bárhol kivitelezhető, például evés közben is.
3. A mindfulness egy vallási gyakorlat, és csak buddhistáknak való
Bár eredete a buddhista meditációs gyakorlatokhoz vezethető vissza, a modern mindfulness technikák mentesek a vallási vagy spirituális elemektől. A mindfulness alapjain nyugvó terápiás technikák hatásosságát széles körben kutatják. A mindfulnessalapú stresszkezelés vagy a mindfulnessalapú kognitív viselkedésterápia elismert és evidenciaalapú módszerek a mentális egészség fejlesztésére. A mindfulness célja a jelen pillanat tudatos megélése és az érzelmek, gondolatok megfigyelése ítélkezés nélkül, ami bárki számára hasznos lehet vallási meggyőződésétől függetlenül. A módszer alkalmazása során nincsenek rituálék vagy vallási elkötelezettségek, így bárki számára hozzáférhető és gyakorolható.
+1: A mindfulnesst csak meditáció során lehetséges gyakorolni
Elterjedt tévhit, hogy csak meditáció közben gyakorolható a mindfulness. Valójában a jelen pillanat tudatos megélését jelenti, amit bárhol és bármikor gyakorolhatunk, akár egy séta közben, evéskor, a zuhany alatt állva vagy mindennapi beszélgetéseink során is. Fontos megérteni, hogy nem kell egy jógamatracon törökülésben elhelyezkedni ahhoz, hogy tudatosan éljük meg a jelent.
9 Common Misconceptions of Mindfulness / The Mindfulness Project blog. (2021. szeptember 01.). Letöltve: 2024. június 06. URL: https://www.londonmindful.com/blog/mindfulness-misconceptions/
Kabat-Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice 2003; 10: 144–156.
Kabat-Zinn J. Wherever you go, there you are: mindfulness meditation in everyday life. Hyperion, New York 1994.