Mi tesz bennünket igazán boldoggá, és van-e egyáltalán egyetlen válasz erre? A boldogság fogalma régóta foglalkoztatja a filozófusokat és a pszichológusokat, de a legfrissebb kutatások szerint a kulcs gyakran a mindennapok apró döntéseiben rejlik.
Az emberek boldogságának mibenléte régóta foglalkoztatja a filozófiát és a pszichológiát. Különbséget tehetünk az ideális és a valós boldogság között. Az ideális boldogság teljes, tiszta és örök – gyakorlatilag elérhetetlen. Ezzel szemben a valós boldogság pozitív érzések és életelégedettség formájában megélhető.
Cikkünkből kiderül:
- Miben rejlik a tartós boldogság titka, és miért nem működik az öröm hajszolása?
- Hogyan befolyásolják érzelmeink, kapcsolataink és döntéseink a jóllétünket?
- Miért érdemes a mindennapi élvezeteket, kihívásokat és jelentést tudatosan kombinálni?
A boldogság(felfogás) rövid története
Már Demokritosz felismerte, hogy a boldogság nem (csak) külső körülményeken, hanem belső hozzáálláson múlik. Platón és Szókratész ezzel szemben inkább objektív jónak látták a boldogságot, olyasminek, ami az igazság és a szépség ismeretéből fakad. Arisztotelész szerint a boldogság (eudaimónia) erényes élet által érhető el.
A keresztény középkorban a boldogság földi elérhetőségében már nem hittek annyira. Az igazi boldogságot Isten kegyelme révén, a mennyországban remélték. Az erény itt is fontos maradt, de nem volt elégséges: az üdvösség vált a legfőbb céllá.
A 18–19. században a felvilágosodás hatására a boldogság fogalma elvilágiasodott. Egyre többen az örömökben látták a boldogság forrását. Jeremy Bentham haszonelvű elmélete szerint a jó élet az, ahol minél több öröm és minél kevesebb fájdalom van, egyéni és társadalmi szinten egyaránt.
Napjainkban a boldogság inkább szubjektív jóllétként (subjective well-being, SWB) jelenik meg a pszichológiában. Ez a fogalom az egyén saját megélésére, érzéseire és elégedettségére épül.
A modern pszichológia szerint az emberek többsége boldognak tartja magát, még nehéz élethelyzetekben is. A pozitív érzelmeknek evolúciós előnyeik vannak: elősegítik a tanulást, kapcsolatépítést, és hosszú távon erőforrásokat építenek.
A boldogság tudatos keresése viszont visszaüthet. Kutatások szerint azok élnek át több örömöt, akik nem próbálnak erőltetetten boldogok lenni, hanem egyszerűen megélik a pillanatot. Ugyanakkor léteznek működő módszerek a boldogság növelésére, például meditáció vagy a hála gyakorlása.
Korábban úgy tartották, hogy a boldogságszint genetikai alapon rögzített, és az emberek mindig visszatérnek egy alapállapothoz, még életük nagy változásai után is. Azonban újabb kutatások ezt árnyalják: egyes negatív események (pl. gyász, munkanélküliség) után sokan nem térnek vissza eredeti boldogságszintjükhöz, míg bizonyos pozitív változások (pl. életmódváltás) tartós jóllétnövekedést hozhatnak. Ez arra utal, hogy a boldogság nem csupán velünk született adottság, hanem befolyásolható is.
A boldogság hatásai
A kutatások azt is kimutatták, hogy a boldogság nem csupán eredménye a jó életnek, hanem oka is lehet annak. A boldog emberek jobb egészségnek örvendenek, sikeresebbek a munkában, erősebbek a társas kapcsolataikban, és erkölcsösebb viselkedést mutatnak.
Egészség: Tanulmányok szerint a boldogság javítja a testi egészséget. Egy vizsgálatban például a szerzetesnők fiatalkori önéletrajzainak pozitív hangulata előre jelezte, hogy később tovább éltek. Egy másik vizsgálatban azok, akik boldogabbnak vallották magukat, enyhébb tüneteket mutattak egy-egy vírusfertőzés után.
Teljesítmény: A pozitív érzelmek segítik a szellemi képességek fejlődését és alkalmazását. A közhiedelemmel ellentétben a boldogság nem butít el. Kutatások szerint a boldog emberek hatékonyabban döntenek, kreatívabbak, és jobban teljesítenek különböző feladatokban. Emellett nagyobb eséllyel végeznek el felsőfokú tanulmányokat, találnak állást, kapnak pozitív visszajelzést a munkahelyükön, és többet keresnek.
Társas kapcsolatok és erkölcs: A boldogság nem önzőséghez vagy közömbösséghez vezet, ahogy azt korábban vélték. Épp ellenkezőleg: a boldog emberek barátságosabbak, nyitottabbak, könnyebben alakítanak ki kapcsolatokat, és etikusabban viselkednek. Jobban bíznak másokban, és nagyobb valószínűséggel utasítanak el etikátlan viselkedést. Nemcsak egyéneknél, hanem társadalmi szinten is érvényes ez: a boldogabb országok jellemzően magasabb szintű bizalmat, önkéntességet és demokratikus értékeket mutatnak.
Boldogságforrásaink
A boldogság keresése egyetemes emberi törekvés, de az ehhez vezető utak sokfélék. Bár a filozófusok évszázadokon át próbálták meghatározni, mi tesz boldoggá, a tudományos módszerek segítenek abban, hogy a különböző elméletek közül kiszűrjük a valóban működő megközelítéseket. Kezdetben a kutatók a demográfiai és életkörülmények szerepét vizsgálták, de ezek – mint például a kor, nem vagy anyagi helyzet – csak kismértékben (8–15%) magyarázzák a boldogságot.
A pénz például bizonyos mértékig hozzájárul a boldogsághoz, főként szegényebb országokban,
de miután elérjük az alapvető szükségleteket kielégítő szintet, a többlet vagyon már alig növeli az elégedettséget.
A társas kapcsolatok ezzel szemben kulcsszerepet játszanak: a jó minőségű barátságok és a közösségi beágyazottság szorosan összefüggnek a boldogsággal, míg a magány depresszióval járhat. Vallási szempontból megoszlanak a vélemények: míg egyes gondolkodók szerint a vallás az illúziókhoz kötődik, a kutatások szerint a hívők – különösen azok, akik aktívan gyakorolják hitüket – gyakran boldogabbak, bár ez kulturálisan eltérhet.
A személyiségnek kiemelkedő szerepe van: öröklött temperamentumunk akár a boldogságszint felét is meghatározhatja.
Az extravertált, optimista, magas önértékeléssel rendelkező emberek hajlamosabbak boldogabbnak érezni magukat, míg a neurotikus személyiség épp ellenkező hatást mutat.
A kutatások további kérdéseket vetnek fel, például azt, hogyan hat a megszokás (adaptáció) a boldogságra, hogyan befolyásolja a környezet a személyiség által meghatározott hajlamokat, és mik a boldogság különböző aspektusainak – mint például pozitív és negatív érzelmek vagy életelégedettség – pontos okai. Emellett kérdéses, milyen szerepet játsszon a boldogság az oktatásban vagy az állami döntéshozatalban. Egyesek szerint a kormányoknak figyelembe kellene venniük a polgárok boldogságszintjét is, nem csak a gazdasági mutatókat.
Mivel járulhatunk hozzá kiegyensúlyozottságunkhoz?
Az empátia megtartásának képessége azt jelenti, hogy mély kapcsolatban vagyunk önmagunkkal – az autentikus, belső lényünkkel. Ez a belső alapállás teszi lehetővé, hogy megérezzük érzelmeinket, kimondjuk őket, és ne veszítsük el önmagunkat a külvilág zajában. Így alakul ki az a belső biztonságérzet, amelyben nyitottá válunk másokra is: képesek vagyunk szeretetet, bizalmat építeni és hitelesen megmutatni önmagunkat. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek határaink – épp ellenkezőleg: a világos, egészséges határok segítenek eldönteni, milyen érzések, üzenetek és energiák hatolhatnak be hozzánk.
A határok kijelölése sokszor negatív színezetet kap, pedig ez az egyik legfontosabb emberi készség. Felelősséget vállalunk azért, mit engedünk be másoktól, és hogyan reagálunk saját érzéseinkre. A pszichológus Salvador Minuchin háromféle határt különböztet meg. A túlzottan elmosódott, összemosódó határok esetén nincs világos különbség „én” és „te” között, az érzelmek könnyen túlcsordulnak. A túlzottan merev, védelmező határok viszont kizárják az érzelmi kapcsolódást – ezek gyakran gyerekkorból erednek, ahol nem volt tér az érzések kifejezésére. A világos, egészséges határok e kettő között helyezkednek el: megengedik a visszajelzést, nyitottak a változásra, miközben megőrzik az önazonosságot.
Az érzések értékes információk. Nem kell elnyomnunk őket, inkább tanuljunk meg rájuk figyelni. Ha megtanuljuk üzenetként értelmezni az érzelmeket, könnyebben eligazodunk a belső világunkban, és nem esünk bele újra meg újra a régi érzelmi spirálokba. A „90 másodperces szabály” szerint egy érzelem biológiai reakciója csupán másfél percig tart. Ami ezt meghaladja, az gyakran újrajátszás, tudattalan ismétlés. Ha képesek vagyunk jelen maradni, lélegezni, figyelni testünkre, akkor megtörhetjük ezeket a köröket, és tudatosabban választhatunk reakcióinkban.
Az érzelmi önszabályozás tanulható, de gyerekként többnyire azt tanuljuk meg, hogyan „kell” viselkednünk, hogy elfogadjanak bennünket – ez a társadalmi formálás. Idővel azonban megtanulhatjuk azt is, hogy az érzelmeket nem kell megváltoztatni, csak meghallgatni. Így teremthetünk belső kertet vagy otthont önmagunkban, ahol megengedjük magunknak a teljességet, az örömöt, a fájdalmat, az átalakulást. Ez az elfogadó belső tér válik a kapcsolódás forrásává önmagunkkal és másokkal is.
Mi tesz minket igazán boldoggá?
A szeretet, pénz, barátok, szép tárgyak? Bár sok kutatás próbált konkrét tényezőket azonosítani, amelyek boldogsághoz vezetnek, az eredmények nem mindig megbízhatóak vagy egységesek, mert mindannyian más értékeket tartunk fontosnak. A pozitív pszichológia inkább arra összpontosított, hogyan értelmezzük azokat a tevékenységeket, amelyek boldoggá tesznek minket. Három fő forrásra bukkantak: élvezet, kihívás és jelentés. Ezek a boldogság alapösszetevői, és sokféleképpen kombinálhatók.
- Tiszta élvezet: Azok az egyszerű, azonnali örömöt adó tevékenységek, amelyek kellemesek, de nem különösebben kihívást jelentőek vagy mélyebb értelműek: például egy viccen nevetni, csokit enni, napsütésben sétálni vagy zenét hallgatni.
- Tiszta kihívás: Olyan tevékenységek, amelyekhez erőfeszítés és készségek szükségesek, és bár közben nem élvezzük őket annyira, utólag elégedettséggel töltenek el: például egy nehéz feladat megoldása, tanulás, sport vagy egy állásinterjú.
- Tiszta jelentés: Ezek a tevékenységek nem feltétlenül kellemesek vagy nehezek, de úgy érezzük, hogy van értelmük és céljuk: például valaki segítése, gyereknevelés, dolgozni járás vagy önfejlesztés.
A boldogság szempontjából azonban az a legjobb, amikor ezek kombinálódnak:
- Élvezet + Kihívás: Például sportolás, barkácsolás vagy kreatív tevékenységek, ahol az öröm és az erőfeszítés egyszerre van jelen, ezek adják a legtöbb flow-élményt.
- Kihívás + Jelentés: Ilyenek lehetnek azok a feladatok, amelyek nehezek, de fontos következményeik vannak: például önkénteskedés, dohányzásról való leszokás vagy önéletrajzírás.
- Élvezet + Jelentés: Olyan tevékenységek, amelyek nemcsak fontosak, hanem élvezetesek is: például egy izgalmas könyv olvasása, ami a tanulmányainkhoz is kapcsolódik.
- Élvezet + Kihívás + Jelentés (Öröm): A legboldogabb emberek sok időt töltenek olyan tevékenységekkel, amelyek egyszerre kellemesek, kihívást jelentőek és értelmesek. Ide tartozhat egy diplomaosztó vagy lánykérés, de a hétköznapi dolgok között is találhatunk ilyeneket.
A jó hír, hogy szinte bármelyik tevékenységet kielégítőbbé tehetjük, ha hozzáadjuk valamelyik elemet:
- Élvezetet: Kapcsoljuk be az érzékszerveinket, vegyük észre, mit érzünk, látunk, hallunk, próbáljunk ki újdonságokat, vonjunk be másokat, vagy jutalmazzuk meg magunkat.
- Kihívást: Tűzzünk ki célokat, amelyeket épphogy csak elérünk, végezzük gyorsabban a feladatot, vagy próbáljunk egy új módszert.
- Jelentést: Gondoljuk végig, mi a pozitív hatása annak, amit csinálunk, mit tanulunk belőle, mit árul el rólunk, és hogyan kapcsolódik a személyes értékeinkhez.
Ez a szemlélet segít abban, hogy a mindennapok tevékenységei ne csupán kötelezettségek legyenek, hanem örömforrások is – attól függően, hogyan közelítünk hozzájuk.
A boldogság nem egy végállapot, hanem egy folyamat, amelyhez tudatosság, önismeret és kapcsolódás is szükséges. Bár az öröm forrásai személyenként eltérhetnek, mindannyiunknak lehetősége van arra, hogy közelebb kerüljön hozzájuk. Talán nem is az a legfontosabb, hogy mindig boldogok legyünk, hanem hogy tudjuk, hogyan találjunk vissza örömforrásainkhoz.
Kesebir, P., & Diener, E. (2008). In pursuit of happiness: Empirical answers to philosophical questions. Perspectives on psychological science, 3(2), 117-125.
Yang, F., Knobe, J., & Dunham, Y. (2021). Happiness is from the soul: The nature and origins of our happiness concept. Journal of Experimental Psychology: General, 150(2), 276.
Frey, B. S., & Stutzer, A. (2000). What are the sources of happiness? (No. 0027). Working Paper.
Lu, L., & Shih, J. B. (1997). Sources of happiness: A qualitative approach. The Journal of Social Psychology, 137(2), 181-187.