A gyermekneveléssel kapcsolatos vizsgálatok kezdetben az anya–gyermek közötti kötődésre helyezték a hangsúlyt. Az elmúlt évtizedek kutatási eredményei azonban alátámasztották, hogy az apa jelenléte ugyanakkora jelentőséggel bír a gyermek életére, mint az anyáé. Cikkünkben azt járjuk körül, miért fontos az aktív apai részvétel a fejlődési folyamatban, az apáknak milyen elvárásokkal és kihívásokkal kell szembenézniük, és milyen következményekkel járhat a távollétük a fejlődés szempontjából.

A korábbi családmodellek – a társadalmi normákkal és elvárásokkal együtt – elsősorban az anyagi biztonság megteremtését tekintették az apa fő feladatának, miközben a gyermek mindennapi gondozása és nevelése kevésbé volt hangsúlyos. Mára azonban ez megváltozott. Egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy a férfiak tudatosan bevonódjanak, formálják szülői szerepüket, hiszen az apa–gyermek kapcsolat a gyerek életének különböző területeire óriási hatással van.

Cikkünkből kiderül:

  1. A férfiak általában előnyben részesítik az aktív, mozgásos, felfedező tevékenységeket.
  2. A gyermek kötődése nem függ a szülő nemétől – az anya és az apa is lehet elsődleges kötődési személy.
  3. Az apa hiánya érzelmi, viselkedésbeli, tanulmányi és kapcsolati nehézségekhez is vezethet.
  4. Az apa és gyermeke közötti erős kapcsolat hozzájárul a mentális jólléthez.

A kötődéselmélet alapjait Bowlby fektette le, amelyet Ainsworth fejlesztett tovább empirikus kutatásaival, kialakítva ezzel a biztonságosan kötődő, az elkerülő, az ambivalens és a dezorientált kötődési mintázatot. A klasszikus kísérletek – például Harlow és Zimmermann „szőranya” kísérlete – az anyai komfortforrás jelentőségét vizsgálták. Hasonlóképpen, a Dollard–Miller-féle tanuláselméleti megközelítés is az anyai gondoskodás, illetve a táplálás és megnyugtatás szerepét emelte ki. Mivel a gyermeknevelés az anya feladata volt, ezért a kutatások a férfiak szerepét sokáig figyelmen kívül hagyták.

A modern pszichológiai és fejlődéslélektani kutatások egyre inkább rámutatnak arra, hogy az apa szerepe is meghatározó. Nem csupán biológiai vagy anyagi jelenlétre van szükség, hiszen az apa komplementer szerepet tölt be az anya mellett, ezáltal egyenrangú, sajátos hatásokkal bír a gyerek fejlődésére.

Az apai kötődés sajátosságai

Az anya–gyermek kapcsolat főként a gondoskodáson, megnyugtatáson, verbális és vizuális interakciókon keresztül erősödik, míg az apa–gyermek kapcsolat gyakran izgalmat, meglepetést és pillanatnyi kizökkenést idéz elő a gyereknél. Ezért

jellemzőbbek a fizikai, mozgásos, exploratív jellegű játékok. Ezek növelik a gyermek autonómiáját, kockázatvállalási képességét és kompetenciaérzését, a versengést, gazdagítva a kötődési mintázatot,

ami végső soron elősegíti az alkalmazkodási készséget különböző társas helyzetekhez. Daniel Paquette ezt „aktiváló kötődéselméletnek” nevezte, amely szerint az apák szerepe elsősorban nem a biztonságérzet nyújtására épül, hanem arra, hogy segítsék a gyereket a világ felfedezésében, a kihívásokkal való megküzdésben és a bátorság kialakulásában. Megjegyezte, hogy ez a dinamika csak akkor lehet igazán hatékony, ha apa és gyermeke között az érzelmi kötődés már kialakult.

Az apai jelenlét hatása a fejlődésre

A biztonságosan kötődő gyermekek jellemzően magas érzelmi intelligenciával, erősebb önértékeléssel és fejlettebb társas készségekkel rendelkeznek. Ez segíti a szabályozási mechanizmusok – például a stresszkezelés, az önkontroll és a problémamegoldó képességek – kialakulását. Szoros összefüggést mutat a gyermek iskolai teljesítményével is, ami hozzájárul az iskolai motiváció és a kitartás fejlődéséhez, valamint hosszú távon az életben való sikerességre is hatással van.

George H. Mead szociális tanuláselmélete szerint a gyerekek társas helyzetekben tanulják meg a társadalmi szerepeket és viselkedésformákat. Ha az apa érzelmileg elérhető, és aktívan jelen van, képes hiteles példát adni a társadalmi szerepvállalásról, ezzel támogatva a gyermek szociális és érzelmi fejlődését.

A kötődés kialakulásának nehézségei és lehetőségei

Az anyai kötődés biológiai szempontból korábban és sokszor könnyebben alakul ki, például a szoptatás révén, amely magával vonja a testközelséget, hormonális kölcsönhatásokat, a szaglás, a tapintás és a karon hordozás élményét – ezek mind az anya eszközei a kötődés kialakítására.

Az apák ugyanígy képesek mély érzelmi kapcsolatot kialakítani, ehhez azonban meg kell kapniuk a lehetőséget.

Ez azonban sokszor nehéz, mert saját gyermekkori élményeikből nem hoznak megfelelő mintát az érzelmi közelség megélésére, így számukra ez a fajta kapcsolat kevésbé természetes. Ráadásul – különösen az első időszakban – előfordulhat, hogy az újdonsült édesanya is bizonytalan, és nehezen engedi át a csecsemőt, ami tovább korlátozhatja az apai bevonódás lehetőségét. 

A kapcsolat ennek ellenére tudatosan kiépíthető: a pelenkázás, az etetés, a fürdetés, az altatás, a karon hordozás vagy az egyszerű közös játék, minden hétköznapi tevékenység révén. Ezek lehetőséget teremtenek arra, hogy a gyermek megismerje édesapja hangját, illatát, mozdulatait, amikhez a későbbiekben a biztonságérzet társul. Ezt Harlow „szőranya” kísérlete is alátámasztja közvetve, ahol a kismajmok a biztonságot keresték elsődlegesen, nem a táplálékforrást. Tehát a fizikai közelség, a gondoskodás és az érzelmi jelenlét az, ami igazán fontos. Ehhez elengedhetetlen a rendszeres és minőségi időtöltés, ami hosszú távon jelentős hatással van a gyermek érzelmi és pszichés fejlődésére.

Figyelemre méltó, hogy ez az apa–gyermek közötti erős érzelmi kapcsolat nemcsak a gyermekre van pozitív hatással. Az érzelmileg bevonódó apák általában kiegyensúlyozottabbak, kevésbé hajlamosak a depresszióra, és párkapcsolati stabilitásuk is erősebb lehet. Ezenfelül az édesanyára is jótékony hatást gyakorol, csökkentheti a túlterheltséget és a stresszt, elősegítheti az érzelmi egyensúlyt, és megerősítheti őt a szülői szerepben. Harmonikusabb családi dinamika alakulhat ki, ahol a szülők közötti egyensúly a gyermek számára is biztonságot, stabilitást és pozitív érzelmi mintát nyújt – így az apa jelenléte végső soron az egész család jóllétét szolgálja.

Az apai jelenlét hiánya

Akár együtt élnek a szülők, akár külön, a gyermek fejlődése szempontjából elengedhetetlen, hogy az apa elérhető legyen a születéstől az óvodáskorig tartó érzékeny időszakban, hiszen az apahiánynak hosszú távú pszichológiai, érzelmi és szociális következményei lehetnek.

1. Kötődési mintázatok sérülése

Növeli a bizonytalan, elkerülő vagy ambivalens kötődés kialakulásának kockázatát. Ez később megnehezítheti a harmonikus társas kapcsolatok– barátságok vagy párkapcsolatok – kialakulását, és hátrányosan befolyásolja az önértékelést és az érzelmi önszabályozást.

2. Érzelmi és viselkedéses nehézségek

Nagyobb eséllyel jelentkeznek szorongásos tünetek, ingerlékenység, dühkitörések vagy impulzuskontroll-zavarok. Gyakoribb lehet a hiperaktivitás, a figyelmi problémák, valamint az agresszív magatartás, amely negatívan befolyásolhatja az iskolai teljesítményt és a kortárskapcsolatokat.

3. Tanulmányi teljesítmény csökkenése

Gyakoribb a tanulási motiváció csökkenése és a teljesítménybeli visszaesés. Különösen a fiúknál figyelhető meg, hogy összefügg az iskolai eredmények romlásával, a korai iskolaelhagyás kockázatának növekedésével és a viselkedési problémák gyakoriságával.

4. Szexualitás és párkapcsolati minták

Gyakrabban alakítanak ki bizonytalan párkapcsolati mintákat. Fiúknál ez megnyilvánulhat korai nemi érésben, felelőtlen szexuális viselkedésben vagy agresszív magatartásban. Lányok esetében fokozhatja az érzelmi biztonság iránti vágyat, ami könnyen vezethet korai szexuális aktivitáshoz és tinédzserkori terhességhez.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezek a kockázatok nem törvényszerűek. Az apa fizikai jelenléte önmagában nem garantálja a pozitív hatást, ha érzelmileg nem elérhető, ugyanígy, az apa hiánya sem jelent automatikusan problémákat.

Modern apa?

Az utóbbi években az apaság társadalmi megítélése és elvárt szerepei jelentősen átalakultak. Míg korábban a legfőbb feladat a család anyagi biztonságának megteremtése volt – sokszor szinte kizárólagos „kenyérkeresőként” –, ma már egyre erősebb az igény arra, női és férfi részről is, hogy az apák érzelmileg is jelen legyenek gyermekeik életében.

Egyre gyakoribb, hogy az édesapa marad otthon a gyerekkel az első 3 évben – ugyan ez a szám még elenyésző, de fokozatosan növekszik –, elősegítve a korai kötődés kialakulását. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan az elvárások is sokrétűbbé váltak. A „modern apa” egyszerre legyen gondoskodó, érzelmileg elérhető, nevelésben aktív, és továbbra is vegyen részt a család anyagi fenntartásában. Ennek az egyensúlynak a megtalálása komoly kihívás lehet, különösen akkor, ha a társadalmi elvárások, a munkahelyi környezet vagy a saját gyermekkori minták nem adnak ehhez megfelelő támogatást. 

Sok férfi törekszik arra, hogy tudatosan építsen ki egy szeretetteljes, elfogadó és bizalmon alapuló kapcsolatot gyermekével, ami hozzájárul a harmonikus családi kapcsolatokhoz, és elősegíti hosszú távon a társadalmi szemléletváltást is.

http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Pedaggiai_pszicholgia_jegyzet_vodapedaggusoknak/124_tanulselmletek.html

https://www.psychologytoday.com/us/blog/parenting-and-culture/202106/the-importance-of-fathers-for-child-development

andrek_andrea_tézisfüzet_ magyar.pdf

Benedek, Sz. A., & Dorner, L. (2015). Az apa szerepe a kisgyermek életében. Gyermeknevelés3(2), 1–14.

Sarkadi, A., Kristiansson, R., Oberklaid, F., & Bremberg, S. (2007c). Fathers’ involvement and children’s developmental outcomes: a systematic review of longitudinal studies. Acta Paediatrica97(2), 153–158. 

Palkovitz, R. (2019). Expanding our focus from father involvement to Father–Child relationship quality. Journal of Family Theory & Review11(4), 576–591.