Valószínű hiába keresnénk, nem fogunk olyan embert találni, aki még életében nem panaszkodott. A panaszkodás egy olyan emberi jelenség, amelyet mindenki megtapasztal az élete során – persze van, aki gyakrabban él vele, míg mások elutasítják. Sokan empatikusan képesek végighallgatni, ha a másik oldaláról érkezik, de egyeseket felbosszant az ilyen jellegű kesergés. Gyakran halljuk, hogy a panaszkodás ártalmas, mert negatív gondolkodáshoz vezet, rossz hangulatot kelt, és elriaszthatja az embereket. De vajon mindig káros a panaszkodás? Lehetnek-e jó oldalai is ennek a viselkedésmódnak?
A panaszkodás egy olyan kommunikációs forma, amelyben kifejezhetjük a frusztrációnkat, csalódottságunkat, nemtetszésünket vagy épp egy problémával kapcsolatos negatív érzéseinket. Bár a panaszkodást többnyire elítéljük – senki nem szeretne az állandóan zsörtölődő baráttá válni –, mégis gyakran megjelenik a mindennapjainkban.
Cikkünkből kiderül:
- Miért panaszkodunk annyit?
- Melyek a panaszkodás hatásai?
- Hogyan fordíthatjuk a javunkra a panaszkodást?
Negativitási torzítás
De ha ennyire negatívnak bélyegezzük a panaszkodást, hogyan lehet mégis ilyen elterjedt? Az alapvető emberi természetünk része, hogy a negatív történések, gondolatok, események jobban megragadnak az emlékezetünkben, mint a pozitívak. Inkább a megrázó hírekre kapjuk fel a fejünket, hajlamosabbak vagyunk a kellemetlenebb szituációkra emlékezni, vagy épp a rémisztő helyzetekkel többet foglalkozni, és a kritika is sokkal mélyebben érint minket, mint a dicséret. Ezt a jelenséget negativitási torzításnak nevezzük: az agyunk evolúciósan arra van programozva, hogy a figyelmünket a veszélyesre, félelmetesre, „rosszra” irányítsa, ezzel segítve az életben maradásunkat.
Tehát sajnos egyszerűen több dolog van a fejünkben, ami miatt panaszkodni lehet, mint amiért hálát adhatunk.
A panaszkodás természete
A panaszkodásnak többféle típusát különböztethetjük meg, amelyek hatásai nagymértékben függenek a kontextustól, a környezettől vagy épp a panaszkodás módjától. Talán az egyik legelterjedtebb felosztás a konstruktív és destruktív panaszkodást különíti el.
Konstruktív panaszkodásról beszélhetünk minden olyan helyzetben, amikor nemcsak a problémát osztjuk meg, hanem a megoldást is aktívan keressük a szorongató helyzetünkre.
Ez a fajta dinamika segíthet a stressz csökkentésében, javíthatja a kapcsolatainkat, és előmozdíthatja a megoldást.
A destruktív panaszkodás esetében ellenben a megoldásra való törekvés igénye nélkül panaszkodunk. Tulajdonképpen egy negatív spirálba kerülünk, ami nemcsak a saját, de a környezetünk hangulatára is jelentősen kihathat. Az ilyen jellegű viselkedés gyakran vezet társas konfliktusokhoz vagy fokozott stresszhez.
A panaszkodás ártalmas hatásai
Talán nem is kell hangoztatni, pontosan tudjuk, hogy a panaszkodás gyakran negatív következményekkel járhat, főleg, ha destruktív formát ölt. Érzelmileg és fizikailag is megterheli a szervezetünket és a környezetünket, a hosszú távú stressznek való kitettség pedig – ami következhet például az állandó negativitásból – csökkentheti az agyunkban a hippokampusz térfogatát, amely többek között az érzelmeinkért, a memóriánkért és a tanulásért is felelős. Negatív spirált eredményez, ezáltal ronthatja a társas kapcsolatainkat. Nem csoda, hogy az emberek idővel inkább elkerülik azt, aki állandóan panaszkodik, így növelheti közöttünk a távolságot is. Ráadásul a problémamegoldó képességünk is romolhat, hiszen ha nem a megoldásokat keressük, az gátolhatja ezen készségünk fejlődését. Ezen felül a folyamatos negatív hozzáállás csökkentheti a kreativitást, kommunikációs problémákhoz vezethet, és lassíthatja a haladást.
A panaszkodás előnyei
De léteznek a panaszkodásnak pozitív oldalai is? Bár gyakran negatívan ítéljük meg, valójában számos funkciót szolgálhat.
A panaszkodás megkönnyebbülést hozhat, összeköthet minket a társainkkal, nem beszélve arról, hogy érvényesnek érezhetjük általa az érzéseinket.
Kapcsolatteremtés
A panaszkodás lehetőséget nyújt az embereknek arra, hogy kapcsolódjanak egymáshoz, hiszen a közös problémák megosztása erősítheti a közösségi kötelékeket és fokozhatja a szolidaritást.
Érzelmi megkönnyebbülés
A panaszkodás segíthet abban, hogy kifejezzük a frusztrációinkat, hogy meséljünk a problémáinkról, hogy kiadjuk magunkból a nehézségeinket, és letegyük a vállunkról a terheket – ezek mindegyike átmeneti megkönnyebbülést hozhat.
A mentális egészség védelme
Az elnyomott negatív érzések hosszú távon ártalmasak lehetnek, a panaszkodás viszont kontrollált formában segíthet kiadni magunkból a nehézségeinket, ezáltal elősegítve az érzelmi egyensúlyunk fenntartását. Segít feldolgozni az érzéseinket, a másokkal való megosztás pedig csökkenti a szorongást és a stresszt.
Érvényesítés és problémamegoldás
Amikor valaki panaszkodik, és mások elismerik a problémáját, az megerősítheti az egyén érzéseit és tapasztalatait. Ráadásul a konstruktív panasz segíthet rávilágítani egy probléma gyökerére és annak megoldására.
Külső nézőpont
Előfordul, hogy amikor kimondjuk a panaszainkat, ráébredünk, hogy talán nem is jogos a felháborodásunk, nincs is akkora probléma, nem kellett volna ennyire kikelnünk magunkból. Ilyen módon a panaszkodás tulajdonképpen új perspektívát ad, hiszen általa kívülről tudjuk szemlélni magunkat, ez pedig segíthet önmagunk monitorozásában.
Hogyan panaszkodjunk „jól"?
A panaszkodás tulajdonképpen egyfajta kommunikáció, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Éppen ezért ahhoz, hogy a panaszkodás pozitív hatásait kiaknázzuk, fontos, hogy tudatosan kezeljük ezt a kommunikációs formát.
Korlátozzuk az időt!
Próbáljuk meg időben behatárolni a panaszkodást, hogy ne ijesszük el magunk mellől a társainkat, és ne váljon negatív szokássá.
Keressük a megoldásokat!
Ha panaszkodunk, amellett, hogy ledobjuk magunkról a terheinket, mindig próbáljunk valamilyen konstruktív kimenetelt is keresni.
Válasszuk meg a hallgatóságot!
Ne mindenki előtt panaszkodjunk! Gondoljuk végig, kiknek és milyen formában adjuk ki a nehézségeinket, és mérlegeljünk, mielőtt feleslegesen terhelnénk a kapcsolatainkat.
Kijelenthetjük, hogy a panaszkodás egy igen összetett és helyzetfüggő jelenség, amely számos előnnyel és hátránnyal rendelkezhet. Konstruktív formában segítheti az érzelemfeldolgozást, a kapcsolataink erősítését és a problémamegoldást, azonban ha nem megfelelően kezeljük vagy túlzásba visszük, negatív spirálba sodorhat minket, és károsíthatja a kapcsolatainkat vagy akár az egészségünket is. Ezért különösen fontos, hogy tudatosan és mértékkel kezeljük a panaszkodást, és törekedjünk a konstruktív kommunikációra – ez kulcsa lehet a mentális egészségünk megőrzésének.
Hohlbaum, C. L. (2021, March 10). Is complaining really all that bad for you? Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-power-of-slow/202103/is-complaining-really-all-that-bad-for-you
Berry, W. (2021, April 12). The psychology of complaining. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-second-noble-truth/202104/the-psychology-complaining
Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar. (n.d.). A krónikus stressz hatása az agyra – Mit mond a tudomány? Pécsi Tudományegyetem. https://aok.pte.hu/hu/hirek/hir/6689