A gyermekkor csupa önfeledt játék, izgalmas felfedezés és öröm, ugyanakkor a félelmek, bizonytalanságok időszaka is lehet. Felnőttként hajlamosak vagyunk elbagatellizálni, félvállról venni a gyermekek érzéseit, aggodalmait, hiszen „nincs is okuk félni”, ráadásul „majd kinövik” – pedig a korai érzelmek és tapasztalatok akár az egész életünkre hatással lehetnek. De vajon mitől is félnek a gyerekek valójában, és mi rejtőzik az érzéseik mögött?

A gyermekek gyakran még nem tudják szavakkal kifejezni az aggodalmaikat, így a félelem lesz az elsődleges „nyelvük”, amivel a világhoz és hozzánk fordulnak. A gyermeki félelmek fejlődése gyakran előrejelezhető mintázatot követ. Az aggodalmak az életkor előrehaladtával változnak: bizonyos félelmek megjelennek, majd idővel eltűnnek, miközben újabbak lépnek a helyükbe.

A csecsemők gyakran félnek az idegenektől, míg az óvodások a sötétségtől vagy a képzeletbeli lényektől. Az iskoláskorú gyermekek aggodalmai pedig gyakran már a valóságosabb veszélyekre – például egy betörésre vagy akár a háborúkra – irányulnak. Ez egy teljesen természetes folyamat – a különböző félelmek megjelenése a gyermek normál érzelmi fejlődéséhez tartozik. Az aggodalmak idővel változnak, és általában enyhülnek, ha a gyermek biztonságos érzelmi környezetben növekszik.

Cikkünkből kiderül:

  1. Mely fejlődési szakaszokba sorolhatjuk a gyermekkori félelmeinket?
  2. Hogyan hatnak ezek az érzelmek a gyermekek önértékelésére és társas kapcsolataira?
  3. Hogyan tudjuk segíteni a gyerekeket?

Félelem az elhagyástól

Az egyik legkorábban kialakuló és legerősebb gyerekkori félelem a szülői elhagyástól való rettegés. A szeparációs szorongás már csecsemőkorban megjelenik: a gyerekek az első években nagyon érzékenyen reagálnak mindenféle elkülönülésre.

Ez a félelem evolúciós szempontból is érthető, hiszen az embergyermek rendkívül kiszolgáltatott, a túlélése teljes mértékben a gondozóitól függ. A szülőtől való elszakadás nem csupán kényelmetlenség – a gyermek számára ez az életben maradás közvetlen veszélyeztetését jelentheti. Amikor tehát egy gyermek sír az óvodai elváláskor, vagy fél, ha egyedül kell elaludni, nem „hisztizik”, hanem mély, ösztönös félelemből reagál – fél attól, hogy elveszíti a biztonság forrását.

Félelem a sötétségtől

A sötétségtől való félelem klasszikus és rendkívül gyakori gyerekkori élmény. Körülbelül 3-6 éves korban jelenik meg a leghangsúlyosabban, amikor a gyermekek képzelete már élénk, de a valóság és a fantázia világa még nem különült el teljesen. A gyermek ilyenkor nem pusztán a fény hiányától fél, hanem attól, amit „nem lát”. Hiszen a sötétség aktiválja a fantáziát, és – mivel ebben az életkorban a képzelet határtalan – a gyermek szörnyeket, szellemeket vagy más ijesztő alakokat képzel a sötét sarokba.

A fény hiánya valójában nemcsak fizikai élmény, hanem érzelmi bizonytalanságot is hordoz. A sötéttől való félelem mögött a kontrollvesztés érzése húzódik. Ilyenkor nem segít a bagatellizálás („nincs is ott semmi”), sokkal inkább az empátia és a rituálék: például a közös esti mese, egy éjjeli lámpa vagy a kedvenc plüssállat – ezek mind biztonságérzetet nyújtanak.

Halálfélelem

Bár ezen sok felnőtt meglepődik, de a halálfélelem már óvodáskorban megjelenhet. A gyerekek ekkor kezdik megérteni, hogy a halál végleges, visszafordíthatatlan, és minden élőlényt érint – így őket és a szeretteiket is. Aggodalmuk olyan kérdések formájában jelentkezhet, mint az „Ugye nem fogsz meghalni?”, vagy a „Ha meghalsz, mi lesz velem?”

A gyermek ebben az életkorban még nem tudja felfogni a halál komplex jelentését, de érzi a súlyát. A legfontosabb szülői reakció ilyenkor az őszinteség és a biztonság kombinálása: „Igen, egyszer mindenki meghal, de most még sokáig itt vagyok veled.” A halálfélelem sokszor nem magáról a halálról szól, hanem az elválás, a magány, a bizonytalanság érzéséről.

Az elutasítástól való félelem

A gyermeki világban kiemelkedően fontos a társas kapcsolatok megtapasztalása, kialakítása. Már a kisgyermekek is érzékenyen reagálnak arra, ha valaki nem akar velük játszani, vagy kirekesztik őket egy közös tevékenységből. Ez a félelem – hogy nem fogadnak el minket – nem csupán a szomorúságról szól.

A társas elutasítás szorosan összefügg az identitás fejlődésével és az önértékelés kialakulásával.

A gyerekek még nem képesek úgy differenciálni, mint a felnőttek – gyakran azt a következtetést vonják le, hogy ők nem szerethetőek, vagy épp valami baj van velük. Számukra az elutasítás nem a viselkedésükre vonatkozó kritika.

Ezért különösen fontos, hogy a gyerekek olyan támogató környezetben növekedhessenek, ahol elfogadják őket olyannak, amilyenek, és megtanulhatják, hogy az értékük nem attól függ, hogy épp ki akar velük homokozni.

A „rosszaságtól” való félelem

Már egészen fiatalkorban kialakul a gyermekekben az a vágy, hogy megfeleljenek a szüleik, nevelőik elvárásainak. Ennek a hátterében az a tudattalan felismerés áll, hogy a szülő szeretete és gondoskodása – a gyermek szemében – feltételes. Ha rosszalkodnak, megszidják őket, ha pedig megszidják, akkor nem szeretik őket – legalábbis ezt a következtetést vonják le.

Sok gyermek nem azért próbál „jól” viselkedni, mert belülről motivált erre, hanem mert fél attól, hogy ha hibázik, akkor már nem is fogják szeretni.

A „jó gyerek = szerethető gyerek” egy veszélyes, de gyakran belsővé váló hiedelem.

Így alakul ki a megfelelési kényszer, amely később perfekcionizmushoz, önbizalomhiányhoz és szorongáshoz vezethet.

Mit tehetünk szülőként? – A biztonságos kötődés ereje

A gyerekkori félelmek nem feltétlenül károsak. Ezek az érzelmek a személyiségfejlődés természetes részei, ráadásul segítenek a gyermeknek eligazodni a világban. Nem kell rögtön ellenségként tekintenünk rájuk – használjuk őket útmutatóként inkább!

A gyermek belső világa sokszor rejtett, a félelem lehet az egyik első olyan eszköz, amellyel üzenni tud. Szülőként a legfontosabb feladatunk pedig nem az, hogy eltüntessük ezt a félelmet, hanem hogy értelmezzük és segítsünk átvészelni, együtt!

A probléma ott kezdődik, ha a gyerekek nem kapnak a félelmeikre megértő, empatikus választ, vagy ha azt tanulják meg, hogy az érzéseiket el kell nyomniuk.

Az érzelmi biztonság megteremtése a legnagyobb ajándék, amit a szülő adhat.

Ez azt jelenti, hogy a gyermek hibázhat anélkül, hogy elutasítanák. Kifejezheti a félelmét anélkül, hogy kinevetnék. Megélheti az érzéseit szabadon anélkül, hogy azok kerülendővé vagy érvénytelenné válnának.

Ebben a szülői attitűd is kulcsfontosságú szerepet játszik: fontos, hogy felismerjük saját gyerekkori mintázatainkat, és tudatosítsuk, hogyan reagálunk a gyermekeink félelmeire. A „Nincs miért félni” helyett elég lehet egy egyszerű mondat: „Látom, hogy félsz. Itt vagyok és segítek.”

Ami segít a gyermeknek:

  1. érzelmi validáció: „Látom, hogy félsz. Ez rendben van.”
  2. rutinszerű, kiszámítható napirend
  3. bátorító szavak és tettek: „Mindig itt vagyok neked.”
  4. játékos feldolgozás (pl. rajzolás, szerepjáték)
  5. rituálék (pl. esti mese, közös alvás előtti rituálé)

A gyerekek nem úgy fejezik ki magukat, mint a felnőttek. Nem mindig tudják szavakba önteni, hogy mi bántja őket, miért sírnak, vagy mitől szoronganak. Ha azonban a gyerekkori félelmeket komolyan vesszük – ha mögéjük nézünk, és nem csak viselkedési problémának látjuk őket –, akkor olyan alapokat teszünk le, amelyekre egy egészséges, stabil felnőtt személyiség épülhet. Hiszen végső soron minden gyermek ugyanarra vágyik: biztonságra, szeretetre, elfogadásra. És ha ezt megkapja – nem feltétlenül tökéletes, de őszinte és figyelmes módon –, akkor a félelmek is szelídülni kezdenek.

Black, B. J., & Uhde, T. W. (2020). Separation Anxiety Disorder. In StatPearls. StatPearls Publishing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK560793/

Waters, A. M., & Farrell, L. J. (2013). Parents Helping Their Children Overcome Fear of the Dark. American Psychological Association. https://www.apa.org/pubs/books/supplemental/pediatric-sleep-problems/Parents_Helping_Their_Children_Overcome_Fear_of_the_Dark.pdf

Slaughter, V., & Griffiths, M. (2007). Death understanding and fear of death in young children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(4), 525–535. https://doi.org/10.1177/1359104507078470

Centers for Disease Control and Prevention. (2023). Anxiety and Depression in Children: Get the Facts. https://www.cdc.gov/children-mental-health/about/about-anxiety-and-depression-in-children.html

Ollendick, T. H., & King, N. J. (2020). Fears and phobias in children: Phenomenology, epidemiology, and aetiology. BJPsych Advances, 26(3), 165–172. https://doi.org/10.1192/bja.2019.49