Buddhizmus, pszichológia, buddhista pszichológia, buddhizmus és pszichológia - ezek a fogalmak és párosítások ismerősen hangzanak mindenki számára, a különbségüket mégis nehéz megragadni. Ez a cikk arra tesz kísérletet, hogy többé-kevésbé rámutasson ezeknek a különbségeknek a lényegére és legalább alapvonalaiban tisztázza (a teljesség igénye nélkül) a buddhizmus szerepét a mai pszichológiában.
Az eredeti nyelvű buddhista szövegek nyugaton a 19. század végén és a 20. század folyamán kezdtek megjelenni és sok pszichológus már a kezdetektől érdeklődést mutatott a tanok iránt, többek között C. G. Jung, Erich Fromm és Karen Horney is. Számos kísérlet történt a közös vonások felmutatására. Az ’50-es évektől a buddhista nézetek pedig egyre szélesebb körökben váltak ismertté. Bizonyos elemei már ebben az időben beépültek a nyugati pszichológia terápiás gyakorlatába, és nagy hatást gyakoroltak a viselkedéslélektani, pszichoanalitikus és humanisztikus pszichológiára és a transzperszonális pszichológia létrejöttére. Talán elég Ken Wilber pszichológus, filozófus, a transzperszonális pszichológia egyik leghíresebb képviselőjének elméletére gondolnunk, ahol a legmagasabb rendű tudatállapot szintjén a buddhista megvilágosodás eszméje explicit módon is megjelenik.
Tehát
a buddhista eszmék először csak hatást gyakoroltak a pszichológiai gyakorlatra, később azonban már alakították is a pszichológiai irányzatok elméleteit.
Ezen a ponton érdemes elkülöníteni a buddhista technikákat (például meditáció) és a buddhizmust mint vallást.
Többféle buddhista meditációs gyakorlatot és részleges technikát is használnak a pszichológiában, például speciális lazító, relaxáló és érzelmi feszültségek feldolgozását segítő módszereket. Ma a leghíresebb és legismertebb a Mindfulness – ezért a legtöbbet erre fogok hivatkozni. A Mindfulness tudatos jelenlétet jelent. Ez a tudatosság inkább eszköz a mentális és fizikai egészség javítására.
Többféle buddhista meditációs gyakorlatot és részleges technikát is használnak a pszichológiában.
Fontos kiemelni, hogy
a buddhista technikák sajátossága, hogy függetleníthetők a mögötte lévő spirituális tartalomtól.
Hogy mennyire igaz ez a függetlenség, ahhoz elvégezhető egy egyszerű kísérlet: érdemes bemenni egy könyvesboltba és megnézni, hány Mindfulness témájú könyv kezdődik buddhista tanok ismertetésével. Én ma megtettem, és egyet sem találtam. A kísérlet eredménye ugyan nem reprezentatív, de könnyen reprodukálható. Pressing Lajos pszichológus, buddhista tanító fogalmazza meg talán a legpontosabban egyik előadásában: „A buddhizmus iránti fokozott érdeklődést a humán szakmák művelői részéről azonban talán az indokolja, hogy a buddhizmus gyakorlása más vallásoktól eltérően nem kívánja meg a hitet valamilyen irracionális, természetfölötti erőben, hanem ehelyett az önkísérletre és a saját tapasztalatokra alapozódó, gyakorlati módszereket kínál.”
A nyugati pszichológia átvett technikákat, és beépítette a pszichoterápiás gyakorlatba továbbá számos olyan technikát is kifejlesztett, amit a buddhizmus inspirált. Sok esetben azonban nemcsak a technika, hanem a szemléletmód is jelentős hatást fejtett ki, például a pozitív pszichológia esetében.
Erről a párbeszédről azonban nem lehet múltidőben beszélni, hiszen a még jelenben is tart.
A globalizáció talán még fel is gyorsította a folyamatot, és néha azt a benyomást kelti, mintha nem a Kelet és Nyugat találkozna itt, hanem két, egymással határos tudományterület diskurzusa folyna. (A Kelet és Nyugat közötti különbségek áthidalhatóságának kérdésével egy cikksorozatban a Mindset is foglalkozott.)
A stressz és a szorongás lekózdésében jelentős eszköz a meditáció.
A pszichoterápiában a meglévők mellett új, a korai buddhizmushoz visszanyúló pszichospirituális kezelési módok fejlődnek. Az idegtudomány a meditáció és a predictive mind rugalmasságának összefüggését vizsgálja. (A predictive mind elmélete leegyszerűsítve arról szól, hogy az agy a korábbi tapasztalatok alapján pillanatról pillanatra jóslatokat, előrejelzéseket készít.)
A Kanadai Pszichológiai Egyesület a munkahelyi kiégés megelőzésében, illetve a Covid-19 alatt a stressz és szorongás leküzdésében jelentősnek tartja és ajánlja - a mentálhigiéné szempontjából - a meditációt.
A stresszkezelésben még mindig a Mindfulness-t ajánlják mint olyan módszert, ami javítja a testi és lelki egészséget. Vannak azonban már arra vonatkozó kutatások is, amik az esetleges olyan negatív hatásait vizsgálják, mint például a túlérzékenység.
Számos cikk vizsgálja az önegyüttérzés (aminek sarkalatos pontja a Mindfulness) kapcsolatát a pozitív testképpel és az önelfogadással. Ezen belül a protektív faktorokat és az intervencióban betöltött lehetséges szerepét kutatják (Az önegyüttérzésről bővebben itt olvashatnak.)
Összefoglalva: a buddhizmus és a pszichológia ’50-es években elkezdett párbeszéde a mai napig is zajlik, és megtermékenyítően hatott és hat ma is a pszichológiai gyakorlatra és elméletre egyaránt. Ez a párbeszéd talán éppen abból nyeri a jelenleg kifogyhatatlannak tűnő megtermékenyítő erejét, hogy a keleti és a nyugati kultúra találkozásának, a hasonlóság keresésének vágya a különbségeken való felülemelkedést is magában hordozza, és olyan egyetemes emberi igényekre és törekvésekre hívja fel a figyelmet, mint a boldogság keresése vagy a fájdalomtól való megszabadulás. Úgy gondolom, hogy nagy szerepe van még annak is, hogy ebben a párbeszédben a buddhizmus nem vallásként, hanem eszmerendszerként vesz részt.
Felhasznált irodalom:
Dr. Pressing Lajos: Buddhista meditációs technikák mentálhigiénés hatásai. A Magyar Integratív Pszichoterápiás Egyesület 1998 október 23-i tudományos ülésén elhangzott előadás
Laukkonen, R. E., & Slagter, H. A. (2021). From many to (n) one: Meditation and the plasticity of the predictive mind. Neuroscience & Biobehavioral Reviews.
Messer, M., Anderson, C., & Linardon, J. (2021). Self-compassion explains substantially more variance in eating disorder psychopathology and associated impairment than mindfulness. Body Image, 36, 27-33.
Sick, K., Pila, E., Nesbitt, A., & Sabiston, C. M. (2020). Does self-compassion buffer the detrimental effect of body shame on depressive symptoms?. Body Image, 34, 175-183.
Curll, S. L., & Brown, P. M. (2020). Weight stigma and psychological distress: A moderated mediation model of social identification and internalised bias. Body Image, 35, 207-216.
Siegel, J. A., Huellemann, K. L., Hillier, C. C., & Campbell, L. (2020). The protective role of self-compassion for women’s positive body image: An open replication and extension. Body Image, 32, 136-144.
Amy, J., Lane, B. R., & Mulgrew, K. E. (2020). A randomised controlled trial examining the effects of self-compassion meditations on women’s body image. Body Image, 35, 22-29.
Kérdéseid vannak a cikk témájával kapcsolatban? Írj nekünk bátran, szakemberünk válaszol!
Jelentkezz be pszichológusunkhoz!
Szakemberünk hatékonyan tárja fel problémáid lelki okait, segít túllendülni pszichés nehézségeiden, támogatja személyiséged fejlődését vagy akár önismereted elmélyítését. A középpontban minden esetben Te állsz: az érzéseid, a gondolataid, a vágyaid, a félelmeid és a céljaid. Minden változás egy döntéssel kezdődik. Jelentkezz be online vagy telefonon!
Ha nehéz élethelyzetbe kerültél és úgy érzed, segítségre lenne szükséged, vagy esetleg csak érdeklődnél szolgáltatásainkkal kapcsolatban, írj nekünk, és mi felvesszük veled a kapcsolatot. Bátran keress minket telefonon is!